Św. Antoni Padewski

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Budzów
Miejscowość
Bieńkówka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sułkowice
Parafia
Parafia Przenajświętszej Trójcy
Tagi
rzeźba XIX wieku rzeźba XX wieku św. Antoni Padewski
Miejsce przechowywania
prawa strona ołtarza Matki Boskiej z Lourdes
Identyfikator
DZIELO/13777
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XIX/XX wiek
Technika i materiał
gips, odlewany, polichromowany
Wymiary szczegółowe
Wysokość figury – 107,5 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Figura o nieustalonej atrybucji, z końca XIX wieku lub początku XX wieku, ustawiona na ołtarzu bocznym Matki Bożej z Lourdes, który sprowadzono w 1796 roku z kościoła św. Norberta w Krakowie.

Opis

Rzeźba ustawiona na wysokim prostopadłościennym cokole, o ściętych narożach, w górnej części profilowanym. Święty ukazany frontalnie, w postawie stojącej, z Dzieciątkiem Jezus na lewym ręku i gałązką białej lilii w prawej dłoni, z głową delikatnie zwróconą w stronę Dzieciątka. Święty ubrany w habit franciszkański, przewiązany sznurem na prawym boku, z różańcem zwisającym po lewej stronie, z tonsurą na głowie. Twarz trójkątna, z długim i szerokim nosem, wzrokiem skierowanym na Dzieciątko; policzki zarumienione. Dzieciątko ukazane w pozycji siedzącej na otwartej księdze, widoczne z lewego profilu, z rękami wzniesionymi do góry i z głową uniesioną w stronę św. Antoniego. Ubrane w białą sukienkę do kolan, z rękawami podwiniętymi do łokci, na brzegach obwiedzioną złotą lamówką.

Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźba została wykonana z zachowaniem właściwych proporcji, jednak z dużym uproszczeniem w partii dłoni i stóp. Święty Antoni Padewski jest ukazany w tradycyjnym typie ikonograficznym z Dzieciątkiem Jezus na ręku oraz z białą lilią w dłoni — symbolem czystości. Niestety nie są znane atrybucja i pochodzenie rzeźby.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, przetarcia warstwy polichromii na twarzy św. Antoniego.

Streszczenie

Rzeźba św. Antoniego Padewskiego z kościoła w Bieńkówce ukazująca go z Dzieciątkiem Jezus na ręku oraz gałązką białej lilii w dłoni jest przejawem najpopularniejszego sposobu ujęcia tego świętego w ikonografii XIX i XX wieku.

Bibliografia

"Bieńkówka przez siedem wieków", Kraków 2003
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Antoni Padewski", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski-2

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności