Ołtarz został wykonany około 1900 roku.
Nastawa przyścienna, architektoniczna, trójosiowa, z architektonicznymi uszakami zakończonymi pinaklem, ustawiona na dwustopniowej podstawie. Mensa prostopadłościenna, skrzyniowa, drewniana z kamiennym portatylem. Antepedium ujęte w narożach ćwierćkolumienkami; pole dekorowane trzema płycinami, z których środkowa z motywem czworoliścia, boczne z parami blend. Retabulum ustawione na wysokim cokole, z predellą ozdobioną blendami. W partii środkowej predelli quasi tabernakulum na planie trzech boków sześcioboku. Pośrodku nisza z figurą Najświętszego Serca Jezusa, ściany boczne w formie ostrołukowych płycin z płaskorzeźbioną dekoracją o motywie winnego grona i kłosów, wszystkie zwieńczone wimpergami flankowanymi pinaklami z kwiatonami. Nastawa w formie trzech ostrołukowych nisz dekorowanych maswerkiem, ujętych kolumienkami zakończonymi kapitelami utworzonymi ze stylizowanych rozet. Nisza środkowa szersza i wyższa, zakończona wimpergą wypełnioną koronę. Całość nastawy wieńczą strzeliste pinakle, połączone ze sobą motywem ażurowego maswerku, zwieńczone kwiatonami, dekorowane żabkami. W środkowej niszy figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem. W kwaterach bocznych ustawione na cokołach figury św. Józefa po lewej i św. Antoniego Padewskiego po prawej stronie. Ołtarz utrzymany w kolorystyce ciemnego drewna z malowanymi niszami w kolorach niebieskim i czerwonym. Profile, detale i ornamenty zielone, czerwone lub złocone.
Ołtarz został wykonany w stylu neogotyckim, który nawiązywał do wzorów średniowiecznych – gotyckich, powielając dawne formy oraz ornamenty i komponując je w nową całość. Swoją formą nawiązuje do ołtarza głównego, ale zakomponowany został bardziej fantazyjnie. Całe wyposażenie kościoła zostało utrzymane w stylu neogotyckim i zamówione najpewniej w Tyrolu, gdzie znajdowały się liczne zakłady produkujące m.in. ołtarze i rzeźby o tematyce religijnej. Okoliczne kościoły (np. w Jabłonce czy Witowie) zamówiły elementy wyposażającej je małej architektury w pracowni Ferdinanda Prinotha w tyrolskiej miejscowości Sankt Ulrich. W innych małopolskich miejscowościach (Krzeszów, Włosienica) popularnością cieszyły się wyroby Ferdinanda Stuflessera, który prowadził jeden z wiodących warsztatów w Gröden (Austra), gdzie działał od 1875 roku.
Dobry.
Ołtarz boczny Matki Boskiej Różańcowej kościoła w Chyżnem został wykonany około 1900 roku w stylu neogotyckim i powstał najpewniej w warsztacie tyrolskim. Swoją formą nawiązuje do ołtarza głównego.
Agata Felczyńska, "Ołtarz boczny prawy Matki Boskiej Różańcowej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-prawy-matki-boskiej-rozancowej-1