Figura św. Pawła Apostoła wraz z figurą św. Piotra oraz rzeźbami św. Wojciecha i św. Stanisława zostały umieszczone w ołtarzu głównym w czasie jego konserwacji w 1884 roku.
Pełnoplastyczna rzeźba św. Pawła Apostoła została ustawiona na zielonej podstawie na planie kwadratu o ściętych narożach. Święty został ukazany frontalnie w całej postaci. Apostoł ma nieznacznie pochyloną głowę do przodu i ręce skrzyżowane na piersi. Prawą podtrzymuję księgę wspartą o lewe przedramię, trzymając jednocześnie w lewej miecz, skierowany ostrzem ku ziemi. Święty Paweł ma pociągłą twarz okoloną czarnymi włosami i rozdwojoną, długą brodę. Jego spojrzenie skierowane jest w dół. Ma prosty nos, wyraziste oczy i usta. Ubrany jest w przylegającą do ciała tunikę oraz płaszcz narzucony na lewe ramię i podtrzymywany z przodu. Spod tuniki widoczne są bose stopy. W partiach ciała widoczna jest polichromia naturalistyczna. Natomiast szaty i atrybuty są złocone.
Rzeźba św. Pawła została wykonana w lokalnym warsztacie snycerskim, gdzie artysta wzorował się na bardzo popularnych na przełomie XIX i XX wieku rzeźbach sprowadzanych do Galicji z Tyrolu. Apostoła identyfikują tradycyjne atrybuty - księga i miecz.
Dobry. Ostatnią konserwację rzeźby wraz z nastawą przeprowadzili w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku Dorota i Bogusław Krówkowie z Krakowa.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 14;
R. Kalinowski, Ecclesia Sancti Martini Jawiszowice, Kraków 2017, s. 79-93.
Figura św. Pawła Apostoła wraz z figurą św. Piotra oraz rzeźbami św. Wojciecha i św. Stanisława zostały umieszczone w ołtarzu głównym w czasie jego konserwacji w 1884 roku. Rzeźba została wykonana w lokalnym warsztacie snycerskim, gdzie artysta wzorował się na bardzo popularnych na przełomie XIX i XX wieku rzeźbach sprowadzanych do Galicji z Tyrolu.
ks. Szymon Tracz, "Św. Paweł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-pawel-47