Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Bystra-Sidzina
Miejscowość
Sidzina
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Parafia Św. Mikołaja
Tagi
rzeźba XIX wieku św. Piotr
Miejsce przechowywania
przed wejściem do kościoła
Identyfikator
DZIELO/10891
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
piaskowiec, techniki rzeźbiarskie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Opis

Rzeźba przedstawiająca św. Piotra, wolnostojąca, pełna, ustawiona na prostopadłościennym cokole. Święty ukazany w delikatnym kontrapoście z prawą nogą ugiętą w kolanie, prawą ręką ugiętą w łokciu i uniesioną do góry, w lewej przyciśniętej do piersi trzyma dwa klucze. Twarz podłużna, okolona krótką brodą, usta delikatnie rozchylone, nos długi i prosty, włosy krótkie z kępką włosów nad czołem. Święty ubrany jest w długą suknię z długimi rękawami, przewiązaną w talii oraz płaszcz przerzucony przez lewe ramię i spływający połą wzdłuż lewego boku. Draperia szat sztywna, biegnąca równoległymi fałdami w dół.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźba została wykonana w XIX wieku w warsztacie prowincjonalnym, o czym świadczą sumarycznie potraktowane draperie szat i detale anatomiczne. Święty Piotr został ukazany w tradycyjnym ujęciu z dwoma kluczami symbolizującymi władzę namiestnika Chrystusa. Jednak wizerunek tego apostoła charakteryzują nie tylko jego atrybuty, ale również fizyczny wygląd, który jest powszechnie rozpoznawalny w ikonografii chrześcijańskiej. W sztuce Orientu święty ma kręcone włosy, natomiast w sztuce Zachodu, wręcz przeciwnie, jest łysy lub ma tylko kępkę siwych włosów na głowie. Jego broda jest zawsze krótka. Liczba atrybutów przypisywanych św. Piotrowi jest nieliczna. Niektóre charakteryzują go jako apostoła, inne jako papieża. Najwcześniejszym i najbardziej rozpowszechnionym atrybutem są występujące w omawianej rzeźbie klucze, które po raz pierwszy w ikonografii świętego pojawiły się w połowie V wieku, a następnie stały się wręcz jego znakiem rozpoznawczym. Atrybuty te symbolizują jego władzę w sprawach życia wiecznego i doczesnego, moc rozwiązywania i wiązania wszystkiego, zgodnie ze słowami, jakie wypowiedział Jezus do św. Piotra: „I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 19).

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, brak prawego kciuka, zabrudzenie powierzchni.

Streszczenie

Rzeźba została wykonana w XIX wieku w warsztacie prowincjonalnym, o czym świadczą sumarycznie potraktowane draperie szat i detale anatomiczne. Święty Piotr został ukazany w tradycyjnym ujęciu z dwoma kluczami symbolizującymi władzę namiestnika Chrystusa.

Bibliografia

Rèau Louis, "Iconographie de l’art chrètien", Paryż 1959
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Leśniak Kazimierz, "Ocalić od zapomnienia. Dzieje Sidziny 1563-2006", Kraków 2007

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-11

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności