Rzeźbę wykonali w pierwszej połowie XX wieku miejscowi rzeźbiarze z Koźmic Wielkich: Władysław Janowski i Franciszek Hajduk. Konserwacja została przeprowadzona wraz z całym ołtarzem w 1949 roku.
Pełnoplastyczna, polichromowana figura Chrystusa umieszczona w niszy ołtarza. Rzeźba ustawiona na niewielkim prostopadłościennym cokole o ściętych narożach. Chrystus przedstawiony całopostaciowo, w postawie stojącej z lekko ugiętym prawym kolanem, prawą ręką czyniący gest błogosławieństwa, lewą wskazujący na gorejące serce na piersi. Ubrany w długą, bladoniebieską suknię oraz złoty płaszcz przerzucony na lewe ramię i spływający pod prawą ręką. Twarz szczupła, owalna z migdałowymi oczami, długim i prostym nosem, wąskimi ustami. Włosy opadające na ramiona, krótki zarost. Na dłoniach widoczne ślady męki.
Rzeźba Najświętsze Serce Jezusa w kościele w Gorzkowie została wykonana w pierwszej połowie XX wieku przez miejscowych rzeźbiarzy z Koźmic Wielkich: Władysława Janowskiego i Franciszka Hajduka. Typ ikonograficzny rzeźby nawiązuje do obrazu, który namalował Pompeo Batoni do kościoła Il Gesù w Rzymie. Wizerunek ukazywał Jezusa w półpostaci, który w lewej ręce trzymał swoje serce na dłoni, a prawą na nią wskazywał. Obraz stał się najczęściej reprodukowanym wzorem ujęcia Najświętszego Serca Jezusa. Drugi obraz Batoniego, o zbliżonej ikonografii, w którym Serce Jezusa goreje na tle jego piersi, a Jezus jedną ręką błogosławi, a drugą wskazuje na serce został w 1891 roku uznany za jedyne dopuszczalne przedstawienie tego tematu. W rzeźbie dziewiętnastowiecznej i dwudziestowiecznej prym wiodły dwa warianty przedstawienia: rozwinięty do pełnej postaci wizerunek Najświętszego Serca Jezusa według Batoniego oraz Venite ad me (Mt 11, 28), w którym Jezus ukazany jest w postawie stojącej, z szeroko rozłożonymi na boki rękoma. Rzeźba w kościele w Gorzkowie bezpośrednio nawiązuje do tego pierwszego wariantu.
Dobry.
Rzeźba Najświętsze Serce Jezusa w kościele w Gorzkowie została wykonana w pierwszej połowie XX wieku przez miejscowych rzeźbiarzy z Koźmic Wielkich: Władysława Janowskiego i Franciszka Hajduka. Reprezentuje popularny od końca XIX wieku wariant ikonograficzny, w którym Jezus ukazany jest całopostaciowo z gorejącym sercem na piersi, na które jedną ręką wskazuje, a drugą błogosławi.
Maria Działo, "Najświętsze Serce Chrystusa ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/najswietsze-serce-chrystusa