Chrystus Bolesny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
Kraków
Gmina
Kraków
Miejscowość
Kraków
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Centrum
Parafia
Św. Marka
Kościół
Św. Marka
Miejsce przechowywania
pomieszczenie na piętrze w południowo-zachodniej części kościoła
Identyfikator
DZIELO/25305
Kategoria
obraz
Ilość
1
Fundator
Maciej Czosnyka
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 68.0 cm
Szerokość bez ramy – 54.0 cm
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Opis

Obraz o kształcie stojącego prostokąta. Nagi, stojący Chrystus przedstawiony do pasa, zwrócony w trzech czwartych w lewą stronę. Twarz smukła z długim nosem oraz lekko rozchylonymi ustami. Włosy i zarost Chrystusa mają czarny kolor. Ugięte w łokciach ręce rozchylają ranę. Lewe ramie Jezusa okrywa czerwona tkanina. Na głowie ma koronę cierniową w odcieniu brązu. Tło brązowe. Na odwrocie inskrypcja: „Maciej Czosnyka + d. 25/8 1883 r / i ofiarował do Kościoła S. Marka / w Krakowie X Ludwik Nov(…)ki / (…) zy”

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz malowany na bardzo cienkim, gęsto tkanym płótnie. Od odwrocia widać ślady kleju po demontażu z dodatkowego podłoża. Brzegi przycięte na ostro, nad głową Chrystusa widoczne ubytki płótna. Przez środek, w dolnej części i w lewym, górnym narożniku widoczne zagniecenia i ubytki zaprawy i warstwy malarskiej. Całość lekko sfalowana, zakurzona i zabrudzona.

Proponowany, ogólny program prac konserwatorskich i restauratorskich:

• Sporządzenie szczegółowej dokumentacji opisowej i fotograficznej przed przystąpieniem do prac,
• Odkurzenie całego obiektu z luźno leżących nawarstwień,
• Ewentualne zabezpieczenie lica obiektu przed osypywaniem,
• Ekstrahowanie ze struktury malowidła masy woskowo-żywicznej,
• Oczyszczanie odwrocia,
• Oczyszczenie warstwy malarskiej z zabrudzeń, werniksu oraz ewentualnych retuszy i kitów,
• Relaksacja płótna na stole niskociśnieniowym,
• Uzupełnienie ubytków płótna i sklejenie rozdarć,
• Dublaż przezroczysty (z przywróceniem możliwie pierwotnego formatu obrazu),
• Uzupełnienie ubytków zaprawy,
• Wykonanie nowego krosna,
• Naciągnięcie płótna na krosno,
• Werniksowanie wstępne,
• Scalenie kolorystyczne warstwy malarskiej naśladowczo do oryginału,
• Werniksowanie końcowe,
• Wykonanie projektu oraz, po zatwierdzeniu komisji konserwatorskiej – nowej ramy,
• Oprawa,
• Złożenie dokumentacji konserwatorskiej, opracowanie zaleceń dla użytkownika dot. optymalnych dla obrazu warunków przechowywania, ewentualnego transportu i ekspozycji,
• Ustalenie warunków gwarancji na wykonane prace, ewentualnych przyszłych konsultacji i stałego nadzoru konserwatorskiego.

Jak cytować?

A. Hola, K. Pakuła-Major, Agata Klejzerowicz, "Chrystus Bolesny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-bolesny-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności