Obraz w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem półkolistym. W centrum kompozycji znajduje się św. Michał Archanioł w dynamicznej pozie, strącający szatana do piekła. Archanioł ukazany w postawie stojącej, z prawą nogą cofniętą do tyłu, lewą depczący szatana, z podniesioną prawą ręką do góry, w której trzyma płomienisty miecz skierowany ostrzem w dół, a w lewej owalną tarczę z napisem „KTÓŻ JAK BÓG?”. Od miecza biegnie zygzakiem piorun w stronę szatana. Twarz archanioła trójkątna, z długim i prostym nosem, wzrokiem skierowanym w dół. Włosy średniej długości, kręcone, rozwiane do tyłu. Archanioł ubrany jest w zbroję legionisty rzymskiego: ma białą tunikę obszytą złotą lamówką na brzegu, srebrny pancerz, hełm z trójkolorowym pióropuszem, rzymskie sandały oraz czerwony płaszcz rozwiany na wietrze; natomiast na plecach ma białe skrzydła. Na dole kompozycji ukazany jest szatan w pozycji leżącej z głową z prawej strony obrazu, lewą rękę wznoszący ku górze. Twarz owalna z rogami na czole, karnacja ciemna. Ubrany jest w białą szatę, odsłaniającą nagie ramiona i nogi; na plecach ma szare skrzydła nietoperza. Tło jednolite, szare, rozjaśnione w górnej części obrazu. Rama drewniana, złocona, od wewnątrz profilowana, od zewnątrz zdobiona astragalem.
Pełne ekspresji dzieło znajdujące się w polu głównym ołtarza bocznego w kościele w Osielcu, wykonane zostało około 1869 roku przez krakowskiego malarza Wojciecha Eljasza i przedstawia św. Michała Archanioła, księcia i wodza chóru anielskiego, który strąca do piekła szatana. Malarz jest autorem szeregu obrazów o tematyce religijnej, znajdujących się obecnie na terenie województwa krakowskiego, w tym w Krakowie. Był uczniem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Pracował przy restauracji ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim. Często kopiował znane schematy kompozycyjne, niemniej wykazując dużą swobodę i opanowanie rzemiosła. Nazywany jest jednocześnie „akademikiem i ostatnim barokowym malarzem religijnym”. W kościele w Osielcu znajdują się również jego inne obrazy, umieszczone w ołtarzach bocznych: „Św. Filip i św. Jakub”, „Św. Mikołaj” i „Św. Zofia z córkami”. Dzięki sygnaturze umieszczonej na obrazie św. Zofii możemy datować wszystkie dzieła malarza, znajdujące się w kościele na około 1869 roku.
Dobry.
Pełne ekspresji dzieło znajdujące się w polu głównym ołtarza bocznego w kościele w Osielcu „Św. Michał Archanioł” zostało wykonane około 1869 roku przez krakowskiego malarza Wojciecha Eljasza. W kościele znajdują się również jego inne obrazy, umieszczone w ołtarzach bocznych: „Św. Filip i św. Jakub”, „Św. Mikołaj” i „ Św. Zofia z córkami”.
Maria Działo, "Św. Archanioł Michał", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-archaniol-michal