Obraz z wizerunkiem św. Barbary po rozbudowie kościoła rozpoczętej w 1898 roku zastąpił znajdujące się w tym ołtarzu przedstawienie św. Walentego. Na początku XX wieku ołtarz został odmalowany i pozłocony przez złotnika Stojanowskiego z Krakowa. W 1954 roku ołtarz odnowiono.
Ołtarz architektoniczny, drewniany, jednoosiowy, jednokondygnacyjny ze zwieńczeniem. Profilowana mensa w typie sarkofagowym na niskim, prostopadłym cokole, zakończona gzymsem. Część środkowa nastawy ujęta dwoma wklęsłowypukłymi, opilastrowanymi, ustawionymi skośnie podporami zwieńczonymi fragmentami pełnego belkowania z wydatnym gzymsem. Trzony pilastrów zdobione u góry nakładanym ornamentem rocaille'owym. W polu centralnym prostokątna płycina ze złoconą ramą, nad nią prostokątny obraz, zamknięty łukiem nadwieszonym z uskokiem przedstawiający św. Barbarę. Zwieńczenie zakończone gzymsem w kształcie łuku wklęsło-wypukłego, flankowane spływami dekorowanymi ornamentem rocaille’owym. Struktura polichromowana na kolor szary, profile i ornamenty złocone.
Ołtarz boczny porębskiej świątyni jest przykładem sztuki okresu rokoka rozpowszechnionego w drugiej połowie XVIII wieku. Struktura nastawy jest stosunkowo prosta i płaska. Wysunięte fragmenty cokołu oraz ustawione na nich podpory są ustawione skośnie. Jedyne ozdoby ołtarza stanowią dekorujące opilastrowania i spływy rocaille’owe. Ołtarz przeszedł najpewniej więcej przemian niż to można wywnioskować z archiwaliów. Brakuje w nim rzeźb oraz obrazu w zwieńczeniu.
Ołtarz niekompletny: pozbawiony rzeźb i obrazu w zwieńczeniu.
Ołtarz boczny powstał w drugiej połowie XVIII wieku i jest przykładem dzieła okresu rokoka. Przeszedł najpewniej więcej przemian niż to można wywnioskować z archiwaliów. Brakuje w nim rzeźb oraz obrazu w zwieńczeniu.
Agata Felczyńska, "Ołtarz boczny prawy św. Barbary", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-prawy-sw-barbary