Św. Wojciech

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Łopuszna
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Świętej Trójcy
Tagi
rzeźba rzeźba barokowa św. Wojciech
Miejsce przechowywania
prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/03773
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVII/XVIII wiek
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromia, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 94 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Figura pochodzi z dawnego, barokowego ołtarza głównego, który został zastąpiony gotyckim w 1935 roku. Jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku stała w przedsionku wraz z pozostałymi rzeźbami z tego ołtarza.

Opis

Figura ścięta, na cokole. Święty Wojciech przedstawiony w całej postaci, stojący frontalnie, obie ręce ma zgięte w łokciach, w prawej trzyma ferulę, czyli pastorał zakończony podwójnym krzyżem, w lewej wiosło. Wojciech ma pociągła twarz z dużymi, szarymi oczami, wąskim nosem i ustami o kącikach skierowanych w dół. Ciemne, siwiejące włosy ma zaczesane do tyłu, gęsta, długa broda pasmami opada na pierś. Jest ubrany w strój biskupi: fioletową albę i białą rokietę zdobioną złotym pasem koronki przy dolnej krawędzi. Na to założoną ma obszerną, czerwoną kapę, która spięta pod szyją okrywa ramiona i spływa do ziemi; na głowie ma infułę, rękawiczki i buty brązowe. Polichromia w odkrytych partiach karnacji postaci traktowana naturalistycznie.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Wojciech urodził się w Czechach, podczas bierzmowania przyjął imię Adalbertus. Był biskupem Pragi, misjonarzem na Węgrzech, w Polsce i w Prusach, gdzie został zamordowany w 997 roku. Jest głównym patronem Polski. Wiosło, które trzyma w dłoni nawiązuje do podróży, którą odbył między Gnieznem a Prusami częściowo drogą wodną. Według przekazów również jeden z pierwszych, śmiertelnych ciosów zadano mu właśnie wiosłem.
Święty został ukazany frontalnie, w konwencjonalny sposób, trzymając atrybuty, które pozwalają go zidentyfikować. Rzeźba nosi cechy niskiej jakości pracy warsztatowej. Odpowiada umieszczonej po przeciwnej stronie figurze św. Stanisława, również jednego z najważniejszych świętych patronów Polski.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Figura św. Wojciecha pochodzi z dawnego, barokowego ołtarza głównego, który został zastąpiony gotyckim w 1935 roku. Nosi cechy niskiej jakości pracy warsztatowej i odpowiada umieszczonej po przeciwnej stronie figurze św. Stanisława.

Bibliografia

Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
Apostoł Stanisław, "Szlak Gotycki. Nowy Targ-Kieżmark-Nowy Targ", Nowy Targ 2003
Kornecki Marian, "Gotyckie kościoły drewniane na Podhalu", Kraków 1987
Janicka-Krzywda Urszula, "Zabytkowe kościoły Orawy, Spisza, Podhala, Gorców i Pienin", Kraków 1987

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska , "Św. Wojciech", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2022, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wojciech-25

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności