Rzeźba prawdopodobnie powstała w trzeciej dekadzie XVIII wieku wraz z całą nastawą ołtarzową.
Rzeźba przedstawia nierozpoznanego świętego królewicza węgierskiego, ustawionego na półkolistym, srebrzonym cokole. Święty ukazany frontalnie, w prawej dłoni trzyma otwartą księgę, a lewą, ugiętą w łokciu wyciąga do trzymania niezachowanego atrybutu. Twarz pełna, pulchna w dolnej części o delikatnie rozchylonych ustach i dużych oczach. Głowa okolona długimi, ciemnobrązowymi włosami, zawiniętymi w duże loki do tyłu. Święty ubrany jest w długą suknię i płaszcz, na głowie ma założoną mitrę książęcą. Dłonie wyrzeźbione sztywno i niedbale. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, szaty i atrybuty złocone, cokół srebrzony.
Sposób rzeźbienia przypomina figury, które znajdują się w ołtarzu w kaplicy Matki Boskiej Bolesnej w kościele św. Jana Chrzciciela w Orawce z 1728 roku. Artysta ten rzeźbił figury o pulchnych w dolnej części twarzach, niezgrabnie formował dłonie postaci, a rękawy ich sukni silnie przywierały do rąk i były gęsto drapowane w przeciwieństwie do rozwianych brzegów płaszczy. Sylwetki były sztywne, a włosy rzeźbione gęstymi wgłębieniami i silnie zawinięte w duże loki. Być może twórca rzeźb z ołtarza w Orawce wykonał również figury na ołtarzu głównym w kościele w Trybszu.
Rzeźba prawdopodobnie powstała w trzeciej dekadzie XVIII wieku wraz z całą nastawą ołtarzową. Przedstawia nierozpoznanego świętego królewicza węgierskiego.
Maria Działo, "Święty królewicz", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/swiety-krolewicz