Ołtarz boczny południowy

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Łapsze Niżne
Miejscowość
Łapsze Niżne
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Św. Kwiryna
Tagi
rzeźba XVIII wieku św. Antoni Padewskie św. Mikołaj
Miejsce przechowywania
południowa strona ściany tęczowej
Identyfikator
DZIELO/03422
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
druga dekada XVIII wieku
Fundator
Baltazar Görgey, Łukasz Kuźnicki, Judyta Joanelli
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Spisz
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie i rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

W 1703-1711 zbrojni powstańcy węgierscy Franciszka II Rakoczego, zwani kurucami sprofanowali i zdewastowali ołtarze w kościele w Łapszach Niżnych. Po tym wydarzeniu szlachcic węgierski i współwłaściciel Łapsz Wyżnych – Baltazar Görgey ufundował nowy zespół wyposażenia kościelnego. Świadectwem tych fundacji jest napis oraz herb Görgey’a umieszczony na bramkach ołtarza głównego. Z kolei w innych źródłach historycznych – m.in. wizytacjach zakonnych miechowitów umieszczono sprzeczną z powyższą informację, że ołtarze ufundował ówczesny pleban, miechowita Łukasz Kuźnicki w 1718 roku, a koszty ich złocenia, srebrzenia i malowania poniosła w 1720 roku właścicielka części wsi – Judyta Joanelli. Te wykluczające się przekazy wymagają zapewne dalszej kwerendy archiwalnej i ustalenia ostatecznej fundacji. Tymczasem należy przychylić się do sugestii Tadeusza Trajdosa, iż Baltazar Görgey ufundował część sumy na budowę ołtarzy i stąd jego upamiętnienie umieszczone na ołtarzu głównym.

Opis

Ołtarz architektoniczny, dwukondygnacyjny, jednoosiowy. Ołtarz drewniany prostopadłościenny z drewnianą mensą i kamiennym portatylem. Dwukondygnacyjne retabulum ustawione na podwójnym i zdwojonym cokole, ujęte parą zdwojonych pilastrów wspierających wyłamujące się belkowanie. W polu głównym umieszczony jest obraz św. Mikołaja w płytkiej wnęce w kształcie stojącego prostokąta. Nad obrazem, w partii fryzu dwie uskrzydlone główki anielskie. Po bokach, na osi podpór, na wysokich cokołach ustawione są rzeźby: po lewej stronie św. Barbary, a po prawej według przekazów w literaturze św. Apolonii. Ponad nimi podwieszone ukośnie fragmenty fryzu ozdobione rozetami na ściankach bocznych, a od spodu szerokimi, zawiniętymi liśćmi akantu. Druga kondygnacja ustawiona na niskim cokole, ujęta parą zdwojonych pilastrów podtrzymujących przerwane belkowanie oraz wolutowy, odwrócony przyczółek, na którego szczycie usadzona jest para aniołków. W polu środkowym w ramie o kształcie stojącego prostokąta i ściętych narożach obraz św. Antoniego Padewskiego. Na osi podpór, na niskich cokołach ozdobionych rozetami ustawione są figury świętych królewiczów, zapewne. Ponad nimi podwieszone fragmenty fryzu, zdobione rozetami oraz z podwieszonymi szyszkami. Na szczycie retabulum niski cokolik, flankowany wolutami, zdobiony na przodzie rozetą z zatkniętym u góry krzyżem zakonu Bożogrobowców. Kondygnacje ujęte z lewej strony uszami: w dolnej suchym akantem, a w górnej akantem przeplecionym wstęgą, zdobioną cekinami. Kolorystyka struktury w kolorze jasnej zieleni, ornamentyka i detal architektoniczny złocone oraz srebrzone.
Napis na portatylu: „1963 d. 26 Jan. / celmus Ac erdemus Julianus / Groblicki, eppus tit philald / phiensis in arabia Auxil. Craco / ven, altare hoc portatile con / secravit et Reliquias Eses. Nn. / brittcia rp. et florii in eo / inclusit” oraz podpisy piórem niebieskim oraz fragment pieczęci krakowskiej Bazyliki metropolitalnej.

Zarys problematyki artystycznej

Ołtarz boczny w kościele w Łapszach Niżnych powstał w drugiej dekadzie XVIII wieku w stylu późnobarokowym. Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła św. Kwiryna, wobec braku dokumentów archiwalnych dotyczących wykonawców, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów nastawy ołtarzowej i jej rzeźbiarskiego wystroju. Pewne cechy stylistyczne rzeźb z ołtarza (figury aniołów) wskazują na twórcę, który wykonał również rzeźby św. Sebastiana z aniołkiem oraz pozostałych rzeźb ze zwieńczenia ołtarza Najświętszego Serca Pana Jezusa w kościele św. Marcina w Krempachach. Rzeźby tego artysty posiadają bardzo małe usta, podłużne oczy okolone wąską linią brwi, małe i proste nosy, średniej długości włosy, zaczesane do tyłu bujnymi lokami i zasłaniające uszy oraz małe dłonie wyrzeźbione bez większej dokładności anatomicznej. Ponadto rzeźby stoją zwykle w statecznych pozach, których niewielką ekspresję podkreślają delikatny kontrapost i miękka draperia szat. Typowe dla tego artysty jest również ułożenie stóp aniołka asystującego świętemu Sebastianowi w kościele w Krempachach, który podobnie jak anioły w ołtarzu bocznym w kościele w Łapszach Niżnych ma prosto złączone nogi i specyficznie rozstawione na boki stopy.

Streszczenie

Ołtarz boczny w kościele w Łapszach Niżnych powstał w drugiej dekadzie XVIII wieku w stylu późnobarokowym. Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła św. Kwiryna, wobec braku dokumentów archiwalnych dotyczących wykonawców, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów nastawy ołtarzowej i jej rzeźbiarskiego wystroju. Pewne cechy stylistyczne rzeźb z ołtarza głównego w kościele w Łapszach Niżnych oraz części rzeźb z ołtarzy bocznych wskazują na twórcę, który wykonał również rzeźby ze zwieńczenia ołtarza Najświętszego Serca Pana Jezusa w kościele św. Marcina w Krempachach.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
Szablowski Jerzy, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, t. 3: Powiat żywiecki", Warszawa 1948
Janicka-Krzywda Urszula, "Zabytkowe kościoły Orawy, Spisza, Podhala, Gorców i Pienin", Kraków 1987
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły polskiego Spisza", Kraków 2001

Jak cytować?

Maria Działo, "Ołtarz boczny południowy", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-poludniowy-6

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności