Figurka Chrystusa u słupa została wykonana zapewne w drugiej połowie XVIII lub pierwszej połowie XIX wieku.
Pełnoplastyczna figurka Chrystusa z ruchomymi rękami, stojącego przy słupie ustawiona jest na owalnej podstawie. Chrystus stoi w wykroku, delikatnie pochylony ku słupowi, z głową skierowaną w prawo, z rękami wysuniętymi przed siebie, ujmującymi słup biczowania. Twarz ma szczupłą, pociągłą, o uwypuklonych kościach policzkowych, dużych oczach i nosie, okoloną krótką brodą i długimi, falowanymi włosami opadającymi na plecy. Ciało Chrystusa jest wychudzone, z silnie uwypuklonymi żebrami klatki piersiowej. Przez biodra ma przewiązane krótkie, obficie drapowane, złocone perizonium ze zwisem tkaniny na prawym boku. Słup w formie tralki na cokole. Polichromia ciała naturalistyczna, z zaznaczonymi licznymi strużkami krwi.
Przedstawienie biczowania Chrystusa zostało zaczerpnięte z Ewangelii św. Marka opisującej moment, w którym Jezus został osądzony przez Piłata i odrzucony przez swój naród. Wówczas „Piłat, chcąc zadowolić tłum, uwolnił Barabasza, Jezusa zaś kazał ubiczować i wydał na ukrzyżowanie” (Mk 15, 15). Samo biczowanie Chrystusa nie zostało opisane przez ewangelistów. Jako temat pasyjny jest jednym z etapów Męki Pańskiej i jedną ze stacji drogi krzyżowej. Przedstawienia biczowania Chrystusa przez oprawców wpłynęły na wyodrębnienie się wizerunku samego już Chrystusa u słupa. Obrazy i rzeźby ukazujące tę scenę często znajdowały się w ołtarzach i kaplicach bocznych kościołów, gdyż służyły do prywatnej kontemplacji przez wiernych Męki Pańskiej lub stanowiły niewielkie przedstawienia (jak omawiana figurka) służące prywatnej dewocji.
Figurka Chrystusa u słupa poprzez swoją formę miała wyrażać ból i cierpienie Zbawiciela. Jego ciało jest silnie wychudzone i zdeformowane, w całości pokryte brodzącymi krwią ranami, co podkreśla jeszcze sumaryczny sposób rzeźbienia. Chrystus przedstawiony bez swych oprawców, cierpiący i samotnie stojący przy słupie, nie stanowi agresywnego i drastycznego wizerunku. Zapewne figura miała wywoływać głębokie współczucie oraz skłaniać wiernych do kontemplacji tajemnic Męki Pańskiej.
Liczne przetarcia, spękania i ubytki polichromii oraz złoceń. Figura oraz słup w całości silnie zabrudzone.
Figurka Chrystusa u słupa została wykonana zapewne w drugiej połowie XVIII lub pierwszej połowie XIX wieku. Przedstawienie biczowania Chrystusa odnosi się do Ewangelii św. Marka, w której opisano jak Piłat skazał Jezusa na ubiczowanie i ukrzyżowanie (Mk 15, 15). Sceny biczowania przez oprawców wpłynęły na wyodrębnienie się wizerunku samego Chrystusa u słupa, który zapewne służył prywatnej kontemplacji Męki Pańskiej.
Paulina Kluz, "Chrystus u słupa", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-u-slupa-2