Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Niepołomice
Miejscowość
Wola Batorska
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niepołomice
Parafia
Matki Boskiej Nieustającej Pomocy
Tagi
Maciejowski Wojciech rzeźba XX wieku św. Piotr
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/09487
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1948 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kraków
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Wszystkie prawa zastrzeżone

Dzieje zabytku

Według informacji zapisanych w kronice parafialnej ołtarz główny wraz z dekoracją rzeźbiarską w kościele w Woli Batorskiej wykonał Wojciech Maciejowski w Krakowie w 1948 roku.

Opis

Rzeźba św. Piotra ustawiona na niskim prostopadłościennym cokole, o ściętych narożach. Święty Piotr ukazany frontalnie, w delikatnym kontrapoście, z lewą nogą ugiętą w kolanie. W prawej dłoni trzyma jeden klucz, a w lewej model bazyliki św. Piotra w Rzymie. Twarz podłużna, z długim i szerokim nosem, dużymi oczami i szerokimi ustami, okolona średniej długości, siwą brodą. Włosy siwe, gęste i zasłaniające uszy, ułożone po bokach w bujne loki. Ubrany jest w długą białą suknię z długimi rękawami, pomarańczową podszewką, przewiązaną w talii oraz żółty płaszcz z brązową podszewką. Wokół głowy ma duży, szeroki, okrągły nimb. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, detale złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźbę wraz z całym ołtarzem głównym wykonał Wojciech Maciejowski w 1948 roku w Krakowie. Artysta uczęszczał do krakowskiej Szkoły Przemysłowej, w której kształcił się pod kierunkiem Stanisława Wójcika i Jana Raszki. Tworzył głównie z drewna, specjalizował się w wyposażaniu wnętrz sakralnych. W latach 1923-1945 wykształcił wielu uczniów, z których z imienia i nazwiska znany jest jedynie Antoni Baran. Rzeźbiarz prowadził warsztat zlokalizowany przy ulicy Mazowieckiej w Krakowie, a także przez pewien czas posiadał dodatkową pracownię przy krakowskim klasztorze Kanoników Regularnych Laterańskich. W swojej twórczości Maciejowski do elementów stylowych zaczerpniętych z wcześniejszych epok (szczególnie baroku), wykorzystując jednocześnie doświadczenia Art déco i modernizmu. Rzeźby wykonane w jego warsztacie mają charakterystyczne wysmukłe proporcje oraz ostro cięte fałdy szat. Twarze modelowanych przez niego figur mają zwykle regularne rysy twarzy o wydatnych nosach, głęboko osadzonych oczach, a ich głowy okalają bujne szeroko rozłożone na boki pukle włosów, które według badaczy dzieł artysty (Katarzyna Brzezina i Adam Organisty) są znakiem rozpoznawczym rzeźbiarza. Artysta zmarł prawdopodobnie pod koniec lat czterdziestych XX wieku, a więc ołtarz główny w Woli Batorskiej i jego dekoracja rzeźbiarska należą zatem do jednego z ostatnich wykonanych przez niego dzieł. Rzeźba przedstawia św. Piotra, który został ukazany w tradycyjnym ujęciu z atrybutami kluczem symbolizującym władzę namiestnika Chrystusa oraz modelem bazyliki św. Piotra w Rzymie, nawiązującej do jego misji apotolskiej. Po drugiej stronie ołtarza znajduje się rzeźba św. Pawła, pochodząca również z warsztatu Maciejowskiego.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Rzeźbę św. Piotra wraz z całym ołtarzem głównym wykonał Wojciech Maciejowski w 1948 roku w Krakowie. Maciejowski zmarł prawdopodobnie pod koniec lat czterdziestych XX wieku, a więc ołtarz główny w Woli Batorskiej i jego dekoracja rzeźbiarska należą do jednego z ostatnich wykonanych przez niego dzieł. Omawiana rzeźba przedstawia św. Piotra, który został ukazany w tradycyjnym ujęciu z atrybutami kluczem symbolizującym władzę namiestnika Chrystusa oraz modelem bazyliki św. Piotra w Rzymie, nawiązującej do jego misji apotolskiej. Po drugiej stronie ołtarza znajduje się rzeźba św. Pawła, pochodząca również z warsztatu tego artysty.

Bibliografia

Brzezina Katarzyna, "Dzieła rzeźbiarza Wojciecha Maciejowskiego w świątyniach kanoników regularnych " , [w:] "Przemijanie i trwanie. Kanonicy regularni lateraneńscy w dawnej i współczesnej Polsce. Materiały z Międzynarodowej Konferencji zorganizowanej z okazji 600-lecia fundacji opactwa Bożego Ciała w Krakowie" , red.Łatak Kazimierz, Makarczyk Irena , Kraków 2009 , s. 67-73
Brzezina Katarzyna, Organisty Adam, "Nurt barokowy w twórczości dwóch zapomnianych dwudziestowiecznych artystów – Franza Wagnera i Wojciecha Maciejowskiego" , [w:] "Barok i barokizacja" , red.Brzezina Katarzyna, Wolańska Joanna , Kraków 2007 , s. 325-344
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum Parafialne w Woli Batorskiej, Kronika parafialna, b.s.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-34

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności