Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Harklowa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
rzeźba późnobarokowa rzeźba religijna św. Piotr
Miejsce przechowywania
ołtarz przy północnej ścianie kaplicy bocznej
Identyfikator
DZIELO/01725
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromia, złocenie, srebrzenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 60 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Rzeźba powstała być może na Spiszu, wraz z ołtarzem w drugiej połowie XVIII wieku i została przywieziona do nowo wybudowanej kaplicy w Harklowej w 1886 roku.

Opis

Rzeźba ścięta z tyłu została ustawiona na podstawie w formie kostki o ściętych narożach. Figura jest zwrócona frontalnie, w delikatnym kontrapoście. Święty ma obie ręce, ugięte, uniesione, w dłoniach trzyma klucze – w prawej srebrny, w lewej złoty. Twarz ma pociągłą, szczupłą, o płytko osadzonych oczach, krótkim, prostym nosie i okoloną falowaną, opadającą na pierś brodą. Włosy wywinięte w loki, gęste, sięgają karku. Święty Piotr jest ubrany w złotą tunikę z długimi, wąskimi rękawami, przepasaną w talii srebrną wstęgą, zawiązaną z przodu na węzeł, drapowaną w liczne, równoległe fałdki oraz złoty płaszcz zapięty pod szyją, opadający na ramiona i delikatnie drapowany. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna w długiej sukni trzymający w rękach dwa symboliczne klucze do królestwa niebieskiego, które otrzymał od Chrystusa. Był synem rybaka i sam zajmował się połowem ryb, nosił imię Szymon. Został uczniem Jana Chrzciciela, a następnie apostołem, pierwszym następcą Chrystusa oraz pierwszym papieżem. W czasie prześladowań Nerona został ukrzyżowany, na własną prośbę głową w dół, ponieważ uważał, że nie jest godny umierać jak Chrystus.
Rzeźba powstała być może wraz z ołtarzem w drugiej połowie XVIII wieku, w okresie dojrzałego baroku. Charakteryzuje się uspokojoną formą, ożywioną jedynie wąskimi, równolegle ułożonymi fałdami przylegających ściśle do ciała szat.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Osiemnastowieczna figura św. Piotra została wykonana najpewniej wraz z ołtarzem, w którym się znajduje. Stanowi parę do znajdującej się po przeciwnej stronie postaci św. Pawła. Rzeźba charakteryzuje się uspokojoną formą, ożywioną jedynie drobnymi, równoległymi fałdami przylegających ściśle do ciała szat.

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Künstle Karl, "Ikonographie der christlichen Kunst, Bde. 1-2", Freiburg 1928
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
Janicka-Krzywda Urszula, "Zabytkowe kościoły Orawy, Spisza, Podhala, Gorców i Pienin", Kraków 1987
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-17

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności