Epitafium w kształcie prostokątnej tablicy, wspartej na profilowanym gzymsie, ujętej kolumienkami jońskimi podtrzymującymi wyłamujące się ponad nimi belkowanie. Po bokach kolumn dostawione spływy wolutowe. Nad belkowaniem fryz z dwiema (odwróconymi) tarczami. W nich kolejne tarcze, również odwrócone, z godłami herbów Godziemba i Zadora. Nad tarczami korony rangowe (hrabiowskie) z klejnotami herbowymi. Nad fryzem przerwany, łukowato zarysowany przyczółek, wewnątrz którego cokolik z krzyżem o rozszerzających się ramionach. W polu inskrypcja „Mikołajowi / z Lubrańca Godziembie / DĄMBSKIEMU / * 10 Wrześ(nia) 1778 w Nieszkowie. / + 18 Paźdz(iernika) 1868 w Wiesbadenie / i Żonie Jego Leokadyi / z Brzezia Russockich / DĄMBSKIEJ / * 14 Marc(a) 1806 w Oświęcimie / + 27 Czerwca 1870 r(oku) / Właścicielom Oświęcimia / Wdzięczne dzieci / proszą dla Nich o Zdrowaś Marya”. W dolnej części, po prawej stronie sygnatura „E(dward) Stehlik / w Krakowie”.
Epitafium autorstwa znanego krakowskiego kamieniarza Edwarda Stehlika nawiązuje do typu epitafium popularnego w twórczości kamieniarzy krakowskich i dębnickich w drugiej połowie XVII i na początku XVIII wieku. Jego cechą charakterystyczną jest sposób obramienia tablicy z inskrypcją przez kolumienki ze spływami wolutowymi i przerwany przyczółek.
Epitafium Mikołaja i Leokadii z Brzezia Rusockich Dąmbskich powstało po 1870 roku i jest dziełem Edwarda Stehlika znanego kamieniarza krakowskiego. Swoją formą nawiązuje do zabytków z drugiej połowy XVII i początku XVIII wieku.
Józef Skrabski, "Epitafium Mikołaja i Leokadii z Brzezia Rusockich Dąmbskich ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/epitafium-mikolaja-i-leokadii-z-brzezia-rusockich-dambskich