Figura św. Jana Ewangelisty powstała na przełomie XIX i XX wieku. Została wtórnie umieszczona w ołtarzu, być może podczas jednej z renowacji retabulum w XX wieku, kiedy to dodano do niego niektóre elementy dekoracji i figury.
Rzeźba pełna, święty ustawiony jest frontalnie, w kontrapoście, z głową skierowaną w prawo, lewą ręką przyciska do boku księgę, prawą kładzie na piersi. Twarz świętego jest okrągła o dużych oczach skierowanych w bok, prostym nosie i pełnych ustach, okolona długimi, falowanymi włosami opadającymi na ramiona i plecy. Ubrany jest w zieloną suknię, przepasaną w talii i niebiesko-czerwony płaszcz zarzucony na lewe ramię, stopy świętego bose. Polichromia ciała traktowana naturalistycznie.
Sposób wykonania figury nosi znamiona dużych uproszczeń, brak zachowania właściwych proporcji ciała, które potraktowane zostało bryłowato, całość zaś kształtowana jest ostro i topornie.
Święty Jan był pierwotnie uczniem św. Jana Chrzciciela, później zaś Chrystusa. W tradycji uznany został za najmłodszego spośród apostołów, dlatego przedstawiany był jako młodzieniec, bez brody. Święty był autorem jednej z Ewangelii, Apokalipsy i trzech Listów, dlatego w ikonografii przedstawiany jest z księgą jako atrybutem.
Zabrudzenia i przetarcia polichromii. Figura kilkakrotnie przemalowywana.
Figura nie stanowi całości z pozostałymi elementami dekoracji rzeźbiarskiej ołtarza, powstała znacznie później i dodana została wtórnie. Święty Jan w tradycji uznany został za najmłodszego spośród apostołów, dlatego przedstawiany był jako młodzieniec, bez brody, z księgą, gdyż był autorem Ewangelii, Apokalipsy i trzech Listów.
Paulina Kluz, "Św. Jan Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-10