Konserwację obrazu oraz ołtarza głównego wykonał w 1996 roku zespół konserwatorski w składzie: Kinga Kuzemczak, Danuta Prząda, Iwona Trzaskalik-Kolarczyk. Podczas prac, po prawej stronie obrazu w partii cokołu kolumny odkryto sygnaturę, dzięki której wiadomo, że obraz namalował Kazimierz Mołodziński w 1771 roku. Niestety podczas ostatniej konserwacji sygnaturę zamalowano.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta. W centrum kompozycji ukazany w całej postaci św. Mikołaj stojący frontalnie, z prawą ręką uniesioną w geście błogosławieństwa, w lewej trzymający zamkniętą księgę, a na niej trzy złote kule. Twarz podłużna, z długim i wąskim nosem, oczami skierowanym na wprost, z wysokim czołem, okolona krótką i siwą brodą; włosy długie, siwe, spływające na plecy. Święty ubrany w strój liturgiczny biskupa wschodniego (niekompletny): długą, białą albę, złoty ornat oraz omoforion. W lewym dolnym narożu obrazu ukazana trójka półnagich dzieci w szafliku. Całość oddana we wnętrzu architektonicznym, z masywnymi kolumnami ustawionymi na wysokich cokołach. W prawym górnym narożu podwieszona zielona kotara ze złotym chwostem. Kolorystyka ciemna, z dominacją złotego koloru na ornacie świętego. Według dokumentacji konserwatorskiej w prawym dolnym narożu obrazu, na cokole kolumny znajduje się sygnatura „Casimirus Mołodzieński Pincit, Cracovia 1771”. Obecnie jest niewidoczna.
Obraz wykonał w 1771 roku Kazimierz Mołodziński – malarz, który urodził się i pracował w Krakowie. Mołodziński uczył się na dworze biskupów krakowskich pod okiem Tadeusza Kuntzego, stąd w jego dziełach widać wyraźny wpływ prac mistrza. Ponadto Mołodziński inspirował się twórczością Szymona Czechowicza. Był malarzem wielkoformatowych obrazów religijnych, kontynuującym tradycje późnego baroku. Do jego najsłynniejszych dzieł należą prace wykonane dla klasztoru Karmelitów na Piasku w Krakowie, obrazy w kościele św. Marka w Krakowie, obraz „Przemienienie Pańskie” w kościele w Hebdowie. Na obrazie w Czulicach artysta ukazał wizerunek św. Mikołaja, biskupa Miry, który żył na przełomie III i IV wieku. Atrybuty znajdujące się na obrazie nawiązują do legend związanych z żywotem świętego. Trzy złote kule symbolizują dar, jaki św. Mikołaj ofiarował trzem ubogim pannom na posag. Trójka półnagich dzieci w szafliku nawiązuje do legendy o ocaleniu przez św. Mikołaja trzech młodzieńców. Kotara zawieszona w prawym górnym narożu obrazu jest charakterystyczna dla teatralnej sztuki barokowej.
Dobry.
Obraz wykonał w 1771 roku Kazimierz Mołodziński – malarz, który urodził się i pracował w Krakowie. Mołodziński był malarzem wielkoformatowych obrazów religijnych, kontynuującym tradycje późnego baroku. Obraz umieszczono w ołtarzu głównym kościoła w Czulicach. Atrybuty św. Mikołaja ukazane na obrazie nawiązują do legend związanych z żywotem świętego.
Maria Działo, "Św. Mikołaj", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mikolaj-2