Św. Michał Archanioł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Skawina
Miejscowość
Wola Radziszowska
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Parafia Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Tagi
barok malarstwo barokowe malarstwo małopolskie malarstwo religijne malarstwo tablicowe malarstwo XVII wieku sztuka XVII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny północny (lewy), zwieńczenie
Identyfikator
DZIELO/09589
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1636 rok
Technika i materiał
tempera na desce
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Dzieje obrazu związane są z dziejami ołtarza Ukrzyżowania, w którym dzieło jest umieszczone. Ołtarz ten wraz z bliźniaczym retabulum mieszczącym obraz Rodziny Marii (ołtarz św. Anny) powstał najpewniej w 1636 roku. Na obrazie obrazie ukazującym Pokłon pasterzy umieszczonym w predelli ołtarza św. Anny widnieje napis: „M.G.M.L. A(N)NO D(OMI)NI 1636/ Malowany 1636 / Poprawiany 1863”. Fundację obu ołtarzy bocznych najprawdopodobniej można połączyć z czasami probostwa księdza Marcina Mędraszkowica, którego postać odnotowano w źródłach w 1644 roku. Jak zanotował wizytator, Mędraszkowic mimo tego, że od kilku lat był niewidomy, sprawnie kierował parafią w Woli Radziszowskiej. Wezwania ołtarzy głównego i bocznych wymieniono po raz pierwszy w wizytacji biskupiej przeprowadzonej w 1704 roku. Ołtarz główny, tak jak dziś nosił wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, natomiast ołtarze boczne były poświęcone Ukrzyżowaniu i św. Annie. W 1863 roku oba ołtarze boczne w kościele w Woli Radziszowskiej były odnawiane. Podczas tych prac wymieniono mensy, przemalowano strukturę nastaw oraz obrazy umieszczone w predellach. Omawiany obraz w zwieńczeniu ołtarza Ukrzyżowania przedstawiający św. Michała Archanioła został zasłonięty nowszym obrazem o tym samym temacie. Wykonano go w technice olejnej na płótnie, które zostało przybite do starszego malowidła. Konserwacja omawianego ołtarza przeprowadzona przez Dorotę Wąchalską-Konik w 1996 roku przywróciła nastawie oryginalną kolorystykę. Wówczas odsłonięto także pierwotny, siedemnastowieczny obraz św. Michała Archanioła oraz usunięto przemalowania z obrazów przedstawiających Ukrzyżowanie oraz Zwiastowanie (w predelli).

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego od góry łukiem półkolistym. W centrum kompozycji ukazany frontalnie, całopostaciowo Michał Archanioł depczący diabła. Święty został przedstawiony jako młody mężczyzna o jasnobrązowych włosach i owalnej twarzy pozbawionej zarostu. Głowę zwraca w trzech czwartych w lewo i kieruje nieznacznie do dołu. W lewej ręce opuszczonej wzdłuż tułowia trzyma miecz, w prawej uniesionej do góry wagę. Skrzydła szeroko rozpostarte. Wokół głowy delikatnie zaznaczony nimb, we włosach widoczny niewielki krzyż. Postać ubrana jest w strój żołnierza ze zbroją torsową, krótką, żółtą tuniką, różową szatą spodnią oraz rozwianym, czerwonym płaszczem. Na stopach ma wysoko sznurowane sandały. Diabeł przedstawiony jako leżąca, uskrzydlona postać o smoczym ogonie. Głowa owalna, uniesiona lekko do góry, uszy wydłużone, spiczaste. Ciało wsparte na lewym łokciu, prawa ręka złożona na piersi. Ogon skręcony w dwie pętelki, ostro zakończony. Na drugim planie obrazu rozległy, pagórkowaty pejzaż z zarysem miasta widocznych z lewej strony kompozycji. Kolorystyka obrazu, jasna, nasycona.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiany obraz jest dziełem o nieustalonym autorstwie. Jego twórcą mógł być jeden z małopolskich malarzy, specjalizujących się w dziełach o tematyce religijne, czynnych w drugiej ćwierci XVII wieku. Jego umiejętności warsztatowe były raczej skromne. Malarz ten wykonał zapewne również obraz przedstawiający św. Marcina z Tours umieszczony w zwieńczeniu drugiego z ołtarzy bocznych w kościele w Woli Radziszowskiej. Czas powstania dzieła jest najprawdopodobniej tożsamy z czasem powstania ołtarza św. Anny tj. obraz mógł powstać w 1636 roku. Przedstawiony na obrazie Michał Archanioł był wodzem chórów anielskich i podczas buntu aniołów pierwszy ruszył do walki i zwyciężył ich przywódcę, Lucyfera. W ikonografii przedstawiany jest w stroju żołnierza z diabłem u swych stóp oraz z mieczem lub włócznią i wagą w ręku

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry. Ołtarz Ukrzyżowania wraz z bliźniaczym ołtarzem św. Anny były odnawiane w 1863 roku, o czym informuje napis na umieszczonym w predelli ołtarza św. Anny obrazie „Pokłon pasterzy”: „Poprawiany 1863”. W 1996 roku omawiany obraz wraz z ołtarzem Ukrzyżowania był konserwowany ze środków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przez Dorotę Wąchalską-Konik.

Streszczenie

Omawiany obraz jest dziełem o nieustalonym autorstwie. Jego twórcą mógł być jeden z małopolskich malarzy, specjalizujących się w tematyce religijnej, czynnych w drugiej ćwierci XVII wieku. Czas powstania dzieła jest najprawdopodobniej tożsamy z czasem powstania ołtarza św. Anny tj. obraz mógł powstać w 1636 roku. Przedstawiony na obrazie Michał Archanioł był wodzem chórów anielskich i podczas buntu aniołów pierwszy ruszył do walki i zwyciężył ich przywódcę, Lucyfera. W ikonografii przedstawiany jest w stroju żołnierza z diabłem u swych stóp oraz z mieczem lub włócznią i wagą w ręku.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Kracik Jan, "Wola Radziszowska. Parafia z czasów piastowskich", Kalwaria Zebrzydowska 2000
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Św. Michał Archanioł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-michal-archaniol-7

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności