Rzeźba powstała wraz z całą nastawą ołtarzową około 1728 roku. O rzeźbach w kaplicy bocznej w kościele w Orawce wspominali w latach pięćdziesiątych XX wieku, wędrujący po terenie Spisza Halina Pieńkowska i Tadeusz Staich: „Ołtarz zapełniony jest ornamentyką barokową, splotami rzeźbionych akantów, ludowymi postaciami świętych, o wybałuszonych oczach. Szaty ich są drobno fałdowane, a dalekie echa gotyckie widoczne w kontrapoście i płynnym ruchu. Figury białych aniołów o grubych, chłopskich rysach twarzy – pozbawione wyrazu – przygniatają swoją wielkością”.
Rzeźba drążona, ustawiona na półkolistym postumencie, przedstawiająca Melchizedeka. Figura zwrócona jest trzy czwarte w prawo z naczyniem w prawej dłoni i kielichem w lewej. Twarz znacznie wydłużona, nieproporcjonalna, okolona jasnobrązowymi włosami i brodą. Włosy średniej długości, zawinięte w bujne loki. Melchizedek ubrany jest w długą, białą suknię, przewiązaną w talii oraz swobodnie zarzucony na plecy złocony płaszcz, odsłaniający prawe ramię, na głowie ma założone nakrycie kapłana żydowskiego. Polichromia naturalistyczna w partiach ciała, płaszcz złocony, atrybuty srebrzone.
Po bokach ołtarza w kaplicy Matki Boskiej Bolesnej, nad bramkami ustawiono rzeźby dwóch postaci biblijnych. Prawdopodobnie omawiana figura przedstawia Melchizedeka, króla Szalemu, który powitał Abrahama po zwycięskiej bitwie chlebem i winem. Ofiara Melchizedeka uważana jest za symbol Eucharystii i ofiary Chrystusa. Jest on też prefiguracją Mesjasza ze względu na swoje kapłaństwo. Figura powstała w nieznanym warsztacie rzeźbiarskim.
Dobry.
Rzeźba Melchizedeka powstała wraz z całą nastawą ołtarzową około 1728 roku. Przedstawia króla Szalemu, który powitał Abrahama po zwycięskiej bitwie chlebem i winem. Ofiara Melchizedeka uważana jest za symbol Eucharystii i ofiary Chrystusa. Rzeźba powstała w nieznanym warsztacie rzeźbiarskim.
Maria Działo, "Melchizedek ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/melchizedek-1