Obraz został umieszczony w ołtarzu z około 1700 roku wymienionym w aktach wizytacji biskupich z 1727, 1748 i 1783 roku. W ostatniej z nich opisano, że nastawa była pomalowana na kolor biały i złocona: „Ołtarz czwarty. na dwóch gradusach z mensą drewnianą niekonsekrowaną w rzeźbie stolarskiej, biało malowany i złocony, w którym obraz S. Józefa”. Ołtarz jest również wymieniany w inwentarzach kościelnych (1791, 1828, 1836, 1843, 1844).
Obraz w kształcie stojącego prostokąta, w złoconej, akantowej ramie. Kompozycja dwupostaciowa umieszczona w architektonicznym wnętrzu. Z lewej ukazana Maria siedząca na rozbudowanym, drewnianym tronie; zwrócona w lewo. Prawa ręka spoczywa na otwartej, umieszczonej na pulpicie księdze, lewa złożona na piersi. Głowa ukazana z prawego profilu, uniesiona lekko ku górze w kierunku anioła. Twarz o spiczasto zakończonym podbródku z dużymi oczami, krótkim nosem, włosy długie i ciemne spływające na plecy. Maria ubrana w czerwoną suknię oraz zarzucony na ramiona ciemnogranatowy płaszcz. Z prawej przedstawiony ukazujący się na obłokach archanioł Gabriel. W lewym ręku trzyma kwiat lilii, prawą wskazuje na widoczną w prawym, górnym rogu kompozycji gołębicę Ducha Świętego. Ubrany w długą, białą tunikę oraz krótszą, złotą szatę wierzchnią. W lewym, górnym narożu obrazu podwieszona i udrapowana, czerwona kotara. Tło jednolite, ciemne. Kolorystyka ciemna, ciepła.
Obraz „Zwiastowanie” jest umieszczony w nastawie z około 1700 roku, która stanowi przykład przełamania dotychczasowej konwencji budowania struktur ołtarzowych. Zarzucono w niej wykorzystywanie porządków architektonicznych na poczet rozbudowanej ramy o bardzo bujnych splotach akantu. Na płótnie przedstawiono moment zwiastowania, w którym Marię nawiedził archanioł Gabriel, obwieszczając jej, że została wybrana na Matkę Jezusa. Scena została skomponowana w sposób typowy dla sztuki zachodniej – do siedzącej przed pulpitem, na którym leży otwarta księga, Marii, zlatuje trzymający symbolizującą jej czystość lilię archanioł, wskazując palcem na unoszącą się ponad nimi gołębicę Ducha Świętego. Obraz został namalowany w XIX wieku przez nieznanego artystę.
Dobry, warstwa malarska pociemniała.
Obraz „Zwiastowanie” jest umieszczony w nastawie z około 1700 roku. Scena została skomponowana w sposób typowy dla sztuki zachodniej – do siedzącej przed pulpitem, na którym leży otwarta księga, Marii, zlatuje trzymający w dłoniach lilię archanioł, wskazując palcem na unoszącą się ponad nimi gołębicę Ducha Świętego. Obraz został namalowany w XIX wieku przez nieznanego artystę.
Maria Działo, "Zwiastowanie", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/zwiastowanie-1