Św. Władysław

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Jabłonka
Miejscowość
Podwilk
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Św. Marcina
Kościół
Św. Marcina
Tagi
rzeźba XIX wieku św. Władysław
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/13866
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XIX wieku / początek XX wieku
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Opis

Rzeźba drążona od tyłu, ustawiona na prostopadłościennym postumencie. Święty Władysław ukazany frontalnie, w pozycji stojącej, w lekkim kontrapoście z ciężarem ciała przeniesionym na lewą nogę. Przedstawiony jako młody mężczyzna z twarzą okoloną bujnymi, ciemnobrązowymi włosami oraz krótką, gęstą brodą. Ubrany jest w strój rycerski z nagolennikami, długą różową tuniką przepasaną metalowym pasem, u którego podwieszony miecz oraz biały płaszcz z zieloną podszewką i złoconą, zamkniętą koronę królów węgierskich. Swoją lewą rękę wspiera na tarczy, w prawej ugiętej w łokciu i złożonej na piersi trzyma topór. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, detale złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Podwilku, wobec braku dokumentów archiwalnych dotyczących wykonawców, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów nastawy ołtarzowej i jej rzeźbiarskiego wystroju. Święty Władysław żył w XI wieku, był synem Beli I (króla Węgier) oraz córki Mieszka II. W 1077 roku objął tron węgierski. Słynął ze świątobliwego życia i cieszył się dużą sympatią u poddanych. Jest patronem Węgier. W ikonografii przedstawiany jest w zbroi oraz z insygniami królewskimi. W rzeźbie w Podwilku trzyma w ręku topór, co ma symbolizować jego odwagę. Rzeźba nosi cechy formalne bliskie dziełom z drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku. Charakteryzuje ją sztywny układ sylwetki i delikatnie zaznaczony kontrapost. Również drapowanie szat jest statyczne i pozbawione ekspresji, składa się z prostych fałd opadających wzdłuż ciała.

Streszczenie

Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Podwilku, wobec braku dokumentów archiwalnych dotyczących wykonawców, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów nastawy ołtarzowej i jej rzeźbiarskiego wystroju. Święty Władysław żył w XI wieku, był synem Beli I (króla Węgier) oraz córki Mieszka II. W 1077 roku objął tron węgierski. Słynął ze świątobliwego życia i cieszył się dużą sympatią u poddanych. Jest patronem Węgier. W ikonografii przedstawiany jest w zbroi oraz z insygniami królewskimi. Rzeźba nosi cechy formalne bliskie dziełom z drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku.

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Wiater Łukasz , "Z dziejów parafii św. Marcina w Podwilku", Podwilk 2017
Skorupa Andrzej, "Kościoły polskiej Orawy", Kraków 1997
"Korpus witraży z lat 1800-1945 w kościołach rzymskokatolickich metropolii krakowskiej i przemyskiej, t. 2: Archidiecezja Krakowska, dekanaty pozakrakowskie", Kraków 2015

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Władysław", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wladyslaw-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności