Figura Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej umieszczona we wnęce na sześciobocznym cokole. Maria ukazana frontalnie, stojąca na zielonym półksiężycu, w kontrapoście, z prawą nogą ugiętą w kolanie, z rękami złożonymi w geście modlitwy. Twarz podłużna z małymi ustami, długim nosem i oczami skierowanymi na wprost, okolona bujnymi włosami, spiętymi z tyłu. Ubrana jest w ciasno przylegającą do ciała srebrzoną suknię, przewiązaną w talii, złocony płaszcz zasłaniający dekolt, lewe ramię i nogi. Na głowie ma założoną małą chustkę, a wokół niej duży nimb złożony z 12 gwiazd zawieszonych na metalowym pręcie. U dołu znajdują się dwie uskrzydlone główki aniołków w ekspresyjnych pozach. Całość flankują dwa pionowe spływy wolutowe utworzone z liści akantu, na których szczycie, na małych obłokach stoją dwa aniołki, zwrócone ku Matce Bożej. Aniołki przyklękają na jednym kolanie, ręce wyciągają przed siebie, mają szeroko rozłożone skrzydła. Twarze o rysach dziecięcych, okryte bujnymi, ciemnymi, średniej długości włosami, zasłaniającymi uszy. Ubrane są w złote przepaski, przerzucone jednym końcem przez ramię. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, szaty i detale złocone i srebrzone, półksiężyc w kolorze zielonym, pokryty laserunkiem. Pod niszą z figurą znajduje się płaskorzeźbiony monogram maryjny z napisem „A(NNO) D(OMINI) 1701”.
Rzeźbę Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej wykonał ten sam rzeźbiarz, który jest autorem figur z ołtarzy w kościele. Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Nowym Targu, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów rzeźb nastaw ołtarzowych. Figury te o ekspresyjnie drapowanych szatach, a zarazem wysublimowanych teatralnych gestach powstały w pierwszej ćwierci XVIII wieku. Matka Boska Niepokalanie Poczęta została ukazana w tradycyjnej konwencji ikonograficznej, w nawiązaniu do słów z Apokalipsy św. Jana: „I wielki znak ukazał się na niebie: Niewiasta w słońce obleczona, I księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu” (Ap 12, 1). Symbolika księżyca pod stopami Marii jest wieloznaczna. Przeważnie tłumaczy się go jako symbol zła. Według komentatorów Apokalipsy rogi księżyca powinny być skierowane ku dołowi, gdyż oświetlało go z góry słońce, w które odziana jest Niewiasta. Zwykle jednak, ze względów kompozycyjnych artyści kierowali je ku górze, podobnie jak w omawianej rzeźbie.
Rzeźbę Matki Boskiej Niepokalanie Poczętej wykonał ten sam rzeźbiarz, który jest autorem figur z ołtarzy w kościele. Niestety w dotychczasowych badaniach nad wyposażeniem kościoła w Nowym Targu, nie podjęto próby wskazania choćby kręgu potencjalnych autorów rzeźb nastaw ołtarzowych. Figury te o ekspresyjnie drapowanych szatach, a zarazem wysublimowanych teatralnych gestach powstały w pierwszej ćwierci XVIII wieku. Matka Boska Niepokalanie Poczęta została ukazana w tradycyjnej konwencji ikonograficznej.
Maria Działo, "Matka Boska Niepokalanie Poczęta ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-niepokalanie-poczeta-7