Rzeźba przedstawiająca św. Piotra, wolnostojąca, pełna, ustawiona na prostopadłościennym cokole. Święty ukazany w delikatnym kontrapoście z prawą nogą ugiętą w kolanie, prawą ręką ugiętą w łokciu i uniesioną do góry, w lewej przyciśniętej do piersi trzyma dwa klucze. Twarz podłużna, okolona krótką brodą, usta delikatnie rozchylone, nos długi i prosty, włosy krótkie z kępką włosów nad czołem. Święty ubrany jest w długą suknię z długimi rękawami, przewiązaną w talii oraz płaszcz przerzucony przez lewe ramię i spływający połą wzdłuż lewego boku. Draperia szat sztywna, biegnąca równoległymi fałdami w dół.
Rzeźba została wykonana w XIX wieku w warsztacie prowincjonalnym, o czym świadczą sumarycznie potraktowane draperie szat i detale anatomiczne. Święty Piotr został ukazany w tradycyjnym ujęciu z dwoma kluczami symbolizującymi władzę namiestnika Chrystusa. Jednak wizerunek tego apostoła charakteryzują nie tylko jego atrybuty, ale również fizyczny wygląd, który jest powszechnie rozpoznawalny w ikonografii chrześcijańskiej. W sztuce Orientu święty ma kręcone włosy, natomiast w sztuce Zachodu, wręcz przeciwnie, jest łysy lub ma tylko kępkę siwych włosów na głowie. Jego broda jest zawsze krótka. Liczba atrybutów przypisywanych św. Piotrowi jest nieliczna. Niektóre charakteryzują go jako apostoła, inne jako papieża. Najwcześniejszym i najbardziej rozpowszechnionym atrybutem są występujące w omawianej rzeźbie klucze, które po raz pierwszy w ikonografii świętego pojawiły się w połowie V wieku, a następnie stały się wręcz jego znakiem rozpoznawczym. Atrybuty te symbolizują jego władzę w sprawach życia wiecznego i doczesnego, moc rozwiązywania i wiązania wszystkiego, zgodnie ze słowami, jakie wypowiedział Jezus do św. Piotra: „I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 19).
Dobry, brak prawego kciuka, zabrudzenie powierzchni.
Rzeźba została wykonana w XIX wieku w warsztacie prowincjonalnym, o czym świadczą sumarycznie potraktowane draperie szat i detale anatomiczne. Święty Piotr został ukazany w tradycyjnym ujęciu z dwoma kluczami symbolizującymi władzę namiestnika Chrystusa.
Maria Działo, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-11