Szafa i organy o siedmiu głosach powstały przed 1748 rokiem, gdyż w aktach wizytacji z tego czasu opisane zostały jako niedawno wybudowane i pomalowane, z pięknym tympanonem. W XIX wieku wymieniono instrument na szesnastogłosowe organy. W 1937 roku firma Rudolfa Zenkera z Katowic przeprowadziła remont organów „od niepamiętnych lat nienaprawianych”, za kwotę 1150 zł zebraną ze składek („sprawiono nowe klawiatury, ręczne i nożną, organ gruntownie odnowiono i przystrojono”). W 1962 roku naprawiono motor do napędu powietrza do miechów.
Szafa architektoniczna, pięcioosiowa, na falistym, profilowanym cokole, podtrzymywanym przez trzy ornamentalne wsporniki. Oś środkowa najwyższa, dwie skrajne niższe, ujęte pilastrami zakończonymi konsolami podtrzymującymi fragmenty falistego belkowania, z prześwitami na piszczałki w formie stojącego prostokąta. Osie środkowe najniższe, zakończone fragmentami niepełnego, falistego belkowania, z prześwitami na piszczałki w formie stojącego prostokąta. Oś środkowa zwieńczona ornamentalnym wolutowo-muszlowym szczytem z płaskorzeźbioną lirą oraz ornamentalnymi fragmentami przerwanego przyczółka. Na belkowaniu skrajnych osi ustawione cztery klasycystyczne wazony, a na belkowaniu osi środkowych cokoły z wicią roślinną. Trzony pilastrów dekorowane liściastymi zwisami. Prześwity na piszczałki w górnej części zdobione ornamentem roślinnym utworzonym z liści i kwiatów. Szafa flankowana rocaille'owymi uszami. Struktura polichromowana w kolorze białym, profile i ornamentyka złocone, detal srebrzony.
Najstarsza dekoracja szafy organowej w postaci szczytu i wsporników cokołu utworzona z ornamentu wolutowo-muszlowego była charakterystyczna dla czasu jej powstania. Ten rodzaj ornamentu występował w południowej Małopolsce w latach trzydziestych i czterdziestych XVIII wieku. W późniejszym czasie, zapewne w drugiej połowie XVIII wieku dodano do szafy rokokowe uszy. Klasycystyczne wazony oraz roślinna dekoracja pilastrów i prześwitów pochodzi zapewne z XIX i XX wieku.
Drobne zabrudzenia, zaplamienia.
Szafa i organy o siedmiu głosach powstały przed 1748 rokiem, gdyż w aktach wizytacji z tego czasu opisane zostały jako niedawno wybudowane i pomalowane, z pięknym tympanonem. W XIX wieku dodano kolejne elementy dekoracji oraz wymieniono instrument.
Autor: Józef Lanckoroński
Paulina Kluz, "Prospekt organowy", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/prospekt-organowy-7