Kościół parafialny w Kamieniu wzniesiono w latach 1924-1927 według projektu warszawskiego architekta Zdzisława Mączeńskiego. 15 lipca 1928 nową świątynię uroczyście poświęcił biskup sufragan Stanisław Rospond. Początkowo wyposażenie świątyni stanowiły drewniane ołtarze pochodzące z rozebranej w latach dwudziestych tymczasowej kaplicy. W ołtarzu głównym znajdował się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem z przełomu XVI i XVII wieku, cieszący się lokalnym kultem. Ołtarze boczne poświęcone były Najświętszemu Sercu Jezusa oraz św. Antoniemu Padewskiemu. Obecnie istniejący zespół alabastrowych ołtarzy wraz z omawianym ołtarzem głównym powstał w latach 1937-1939. Początkowo rozważano wykonanie ich w drewnie przez zespół stolarzy działający w warsztacie przyklasztornym, którymi miał kierować pracujący dla kanoników regularnych rzeźbiarz Wojciech Maciejowski. Ostatecznie jednak podjęto decyzję o zamówieniu ołtarzy wykonanych z alabastru o charakterystycznym, szarym zabarwieniu, a ich wykonaniem zajęła się Fabryka Wyrobów Alabastrowych „Żórawno” z Żórawna nad Dniestrem (obecnie na terenie Ukrainy). Kontakt z fabryką nawiązano w 1936 roku, projekty ołtarzy oraz pozostałych elementów wyposażenia były gotowe już w styczniu 1937 roku, a realizację zamówienia rozpoczęto we wrześniu tego samego roku. W pierwszym etapie prac wykonano omawiany ołtarz główny, który był gotowy już jesienią 1937 roku. Następnie powstały dwa ołtarze boczne oraz ambona i chrzcielnica, a także balustrada oddzielająca prezbiterium od nawy (usunięta w 1979 roku), które ukończono w lutym 1939 roku. Wszystkie elementy wykonano w Żórawnie, a następnie w specjalnie przystosowanych skrzyniach przesłano koleją do oddalonej od Kamienia o około 8 kilometrów stacji w Ryczowie-Półwsi, skąd już zaprzęgami konnymi przetransportowano je do kamieńskiej świątyni. Montażem zajmowali się pracownicy fabryki w Żórawnie. Początkowo w ołtarzu głównym miała znaleźć się rzeźbiona figura Matki Boskiej, jednak pomysł ten spotkał się z niechęcią parafian, wobec czego w nowej nastawie umieszczono wspomniany wyżej obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Gotowy zespół wyposażenia poświęcono 8 lipca 1939. Polichromia prezbiterium nawiązująca do architektury ołtarza głównego (m.in. naśladująca rytm kolumn pierwszej i drugiej kondygnacji retabulum) została wykonana w 1979 roku przez malarza Jana Witkowskiego z inicjatywy proboszcza Tadeusza Masłowskiego.
Ołtarz przyścienny, architektoniczny, pięcioosiowy, dwukondygnacyjny ze zwieńczeniem. Mensa kamienna, w formie stołu wsparta na parach kolumn o kostkowych kapitelach. Antepedium również kamienne, z umieszczonym w centrum monogramem IHS zwieńczonym krzyżem. Kondygnacja pierwsza artykułowana pięcioma arkadami ujętymi kolumienkami o kostkowych kapitelach. W arkadach umieszczone płaskorzeźbione postaci czterech ewangelistów: Jana, Marka, Łukasza i Mateusza. W osi środkowej prostopadłościenne, alabastrowe tabernakulum z tronem wystawienia nakrytym kamiennym baldachimem w formie kopuły wspartej na czterech kolumnach o kostkowych kapitelach. Na drzwiczkach umieszczony krzyż na tle glorii promienistej flankowany przez postaci klęczących aniołów. Kondygnacja druga artykułowana arkadami wspartymi na kolumnach o kostkowych kapitelach. W arkadach umieszczone dary wotywne. W osi środkowej znajduje się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem w prostokątnej, złotej ramie. Struktura zwieńczona profilowanym gzymsem, ponad którym umieszczono płaskorzeźbione przedstawienie Baranka Apokaliptycznego ujętego medalionem zwieńczonym krzyżem oraz flankowanego przez postaci dwóch klęczących aniołów.
Cenny zespół alabastrowych ołtarzy, w tym omawiany ołtarz główny, wraz z chrzcielnicą, amboną i nieistniejącą już balustradą, noszący cechy neoromańskie, powstał pod koniec lat trzydziestych w należącej do rodziny Czartoryskich Fabryce Wyrobów Alabastrowych „Żórawno” w Żórawnie. Fabryka ta zajmowała się produkcją elementów wyposażenia wnętrz, w tym realizowała liczne projekty elementów wyposażenia kościelnego ołtarzy, ambon, świeczników czy balustrad i okładzin ściennych. Z alabastru żórawieńskiego wykonane są na przykład elementy wyposażenia kościoła pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny przy ulicy Rakowickiej w Krakowie (ołtarze projektu Józefa Szostakiewicza) czy rzeszowskiego kościoła pw. Chrystusa Króla. Wytwórnia w Żórawnie realizowała zamówienia według projektów dostarczanych przez zamawiającego, ale oferowała również własne rozwiązania. Tak też było w przypadku omawianego zespołu w kościele w Kamieniu. Przedłożony przez fabrykę projekt został bez większych zmian zaakceptowany przez Zgromadzenie Kanoników Regularnych Najświętszego Zbawiciela Laterańskiego, którzy sprawowali duszpasterstwo w kamieńskiej parafii. Kwestią sporną okazał się jedynie wizerunek Matki Boskiej w omawianym ołtarzu głównym. Jak już wspomniano, początkowo planowano, aby we wszystkich ołtarzach wykonanych dla kamieńskiej świątyni znalazły się rzeźby. Wizerunki Najświętszego Serca Jezusa oraz św. Józefa z Dzieciątkiem przewidziano dla ołtarzy bocznych. W ołtarzu głównym miało znaleźć się alabastrowe przedstawienie Matki Boskiej. Zgodnie z projektem w górnej kondygnacji nastawy, na osi tabernakulum, przygotowano wnękę na wspomnianą figurę. Koncepcja ta spotkała się jednak z protestami parafian, którzy w ołtarzu chcieli widzieć obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, pochodzący z drewnianej kaplicy stojącej na miejscu obecnego, murowanego kościoła do 1923 roku. Obraz ten, jak pisze Kazimierz Łatak, mógł powstać nie wcześniej niż na przełomie XVI i XVII wieku, lecz nie później niż w połowie XVII wieku. Jego pochodzenie nie jest dokładnie znane. Powstał zapewne w Krakowie, a we wspomnianej kaplicy w Kamieniu został po raz pierwszy odnotowany w 1797 roku. Być może jego autorem był malarz Łukasz Porębski, który w pierwszej połowie XVII wieku pracował dla krakowskich kanoników regularnych laterańskich, jednak nie jest to informacja potwierdzona źródłowo. Wizerunek Matki Boskiej umieszczono w alabastrowej nastawie w 1937 roku, przystosowując uprzednio niszę w polu ołtarza do wymiarów obrazu, który okazał się mniejszy od planowanej rzeźbionej figury.
Dobry.
Kościół parafialny w Kamieniu wzniesiono w latach 1924-1927 według projektu warszawskiego architekta Zdzisława Mączeńskiego. Początkowo wyposażenie świątyni stanowiły drewniane ołtarze pochodzące z rozebranej w latach dwudziestych tymczasowej kaplicy. Obecnie istniejący zespół alabastrowych ołtarzy o cechach neoromańskich wraz z omawianym ołtarzem głównym powstał w latach 1937-1939. Ich wykonaniem zajęła się Fabryka Wyrobów Alabastrowych „Żórawno” z Żórawna nad Dniestrem (obecnie na terenie Ukrainy). Fabryka ta wykonywała elementy wyposażenia wnętrz, w tym realizowała liczne projekty ołtarzy, ambon, świeczników czy balustrad i okładzin ściennych. W pierwszym etapie prac wykonano omawiany ołtarz główny, który był gotowy jesienią 1937 roku. Następnie powstały dwa ołtarze boczne oraz ambona i chrzcielnica, a także balustrada oddzielająca prezbiterium od nawy (usunięta w 1979 roku), które ukończono w lutym 1939 roku. Początkowo w ołtarzu głównym miała znaleźć się rzeźbiona figura Matki Boskiej, jednak pomysł ten spotkał się z niechęcią parafian, wobec czego w nowej nastawie umieszczono wspomniany wyżej obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Gotowy zespół wyposażenia poświęcono 8 lipca 1939.
Justyna Kuska, "Ołtarz główny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-11