Krucyfiks

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Biskupice
Miejscowość
Bodzanów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wieliczka
Parafia
Parafia Św. Apostołów Piotra i Pawła
Tagi
Chrystus Ukrzyżowany Cristo morte krucyfiks rzeźba późnobarokowa
Miejsce przechowywania
zakrystia
Identyfikator
DZIELO/00794
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
po 1765 roku
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, pozłocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 56 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Figura Chrystusa Ukrzyżowanego powstała razem z wyposażeniem architektoniczno-rzeźbiarskim i malarskim po 1765 roku w warsztacie Korneckich z Gdowa. W późniejszych latach figura została zamontowana do nowego krzyża.

Opis

Figura umarłego Chrystusa przybita trzema gwoździami do prostego krzyża. Ciało o horyzontalnie rozłożonych ramionach, z głową opadającą na prawy bark, lewą nogą ugiętą w kolanie, prawą wyprostowaną oraz stopami skrzyżowanymi w układzie prawa na lewą. Twarz szczupła, z nosem o ostrym profilu, zamkniętych oczach i rozchylonych ustach, okolona jest rozdwajającą się brodą oraz silnie kręconymi włosami opadającymi na plecy i na prawe ramię. Na głowie szeroka korona cierniowa. Ciało szczupłe, smukłe, miękko modelowane, o podkreślonej muskulaturze ramion i ud oraz zaznaczonych delikatnie żebrach i mostku klatki piersiowej. Perizonium krótkie, silnie drapowane, zawiązane na sznurze, odsłaniające fragment lewego biodra z silnie rozwianym zwisem tkaniny na lewym boku. Polichromia ciała w kolorze naturalistycznym z zaznaczonymi śladami męki, korona cierniowa i perizonium pozłocone. Na zakończeniu pionowej belki krzyża banderola z napisem „I.N. / R.I.”

Zarys problematyki artystycznej

Figurę Chrystusa Ukrzyżowanego charakteryzuje miękko i plastycznie kształtowane ciało ze szczegółowo zaznaczonymi elementami anatomicznymi.
Figura jest spójna formalnie z grupą krucyfiksów wykonanych przez warsztat Korneckich z Gdowa, np. z rzeźbami z kościołów w Gdowie, Zakliczynie i Wieliczce. Wszystkie posiadają ten sam układ sylwetki, twarz rzeźbioną w niemal analogiczny sposób z szeroką koroną cierniową na głowie oraz mają bardzo zbliżony układ perizonium zawieszonego na sznurze, odsłaniającym fragmentarycznie lewe biodro z rozwianym zwisem na lewym boku.
Piotr Kornecki razem ze swoim przyrodnim bratem Stanisławem założyli w Gdowie warsztat stolarsko-rzeźbiarski i malarski. Z czasem pracowali w nim również synowie tego pierwszego oraz krewniacy mieszkający w tej wsi. Rodzinny warsztat Korneckich był szczególnie prężny w trzeciej ćwierci XVIII wieku, wykonując prace w wielu kościołach na terenie południowej Małopolski.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

widoczne ubytki w substancji zabytku w partiach dłoni – brak części palców. Liczne spękania, ubytki i przetarcia warstwy gruntu i polichromii w partii ciała i perizonium. Zabrudzenia figury.

Streszczenie

Figura Chrystusa Ukrzyżowanego powstała razem z wyposażeniem architektoniczno-rzeźbiarskim i malarskim po 1765 roku w warsztacie Korneckich z Gdowa.

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Krucyfiks", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krucyfiks-37

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności