Św. Kunegunda (Kinga)

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Wieliczka
Miejscowość
Wieliczka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wieliczka
Parafia
Św. Klemensa
Tagi
obraz św. Kinga Wieliczka
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy lewy
Identyfikator
DZIELO/14760
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1884 rok
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 160 cm
wysokość – 260 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz został namalowany przez Jana Gałuszkiewicza w 1884 roku do nowo wystawionego ołtarza św. Kunegundy (Kingi), określanego też ołtarzem św. Antoniego. W 2000 roku był poddany renowacji przez konserwator Hannę Pieprzyk z Krakowa.

Opis

Obraz w kształcie pionowego prostokąta zamkniętego od góry łukiem wklęsło-wypukłym z uskokami, z przedstawieniem sceny z tzw. „Wielkiej Legendy”:w centrum przedstawienia stojąca w całej postaci św. Kinga zwrócona w stronę grupy klęczących przed nią z prawej strony obrazu górników, z których jeden podaje jej bryłę soli z zatopionym w niej pierścieniem. Święta ma poważny wraz twarzy, ubrana jest w strój książęcy składający się z białej sukni, lamowanego białym futrem niebieskiego kaftanu oraz zarzuconego na lewe ramię obszernego, czerwonego płaszcza podbitego gronostajem. Na otoczonej nimbem głowie ma białą chustę, welon oraz koronę. Obok niej i za nią orszak składający się z czterech osób - dwóch kobiet i dwóch mężczyzn. Wśród nich wyróżniają się: czekająca za plecami Kingi starsza matrona w czarnej sukni i białej chuście oraz stojący obok niej w głębi sceny książę i mąż Kingi Bolesław Wstydliwy w koronie i zarzuconym na zbroje książęcym płaszczu. Scena rozgrywa się na tle górzystego krajobrazu. Na wzniesieniu po lewej stronie kompozycji widoczny las, na wzniesieniu po prawej kościół. Powyżej świętej, na tle zabarwionego na pomarańczowo nieba, wśród obłoków dwa putta trzymające gałązkę lilii. Obraz w prawym dolnym rogu sygnowany i datowanyRama obrazu profilowana i złocona.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz przedstawia scenę odkrycia złóż soli przez św. Kunegundę (Kingę), córkę króla węgierskiego i żonę księcia krakowsko-sandomierskiego Bolesława Wstydliwego. Według podań Kinga wrzuciła pierścień do darowanej jej przez ojca kopalni na Węgrzech, a podczas jej podróży przez Bochnię natrafiono na nietypową bryłkę soli. Obraz przedstawia moment prezentacji świętej znaleziska zawierającego wrzucony do węgierskiego szybu pierścień. Tak, według legendy, sól „przewędrowała” na teren Polski. Kinga stała się patronką górników solnych i całego kraju.
Znajdujący się na wzgórzu budynek może odnosić się do ufundowanego przez nią klasztoru Klarysek w Starym Sączu, do którego wstąpiła po śmierci męża.
Temat oraz sposób ujęcia sceny stanowią typowy przykład dziewiętnastowiecznego malarstwa historycznego, którego celem było ukazywanie ważnych i chwalebnych wydarzeń z dziejów narodu polskiego.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry. W 2000 roku obraz został poddany renowacji przez konserwator Hannę Pieprzyk z Krakowa.

Streszczenie

Obraz ze sceną odnalezienia bryły soli zawierającej pierścień św. Kunegundy (Kingi) został namalowany przez Jana Gałuszkiewicza w 1884 roku z przeznaczeniem do nowo wystawionego ołtarza pod jej wezwaniem. Obraz wpisuje się w nurt dziewiętnastowiecznego malarstwa historycznego.

Bibliografia

Duda Jadwiga, "Kościół pod wezwaniem świętego Klemensa" , [w:] "104. spotkanie z cyklu „Wieliczka-Wieliczanie” z serii: „Zabytki Wieliczki” (20): „Kościół pod wezwaniem świętego Klemensa”" 2006
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Kunegunda (Kinga)", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-kunegunda-kinga

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności