Rzeźba figuralna ołtarza (oprócz rzeźby Najświętszego Serca Pana Jezusa) powstała w drugiej połowie XVIII wieku.
Rzeźba przedstawiająca św. Alojzego Gonzagę, pełnoplastyczna. Święty ustawiony w delikatnym kontrapoście z głową zwróconą w swoją lewą stroną, z prawą ręką zgiętą w łokciu i wysuniętą do przodu, w lewej dłoni trzyma czaszkę. Twarz szeroka z małymi i delikatnie otwartymi ustami, z prostym nosem, z podłużnymi oczami okolonymi wąskimi łukami brwiowymi, policzki silnie zarumienione. Włosy średniej długości, ciemnobrązowe, zaczesane do tyłu w bujne loki. Święty jest ubrany w długą, zieloną szatę z długimi rękawami oraz złoconą komżę, na stopach ma czarne buty. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, jasna.
Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła św. Marcina, wobec braku dokumentów archiwalnych dotyczących wykonawców, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów nastawy ołtarzowej i jej rzeźbiarskiego wystroju. Pewne cechy stylistyczne rzeźby św. Alojzego Gonzagi oraz pozostałych rzeźb ze zwieńczenia ołtarza Najświętszego Serca Pana Jezusa wskazują na twórcę dekoracji rzeźbiarskiej ołtarza głównego w kościele św. Kwiryna w Łapszach Niżnych. Rzeźby tego artysty posiadają bardzo małe usta, podłużne oczy okolone wąską linią brwi, małe i proste nosy, średniej długości włosy, zaczesane do tyłu bujnymi lokami i zasłaniające uszy oraz małe dłonie wyrzeźbione bez większej dokładności anatomicznej. Ponadto rzeźby stoją zwykle w statecznych pozach, których niewielką ekspresję podkreślają delikatny kontrapost i miękka draperia szat. Święty Alojzy Gonzaga urodził się w Lombardii, był paziem na dworach w Mantui, Florencji i w Hiszpanii u Filipa II. Wbrew woli rodziny wstąpił do zakonu jezuitów i zmarł, opiekując się chorymi w czasie zarazy w Rzymie. Jest patronem młodzieży, zwłaszcza części młodzieży katolickiej i studenckiej.
Dobry.
Rzeźba powstała w drugiej połowie XVIII wieku i przedstawia św. Alojzego Gonzagę, patrona młodzieży. Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła św. Marcina, wobec braku dokumentów archiwalnych dotyczących wykonawców, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów nastawy ołtarzowej i jej rzeźbiarskiego wystroju. Pewne cechy stylistyczne rzeźby św. Alojzego oraz pozostałych rzeźb ze zwieńczenia ołtarza Najświętszego Serca Pana Jezusa wskazują na twórcę dekoracji rzeźbiarskiej ołtarza głównego w kościele św. Kwiryna w Łapszach Niżnych.
Maria Działo, "Św. Alojzy Gonzaga", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-alojzy-gonzaga