Rzeźba powstała wraz z całą nastawą ołtarzową około 1728 roku. Jej ikonografia w całości poświęcona jest tematyce pasyjnej, tak również przedstawiony został omawiany anioł – z narzędziem męki Pańskiej w dłoniach. O rzeźbach aniołów w kaplicy bocznej w kościele w Orawce wspominali w latach pięćdziesiątych XX wieku, wędrujący po terenie Spisza Halina Pieńkowska i Tadeusz Staich: „Ołtarz zapełniony jest ornamentyką barokową, splotami rzeźbionych akantów, ludowymi postaciami świętych, o wybałuszonych oczach. Szaty ich są drobno fałdowane, a daleko echa gotyckie widoczne w kontrapoście i płynnym ruchu. Figury białych aniołów o grubych, chłopskich rysach twarzy – pozbawione wyrazu – przygniatają swoją wielkością”.
Rzeźba drążona, ustawiona na niewielkim postumencie. Figura zwrócona delikatnie w prawo, z prawą nogą ugiętą w kolanie, w lewej ręce trzyma gąbkę z octem na długim drzewcu. Twarz jest podłużna o pełnych policzkach oraz cofniętej brodzie; usta małe i delikatnie rozchylone, nos długi, oczy wąskie. Włosy są brązowe, falowane, sięgające do ramion. Anioł ubrany jest w długą, obficie marszczoną, białą szatę odsłaniającą nagi tors i prawą nogę. Polichromia naturalistyczna w partiach ciała, szaty i atrybuty białe.
Anioły zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń, a u ramion skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Misję posłańców najlepiej odzwierciedla również polskie tłumaczenie greckiego słowa „aggelos”, czyli „poseł”. Anioły flankujące ołtarz w Orawce trzymają w dłoniach arma Christi. Atrybuty te pojawiły się na obrazach już w średniowieczu. W tym przypadku podkreślają pasyjny charakter ołtarza. Mają również znaczenie symboliczne. Ukazują anioły jako postacie, które dzierżą w dłoniach oręż do walki ze złem – narzędzia męki Pańskiej.
Dobry.
Rzeźba powstała wraz z całą nastawą ołtarzową około 1728 roku. Przedstawia anioła trzymającego w dłoniach narzędzie męki Pańskiej. Niestety nieznana jest atrybucja rzeźby. Anioł zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrany jest w tunikę podwiązaną pasem i przedstawia młodzieńca o męskich cechach twarzy.
Maria Działo, "Anioł z arma Christi", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/aniol-z-arma-christi-1