Ołtarz boczny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Wielka Wieś
Miejscowość
Giebułtów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Bolechowice
Parafia
Parafia Św. Idziego
Kościół
Św. Idziego
Tagi
Julian Klimek Niegardów ornament okuciowy Piotr Krakowski św. Idzi
Miejsce przechowywania
północna strona nawy
Identyfikator
DZIELO/01395
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
początek XVII wieku - 1954 roku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie i rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Wymiary podstawowe
szerokość – 1,90 m
wysokość – 3,30 m
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Z dwóch ołtarzy bocznych rozebranych około 1945 roku skomponowano na nowo dwa kolejne w 1954 roku według projektu Piotra Krakowskiego i Juliana Klimka. W ołtarzach użyte zostały renesansowe kolumienki, pochodzące z dawnych nastaw ołtarzowych z kościoła w Niegardowie (powiat proszowicki), a także inne osiemnastowieczne elementy nastawy ołtarzowej. Przed ostatnią konserwacją (ok. 1999) ołtarz był pomalowany na kolor niebieski ze złoconą ornamentyką.

Opis

Ołtarz przyścienny, architektoniczny, jednoosiowy, jednokondygnacyjny. Ołtarz prostopadłościenny, skrzyniowy, mensa drewniana z kamiennym portatylem. Antepedium zdobione prostokątną płyciną o wklęsłych narożach, w której rzeźbiona uskrzydlona główka anielska. Retabulum ujęte parą kolumn, ustawionych na bazach. Trzony kolumn dekorowane w jednej trzeciej wysokości ornamentem okuciowym z rautami i kaboszonami, powyżej przewiązane opaską i zdobione w górnej części płaskorzeźbioną wicią winorośli. Powyżej kapiteli ustawione wazony wspierające wyłamane ponad nimi belkowanie z trójkątnym, przerwanym przyczółkiem. Pośrodku zwieńczenia pełnoplastyczna figura uskrzydlonego putta stojąca na kartuszu. Nastawa po bokach dekorowana ażurowymi, wąskimi uszakami formowanymi ze splotów z akantu i ornamentu rocaille'owego. Fryz zdobiony rzeźbioną wicią roślinną z rozetami. Pole środkowe w formie prostokątnej wnęki ujętej profilowaną ramą; wewnątrz obraz z przedstawieniem św. Idziego. Całość struktury ołtarza polichromowana w odcieniu jasnego beżu, detal architektoniczny, ornamentyka i profilowania złocone; pole kartusza i szata aniołka srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Ołtarz w 1954 roku skompletowano z dwóch osiemnastowiecznych struktur i fragmentów jednej siedemnastowiecznej. Stanowi przykład eklektycznej nastawy ołtarzowej, cechującej się prostą, jednokondygnacyjną, jednoosiową formą, ujętą po bokach rokokowymi uszami. Obecnie w polu głównym ołtarza znajduje się obraz św. Idziego, patrona kościoła. Autorami koncepcji skomponowania na nowo nastawy ołtarzowej byli historyk sztuki Piotr Krakowski i Julian Klimek. Krakowski ukończył studia z historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz z architektury na Akademii Górniczo-Hutniczej. W latach 1950-1962, czyli w okresie gdy powstało omawiane dzieło, był zatrudniony w służbach konserwatorskich Urzędu Wojewódzkiego. Z kolei Julian Klimek był krakowskim architektem.

Streszczenie

Ołtarz w 1954 roku skompletowano z dwóch osiemnastowiecznych struktur i fragmentów jednej siedemnastowiecznej (renesansowe kolumienki). Stanowi przykład eklektycznej nastawy ołtarzowej, cechującej się prostą, jednokondygnacyjną, jednoosiową formą, ujętą po bokach rokokowymi uszami. Obecnie w polu głównym ołtarza znajduje się obraz św. Idziego, patrona kościoła. Autorami koncepcji skomponowania na nowo nastawy ołtarzowej byli historyk sztuki Piotr Krakowski i architekt Julian Klimek.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953

Jak cytować?

Maria Działo, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-17

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności