Dzieje zabytku nie są znane.
Figura pełna na cokole. Święty Jan ukazany w całej postaci, stojący frontalnie, w kontrapoście, z lewą nogą wysuniętą do przodu. W lewej ręce trzyma kielich, a prawą czyni nad nim gest błogosławieństwa; patrzy przed siebie. Święty ma młodzieńczą, podłużną twarz z asymetrycznie ustawionymi oczami, prostym nosem i wąskimi, silnie zarysowanymi ustami. Długie, ciemnobrązowe włosy zwinięte w pukle opadają mu na plecy. Ubrany jest w srebrną suknię, która fałduje się nad zgiętym kolanem. Na plecy i lewe ramię ma zarzucony złoty płaszcz. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała traktowana naturalistycznie.
Święty Jan, który z reguły bywa przedstawiany jako młodzieniec, był uczniem Chrystusa i jako jedyny wytrwał pod krzyżem aż do jego śmierci. Był autorem Ewangelii, trzech Listów oraz treści Apokalipsy. W przedstawieniu nie towarzyszy mu atrybut w postaci orła, po którym można go najłatwiej rozpoznać. W lewej ręce trzyma kielich, a prawą czyni nad nim gest błogosławieństwa. Naczynie nawiązuje do legendy, według której efeski kapłan bogini Diany, Aristodemus, podał świętemu zatrute wino. Gdy Jan przeżegnał je krzyżem straciło swoją moc.
Rzeźba powstała w XVIII wieku, a o silnych związkach z tradycją barokową świadczą układ sukni podkreślającej budowę ciała oraz łamany grubymi fałdami płaszcz. Rzeźbę cechuje poprawne odwzorowanie anatomii, jednak schematycznie ujęta i niezbyt umiejętnie oddana twarz oraz nienaturalnie sztywne dłonie dowodzą, iż jest ona wyrobem niezbyt wprawnego artysty rzeźbiarza.
Dobry.
Ołtarz boczny dekoruje figura św. Jana Ewangelisty, który został ukazany w nietypowym ujęciu, czyniąc znak krzyża nad kielichem zatrutego wina. Forma rzeźby jest osadzona w tradycji baroku, o czym przede wszystkim świadczy charakterystyczny układ fałdów szat.
Agata Felczyńska, "Św. Jan Ewangelista ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-14