Obraz przedstawiający Zwiastowanie został namalowany około 1996 roku przez konserwatorkę dzieł sztuki, Aleksandrę Adamską-Kuś.
Obraz w formie stojącego owalu. W prawej części ukazana klęcząca Maria, zwrócona w trzech czwartych w prawo, z głową skierowana w górę i dłońmi skrzyżowanymi na piersi. Twarz ma młodzieńczą, o delikatnych rysach, okoloną jasnobrązowymi włosami upiętymi z tyłu głowy. Ubrana jest w czerwoną suknię oraz niebieski płaszcz zarzucony na ramiona. Przed nią, w lewej części obrazu nadlatujący archanioł ukazany z profilu. W prawej ręce trzyma gałązkę lilii, lewą unosi, z wskazującym gestem dłoni. Twarz ma młodzieńczą, okoloną jasnymi włosami. W partii bioder przewiązany jest rozwianą, pomarańczową szatą. Skrzydła ma białe, na wpół rozłożone. Scena ukazana jest we wnętrzu z widocznym po prawej stronie łóżkiem z baldachimem i stojącą obok kolumną, przesłoniętymi w górnej części gęstymi obłokami z puttami. W lewej części obrazu, w oddali widoczny górzysty pejzaż. W dolnej zaś sygnatura „A(leksandra) Adamska-Kuś / [...]”.
Obraz przedstawiający Zwiastowanie w Gaju jest kopią dzieła Giovanniego Lanfranca „Zwiastowanie” wykonanego w latach 1610-1630, obecnie znajdującego się w Ermitażu. Autorka wiernie oddała kompozycję pierwowzoru, jakkolwiek zastosowała znacznie intensywniejszą kolorystykę. Dzieło nosi również jej indywidualne cechy stylowe.
Dobry.
Obraz przedstawiający Zwiastowanie został namalowany około 1996 roku przez konserwatorkę dzieł sztuki, Aleksandrę Adamską-Kuś. Omawiane dzieło jest kopią obrazu Giovanniego Lanfranca „Zwiastowanie” wykonanego w latach 1610-1630, obecnie znajdującego się w Ermitażu.
Paulina Kluz , "Zwiastowanie", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/zwiastowanie-6