Ołtarz powstał około 1783 roku.
Nastawa ołtarzowa jest architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem, ustawiona na wysokim cokole. Ołtarz jest murowany, prostopadłościenny z marmurową mensą z portatylem. Trzy boki ołtarza ujmują malowane na płótnie obrazy w profilowanych, polichromowanych ramach. W polu antepedium znajduje się wyobrażenie architektonicznej nastawy z przedstawieniem baranka na ołtarzu, którą flankują sylwetki św. Piotra i św. Pawła.Tabernakulum ołtarza w formie metalowej skrzynki o wypukłym froncie i drewnianej obudowie w postaci wklęsłych boków zamkniętych parą pilastrów, których trzony przechodzą w spływy wolutowe. Podpory dźwigają profilowany gzyms przebiegający przez całą szerokość tabernakulum, nad frontem dekorowany lambrekinem. Metalowe drzwiczki mają kształt stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym z aplikacjami w postaci kielicha z hostią w glorii, kłosami zbóż i winnego grona. Ponad drzwiczkami znajduje się kartusz z przedstawieniem pelikana. Na tabernakulum umiejscowiony jest tron wystawienia w formie rzeźbionego ornamentalnego tła, flankowany przez parę rzeźbionych aniołów trzymających lichtarze. Retabulum ujęte jest parą opilastrowanych filarów i parą stojących przed nimi kolumn o kapitelach kompozytowych ustawionych pod kątem względem lica ołtarza. Podpory dźwigają wyłamujące się ponad nimi belkowanie z przerwanymi nad polem środkowym architrawem i fryzem. Zwieńczenie flankuje para spływów wolutowych, zamyka fragment wyłamanego na końcach gzymsu. Retabulum ujmuje para ażurowych, rocaille'owych uszaków, a w zwieńczeniu para figur adorujących aniołów. Trzony pilastrów zdobią rocaille'owe zwisy. W polu środkowym retabulum jest wnęka w formie stojącego prostokąta zamkniętego uskokowym, nadwieszonym łukiem półkolistym, ujęta profilowaną ramą. Wewnątrz znajduje się obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Powyżej, pośrodku belkowania umieszczono rocaille'owy kartusz z płaskorzeźbioną, zamkniętą koroną w polu. W zwieńczeniu jest obraz św. Józefa w profilowanej ramie w kształcie zbliżonym do stojącego prostokąta zamkniętego łukiem segmentowym z uskokiem oraz wklęsłymi dolnymi narożami. Szczyt ma formę rokokowego kartusza z malowanym okiem Opatrzności. Na zdobionych motywami rocaille'owymi wolutach spływów znajduje się para aniołów.
Struktura ołtarza jest polichromowana w kolorze beżowym, trzony kolumn marmoryzowane, ornamentyka i profile złocone.
Projekt ołtarzy stanowiących wystrój kościoła parafialnego w Porębie Wielkiej powstał pod wpływem twórczości Francesca Placidiego (1710/1715-1782). Nieco bogatszą, względem bocznych retabulów, architekturę ołtarza głównego charakteryzuje kilka typowych dla włoskiego architekta i rzeźbiarza zabiegów, które można zaobserwować w innych jego realizacjach. Jednym z nich jest lekko wklęsła część środkowa nastawy zestawiona z kolumnami wyprowadzonymi na zewnątrz. Typową dla twórczości Placidiego jest także redukcja architrawu równoległa z wprowadzeniem ramy obrazu głównego w jego partię. Charakterystyczne jest także zastosowanie motywu quasi-kapiteli w kształcie konsol. Szereg powyższych analogii wykazują związane z twórczością Placidiego retabula ołtarzowe znajdujące się w kościołach w Koziegłowach, Porębie Żegoty, Świątnikach Górnych, Rudawie czy w katedrze na Wawelu. W przypadku powyższego zespołu (Poręba Żegoty, Świątniki Górne i Koziegłowy), gdzie widoczne są znaczne różnice warsztatowe, należy przypuszczać, iż projekt retabulów wykonał jeden projektant, natomiast realizacji podjęły się miejscowe warsztaty snycerskie. Podobna sytuacja mogła mieć miejsce w przypadku ołtarzy w kościele parafialnym w Porębie Wielkiej.
Stan zachowania jest dobry.
Ołtarz główny w kościele parafialnym w Porębie Wielkiej powstał około 1783 roku. Jego struktura, podobnie, jak ołtarzy bocznych, pod względem kompozycji i układów poszczególnych detali architektonicznych nasuwa skojarzenia z wpływami twórczości Francesca Placidiego.
Paulina Chełmecka, "Ołtarz główny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-74