Grupa Ukrzyżowania

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Kocmyrzów-Luborzyca
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wawrzeńczyce
Parafia
Podwyższenia Krzyża Świętego
Tagi
Chrystus Ukrzyżowany Matka Boska rzeźba XIX wieku
Miejsce przechowywania
ogrójec
Identyfikator
DZIELO/03818
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XIX wieku
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarski, polichromowanie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Grupa rzeźbiarska Ukrzyżowania powstała najpewniej w drugiej połowie XIX wieku. W inwentarzu z 1827 roku w ogrójcu wymieniony był jeszcze obraz Chrystusa Ukrzyżowanego.

Opis

Grupa rzeźbiarska umieszczona we wnęce w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym. W centrum krzyż wypełniający całą wnękę, osadzony na skale, do którego trzema gwoździami przybita jest figura umarłego Chrystusa. Ciało ma w lekkim zwisie, o horyzontalnie rozłożonych ramionach, jego głowa opada na prawy bark, nogi ma lekko ugięte w kolanach, a stopy skrzyżowane w układzie prawa na lewą. Twarz ma szczupłą, o zamkniętych oczach, dużym nosie i otwartych ustach, okoloną krótką, kręconą brodą oraz falowanymi, brązowymi włosami, opadającymi na prawe ramię. Na głowie ma szeroką, brązową koronę cierniową. Ciało o lekko podkreślonej muskulaturze i silnie zaznaczonych żebrach klatki piersiowej. Przez biodra przewiązane krótkie, białe perizonium ze zwisem tkaniny na prawym boku.
Po lewej stronie krzyża figura Marii, ustawiona na półkolistej podstawie. Matka Boska zwrócona w trzech czwartych w lewo, z pochyloną głową oraz rękami skrzyżowanymi na piersi. Twarz ma owalną, o dużych, migdałowatych oczach, dużym nosie i wąskich ustach. Ubrana jest w białą suknię oraz jasnoniebieski płaszcz z szerokimi rękawami, rozchylony z przodu, na głowę ma narzucony biały welon opadający na ramiona.
Po prawej stronie krzyża figura św. Jana ustawiona na półkolistej podstawie. Święty zwrócony w trzech czwartych w prawo, w kontrapoście, z uniesionymi, splecionymi dłońmi. Twarz ma szczupłą, o migdałowatych oczach, prostym nosie i wąskich ustach, okoloną gęstymi, kręconymi, brązowymi włosami, opadającymi na ramiona. Ubrany jest w jasnoniebieską suknię oraz zawiązany diagonalnie przez prawe ramię czerwony płaszcz. Polichromia ciał naturalistyczna.

Zarys problematyki artystycznej

Przedstawienie Ukrzyżowania z Marią i św. Janem zostało zaczerpnięte ze sceny, która wydarzyła się podczas męczeńskiej śmierci Chrystusa na krzyżu, a którą opisuje Ewangelia św. Jana: „Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 26-27). Chwilę później Chrystus skonał i ten właśnie moment opłakiwania z postaciami Marii i św. Jana przedstawia grupa rzeźbiarska.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Uszkodzenia substancji i warstwy malarskiej na skutek warunków atmosferycznych, pęknięcia, złuszczenia farby.

Streszczenie

Grupa rzeźbiarska Ukrzyżowania powstała w XIX wieku. Przedstawienie Ukrzyżowania z Marią i św. Janem zostało zaczerpnięte ze sceny, która wydarzyła się podczas męczeńskiej śmierci Chrystusa na krzyżu, a którą opisuje Ewangelia św. Jana (J 19, 26-27).

Bibliografia

Dziubecki Tomasz , "Ikonografia Męki Chrystusa w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce", Warszawa 1996
Wiśniewski Jan, "Dekanat miechowski", Radom 1917

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Grupa Ukrzyżowania", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/grupa-ukrzyzowania-11

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności