Chrystus Zmartwychwstały

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Wieliczka
Miejscowość
Wieliczka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wieliczka
Parafia
Św. Klemensa
Tagi
Chrystus Zmartwychwstały rzeźba późnobarokowa rzeźba XVIII wieku
Miejsce przechowywania
zakrystia
Identyfikator
DZIELO/14695
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1781 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Wieliczka
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, laserowanie, pozłocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 86 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Figurę Chrystusa Zmartwychwstałego wykonał Antoni Kornecki w 1781 roku.

Opis

Rzeźba pełna, ustawiona na profilowanym cokole i na rzeźbionej skale. Chrystus zwrócony jest frontalnie, z głową skierowaną w lewą stronę, stoi w silnym kontrapoście. W prawej, uniesionej ręce trzyma drzewce zakończone krzyżem z chorągwią z tkaniny lamowanej koronką, z haftowanym monogramem IHS w glorii, lewą zaś wyciąga w bok. Twarz ma szczupłą, o głęboko osadzonych migdałowatych oczach, niewielkim nosie i małych, pełnych ustach, okoloną brodą oraz krótkimi włosami zaczesanymi do tyłu, układającymi się po bokach w silnie skręcone pukle. Z jego głowy wychodzą trzy wiązki promieni. Chrystus ma przepasane biodra posrebrzonym perizonium. Na prawym ramieniu, na pasku ma zawieszony silnie drapowany i ekspresyjne rozwiany bladoczerwony płaszcz z błękitną podszewką, zarzucony na plecy i na ugiętą prawą nogę. Jego ciało jest szczupłe, o delikatnie zarysowanej, miękko modelowanej muskulaturze torsu i ramion, z zaznaczonymi śladami męki. Na odwrocie podstawy inskrypcja „A(NNO) D(OMINI) / 1781 / A(ntoni) Kornec/ki”.

Zarys problematyki artystycznej

Figurę cechują wysoki poziom wykonania, o czym świadczy swoboda w upozowaniu postaci, poprawny i miękki modelunek partii anatomicznych i włosów oraz ekspresja i sposób kształtowania tkaniny. Chorągiew została błędnie umieszczona w uniesionej ręce, której dłoń jest w geście błogosławieństwa, natomiast układ palców lewej dłoni wskazuje na to, że w niej pierwotnie znajdowały się drzewce.
Wykonawca figury – Antoni Kornecki, rzeźbiarz i malarz, należał do rodziny o wielopokoleniowej tradycji artystycznej. Razem z ojcem – Piotrem Korneckim, braćmi i krewniakami pracował w warsztacie rzeźbiarskim i malarskim w Gdowie. Antoni w latach siedemdziesiątych XVIII wieku przeniósł się na stałe do Wieliczki, gdzie wciąż prowadził działalność artystyczną, o czym świadczy omawiane dzieło.
Figura Chrystusa Zmartwychwstałego przedstawia go jako triumfującego, po tym jak powstał z grobu. Czerwona szata wskazuje na jego męczeństwo, a chorągiew jest symbolem zwycięstwa nad śmiercią. Figura używana jest w procesji podczas rezurekcji, po której stawiana jest na ołtarzu po lewej stronie, gdzie znajduje się aż do Wniebowstąpienia.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Niewielkie przetarcia polichromii i laserowań.

Streszczenie

Figurę Chrystusa Zmartwychwstałego w 1781 roku wykonał Antoni Kornecki – rzeźbiarz i malarz, należący do rodziny o wielopokoleniowej tradycji artystycznej. Przedstawia Chrystusa jako triumfującego, po tym jak powstał z grobu. Czerwona szata wskazuje na jego męczeństwo, a chorągiew jest symbolem zwycięstwa nad śmiercią.

Bibliografia

Zieliński Chwalisław, "Sztuka sakralna. Co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji Domu Bożego. Podręcznik opracowany na podstawie przepisów kościelnych", Poznań 1959

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Chrystus Zmartwychwstały", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-zmartwychwstaly-10

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności