W dokumentach powizytacyjnych z 1729 roku zaznaczono, że umieszczonym centralnie wizerunkiem ołtarza głównego był obraz z przedstawieniem Najświętszej Marii Panny.
W 1899 roku, według sporządzonego wtedy przez księdza Stanisława Heumanna opisu ołtarz główny był postawiony na trzech stopniach, pomalowany na biało i złocony. W ołtarzu umieszczono figurę św. Wojciecha oraz obraz Matki Boskiej Szkaplerznej umieszczony wprost w ścianie kościoła „tak, jak to często wyglądało na Morawach”.
Między 1980 a 2000 rokiem przeprowadzono prace konserwatorskie.
Nastawa ołtarzowa jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem, trójosiowa, na cokole. Mensa prostopadłościenna, murowana, w drewnianej obudowie, z kamiennym blatem. Antepedium podzielone na trzy pola, wydzielone czterema kolumienkami. Zewnętrzne płyciny w formie leżącego prostokąta, z płaskorzeźbionymi przedstawieniami po lewej stronie ofiara Melchizedeka, po prawej ofiara Abrahama. W polu środkowym płycina w formie kwadratu, z stylizowanym maswerkowaniem i równoramiennym krzyżem pośrodku oraz rozetami w narożach. Na mensie tabernakulum na wysokiej, prostopadłościennej podstawie, w której znajdują się drzwiczki dekorowane hostią w glorii, flankowane pilastrami z dekoracją ornamentem arabeskowym. Na osi tron wystawienia w formie niszy ujęty parą smukłych kolumienek podtrzymujących szerokie belkowanie przechodzące nad niszą w łuk. Gzyms wieńczy ornament roślinny, na środku na cokole postać baranka w glorii na księdze z siedmioma pieczęciami. Predella podzielona na trzy pola z występującymi do przodu dwiema niszami z figurami klęczących aniołów. W polach zewnętrznych trzy arkadki z płaskorzeźbionymi przedstawieniami świętych. W polu środkowym tabernakulum flankowane przed dwie arkadki z przedstawieniami świętych. Pierwsza kondygnacja utworzona z trzech arkad wydzielonych kolumnami, oś środkowa wyższa od bocznych. W polu środkowym obraz z przedstawieniem Najświętszego Serca Jezusa, w profilowanej ramie; archiwolta ujęta kolumienkami. Całość zamknięta silnie wysuniętym gzymsem o fantazyjnej linii. W osiach bocznych aedicule z posągami św. Piotra i św. Pawła, zwieńczone daszkiem z latarniami. Kondygnacja flankowana wielobocznymi wspornikami z figurami aniołów. Zwieńczenie w formie aediculi ujętej kolumienkami we wnękach oraz otwartymi półarkadami. Całość zamknięta gzymsem o fantazyjnej linii oraz krzyżem. W niszy figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Cokoły zdobione płycinami z malowaną i złoconą dekoracja roślinną. Rama obrazu w polu środkowym dekorowana ornamentem roślinno-geometrycznym; archiwolta ornamentem roślinnym w formie liści. Powyżej płycina w kształcie łuku odcinkowego z rzeźbionym ornamentem roślinnym. Archiwolty arkad na osiach bocznych dekorowane ornamentem geometrycznym i stylizowanymi żabkami, w przyłuczach rozety; latarnie zdobione ornamentem roślinnym i stylizowanymi żabkami. Struktura polichromowana w kolorze kości słoniowej i szarym; płyciny i profilowania w kolorze czerwonym oraz zielonym, elementy dekoracyjne złocone.
Ołtarz jest przykładem dzieła eklektycznego – czerpiącego inspiracje formalne i ornamentalne ze sztuki różnych epok, łącząc je swobodnie w kompozycję, która nigdy wcześniej nie przybrałaby takiego kształtu. Najwięcej elementów zostało zaczerpniętych ze sztuki romańskiej. Widoczne w cokole nisze arkadowe wypełnione postaciami, smukłe kolumienki o dekorowanych trzonach, wypełnione ornamentem archiwolty, wielobarwność, zwieńczenia w formie latarni były cechami spotykanymi przykładach romańskiej małej architektury i wyrobach złotniczych. Do form średniowiecznych nawiązują również smukłe postaci aniołów o małych głowach, młodzieńczych rysach i łagodnym wyrazie twarzy. Układ scen płaskorzeźbionych, figur świętych, czy na przykład elementy dekoracyjne w formie ażurowej wici, oraz materiał, z którego wykonano ołtarz – drewno, stały się powszechne dopiero w późniejszych czasach
Dobry.
Ołtarz główny kościoła w Mucharzu jest przykładem dzieła eklektycznego, czerpiącego przeważającą część inspiracji ze sztuki romańskiej, z której zapożyczono np. nisze arkadowe wypełnione postaciami, smukłe kolumienki o dekorowanych trzonach, wypełnione ornamentem archiwolty, wielobarwność, czy zwieńczenia w formie latarni. Ołtarz cechuje dekoracyjność i rozbudowany program ikonograficzny.
Agata Felczyńska, "Ołtarz główny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-32