Rzeźba powstała za probostwa księdza Stanisława Osuchowskiego w 1853 roku z przeznaczeniem do ołtarza Matki Boskiej Śnieżnej.
Rzeźba pełna na niewysokim cokole. Święty Wincenty przedstawiony w całej postaci, stojący frontalnie, w kontrapoście, z prawą nogą lekko wysuniętą do przodu. Obie ręce zgięte w łokciach, w prawej uniesionej na wysokość głowy trzyma trąbę, w lewej, trzymanej nieco powyżej biodra – otwartą księgę z napisem „I WŚRÓD PRACY PODNIEŚ TWE SERCE KU BOGU”. Przedstawiony jako młodzieniec, twarz owalna, oczy małe, nos prosty, usta niewielkie, krótkie włosy zasłaniające częściowo czoło. Święty jest ubrany w habit dominikański oraz w obszerny płaszcz spięty na piersi. Przy prawym boku ma przytroczony różaniec.
Włosy brązowe, polichromia w partiach odsłoniętej karnacji traktowana naturalistycznie; habit, płaszcz i trąba złote, karty księgi srebrne.
Święty Wincenty Ferreriusz, który zyskał przydomek „Anioł Sądu” urodził się w Walencji, w Hiszpanii, żył w czasach wielkiej schizmy zachodniej. Po wstąpieniu do zakonu dominikanów nauczał w Barcelonie i hiszpańskiej Leidzie, był chętnie słuchanym kaznodzieją oraz spowiednikiem antypapieża Benedykta XIII. Powołany do kaznodziejstwa, w czasie podróży misyjnych m.in. po Hiszpanii, Francji, Włoszech oraz Anglii dał się poznać jako gorliwy i skuteczny misjonarz oraz uzdrowiciel. Głosił naukę o strasznym Sądzie Ostatecznym, piekle i męce Chrystusa. Jak w tym przypadku przedstawiany jest często z trąbą, jako Anioł Apokalipsy.
Obecność figury przedstawiającej św. Wincentego Ferreriusza w ołtarzu Matki Boskiej Śnieżnej, który został wykonany dla działającego przy kościele Bractwa Różańcowego nie jest przypadkowa. Święty Wincenty oraz wyobrażony po drugiej stronie św. Jacek są ściśle związani z zakonem dominikanów, który patronuje wspomnianemu bractwu.
Święty Wincenty Ferreriusz został ukazany w konwencjonalny sposób, frontalnie, trzymając atrybuty, które pozwalają go zidentyfikować. Omawiana rzeźba, towarzysząca jej w ołtarzu figura św. Jacka oraz figury z ołtarza św. Kunegundy (Kingi) powstały w połowie XIX wieku i charakteryzuje je podobne: typ twarzy oraz kształtowanie szat i odsłoniętych partii ciała. Można przypuszczać, że powstały w tym samym warsztacie. Podobne cechy wykazują figury zdobiące ołtarz główny, które jednak zostały ukazane w bardziej kunsztownie drapowanych strojach.
Dobry.
Rzeźba św. Wincentego Ferreriusza powstała w 1853 roku z przeznaczeniem do nowo wzniesionego ołtarza Matki Boskiej Śnieżnej. Święty był kaznodzieją należącym do zakonu dominikanów i został przedstawiony w konwencjonalny sposób. W rękach trzyma księgę i trąbę wskazujące na jego skuteczną działalność misyjną.
Agata Felczyńska, "Św. Wincenty Ferreriusz ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-wincenty-ferreriusz-1