Św. Paweł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Myślenice
Miejscowość
Krzyszkowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Mogilany
Parafia
Św. Anny
Tagi
rzeźba XVIII wieku
Miejsce przechowywania
prezbiterium, ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/21509
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, srebrzenie, złocenie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Według źródeł ołtarze zostały wykonane przez nieznanego rzeźbiarza, Pachomia w drugiej połowie XVIII wieku. Prawdopodobnie jest on również autorem figur w ołtarzu głównym. Nastawa razem z figurami pierwotnie stanowiły część wyposażenia kaplicy dworskiej w Krzyszkowicach. Zostały uratowane z jej pożaru i przeniesione do wybudowanego w latach 1856-1860 drewnianego kościoła wzniesionego na miejscu kaplicy. Świątynię tę wraz z wyposażeniem przeniesiono w 1874 roku w miejsce, w którym znajduje się obecnie. Figury były najpewniej odnawiane razem z ołtarzem głównym w latach 1900 i 1948.

Opis

Rzeźba pełnoplastyczna, ustawiona na niskiej podstawie. Figura ukazana frontalnie, w kontrapoście, z głową skierowaną w prawo. W lewej, opuszczonej ręce trzyma przy boku miecz, skierowany ostrzem w dół, prawą kładzie na piersi. Twarz ma szeroką, o niskim czole, niewielkich, migdałowatych i półprzymkniętych oczach, małym nosie i rozchylonych ustach. Włosy lekko falowane, krótkie, silnie przylegające do głowy. Twarz okolona długą lekko falowaną brodą i wąsami. Postać ubrana w długą, srebrzoną tunikę z kołnierzykiem, przepasaną w pasie oraz złocony płaszcz przerzucony przez prawe ramię i opadający na plecy i lewy bok. Na stopach ma złocone sandały. Polichromia ciała naturalistyczna.






Zarys problematyki artystycznej

Wszystkie figury z ołtarza posiadają cechy formalne pozwalające przypisać ich wykonanie temu samemu rzeźbiarzowi, najpewniej wspomnianemu Pachomiowi. Wszystkie posiadają zbliżone rysy twarzy i sposób rzeźbienia włosów. Figury modelowane są w sposób nieco uproszczony i ukazane w sztywnych pozach. Ich szaty ściśle przylegają do ciała, odzwierciedlając układ postaci, są silnie marszczone i drapowane, ale kształtowanie nieco topornie. Poziom ich wykonania świadczy o mniej wprawnym twórcy, zapewne z warsztatowym wykształceniem, działającym w lokalnie.

Święty Paweł pierwotnie nazywał się Szaweł i do czasu nawrócenia był gorliwym prześladowcą chrześcijan. Przyjął imię Paweł i rozpoczął działalność apostolską. Poniósł śmierć męczeńską przez ścięcie mieczem, dlatego jest on jego atrybutem. Święci Piotr i Paweł często przedstawiani są razem. W Kościele uroczystość obu apostołów obchodzona jest wspólnie, gdyż w tradycji uznaje się, że zginęli w tym samym dniu.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Rzeźby mogły zostać odnowione wraz z ołtarzem w latach 1900 i 1948.

Streszczenie

Rzeźba św. Pawła została wykonana wraz z ołtarzem w drugiej połowie XVIII wieku, być może przez rzeźbiarza Pachomia.
Pochodzi z dawnego wyposażenia kaplicy dworskiej i razem z ołtarzem została przeniesiona do nowego kościoła.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Paweł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-pawel-59

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności