Oba ołtarze boczne razem z ich dekoracją figuralną zostały najpewniej wykonane w pierwszej połowie XIX wieku.
Rzeźba pełnoplastyczna, ustawiona na podstawie na planie prostokąta. Święty Wojciech ukazany frontalnie, w kontrapoście, z uniesioną i skierowaną w lewo głową, w lewej, ugiętej ręce trzyma laskę zakończoną krzyżem patriarchalnym, prawą unosi wysoko. Twarz o starczych rysach, zmarszczonym czole, migdałowatych, zwróconych ku górze oczach, z wydatnym nosem i wąskimi ustami; okoloną długimi, kręconymi i siwymi włosami oraz brodą. Ubrany jest w białą albę ze złoconą lamówką, przepasaną w talii, na piersi ma bordową, skrzyżowaną w pasie stułę ze złoconym galonem i krzyżami, na ramiona ma narzuconą bordową kapę z białym galonem spiętą na piersi złotą klamrą. Na głowie ma białą infułę ze złoconym galonem i krzyżem, na dłoniach bordowe rękawiczki, a na stopach czarne buty. Polichromia ciała naturalistyczna, o bladej karnacji.
Święty Wojciech w 983 roku otrzymał sakrę biskupią, później zaś pełnił urząd biskupa Pragi, dlatego w ikonografii przedstawiany jest w stroju odpowiadającym tej godności. Wojciech wyruszył do Prus z misją nawracania pogan, gdzie zginął męczeńską śmiercią. Jako że popłynął tam łodzią przez Wisłę jego atrybutem stało się wiosło. Wojciech był pierwszym świętym w monarchii piastowskiej, został ogłoszony głównym patronem Polski i metropolii gnieźnieńskiej.
Figury z ołtarzy bocznych formalnie nawiązują do elementów wyposażeń kościelnych wykonywanych w XIX wieku przez warsztaty w Tyrolu i Austrii, które często sprowadzane były do Polski.
Przetarcia polichromii, zabrudzenia.
Oba ołtarze boczne razem z ich dekoracją figuralną zostały najpewniej wykonane w pierwszej połowie XIX wieku. Figura przedstawia św. Wojciecha, który w 983 roku otrzymał sakrę biskupią, później zaś pełnił urząd biskupa Pragi, dlatego w ikonografii ukazywany jest w stroju odpowiadającym tej godności.
Paulina Kluz, "Św. Wojciech ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wojciech-47