Modlnica

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Wielka Wieś
Tagi
Armia Krajowa dwór epidemia Jan Długosz Konopka Norbertanki partyzantka potop szwedzki powstanie krakowskie powstanie styczniowe rabacja rejestr poborowy szkoła Wolne Miasto Kraków zaraza Zwierzyniec
Autor opracowania
Artur Karpacz
Uznanie autorstwa 4.0

Zabytki

Parafie

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta, z przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii Krakowskiej. Maria przedstawiona w półpostaci, z głową przechyloną na lewo. Lewą ręką obejmuje Dzieciątko, dłonią prawej ręki wskazuje na Syna. Twarz owalna o ciemnej karnacji z policzkami podkreślonymi różem, o regularnych łukach brwiowych, głęboko osadzonych oczach, długim wąskim nosie, drobnych czerwonych ustach. Dłonie wysmukłe, o długich palcach. Ubrana ciemnoniebieską suknię z wąskimi rękawami, ozdobioną pod szyją i końcach rękawów złotą bordiurą. Cała postać okryta maforium w takim samym kolorze co suknia, z czerwoną podszewką, ozdobionym cienką złotą lamówką i spiętym na piersiach rombową złotą broszą. Spod maforionu widoczny czepiec na głowie. Dzieciątko, ujęte w trzech czwartych, zwrócone w prawo, w kierunku Matki, Siedzi na jej lewym przedramieniu. Głowa kulista, z ciemnymi kędzierzawymi włosami ułożonymi w loki podkreślone złotymi kreskami ; twarz o ciemnej karnacji z zaróżowionymi policzkami. Prawą dłonią błogosławi, lewą podtrzymuje kodeks w czerwonej oprawie oparty na lewym kolanie. Ubrane w długą i szeroką ciemnoczerwoną sukienkę, ozdobioną drobnym wzorem patronowym malowanym złotem w proszku. Spod sukienki widać bose stopy.  Wokół głowy Marii nimb promienisty, wokół głowy Dzieciątka nimb krzyżowy. Tło (wtórne) złocone, w narożach z motywami uproszczonej wici roślinnej.
obraz

Matka Boska z Dzieciątkiem

Zdjęcie nr 1: Rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego, pełnoplastyczna, z tyłu opracowana, ustawiona na niskim, okrągłym cokole. Chrystus ukazany w całej postaci, frontalnie, z prawą ręką uniesioną w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma chorągiew. Ubrany w czerwony płaszcz z niebieską podszewką, spływający z lewego ramienia, przez przód postaci, na prawe przedramię, tworząc znaczną fałdę misową. Korpus ciała nagi. Twarz podłużna, z lekko rozchylonymi ustami, okolona krótko przystrzyżoną brodą i ciemnobrązowymi włosami opadającymi na plecy. Wokół głowy złoty, kolisty nimb z metalowego pręta. Czerwona chorągiew z tkaniny zawieszona na długim, złotym i drewnianym drzewcu zakończonym krzyżykiem.
rzeźba

Chrystus Zmartwychwstały

Zdjęcie nr 1: Tabernakulum na rzucie połowy ośmioboku, opięte w narożach czterema kolumnami na cokołach, dźwigającymi pełne belkowanie i gzyms, występujące w osi podpór. Ścianki dekorowane płycinami w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym nadwieszonym. Drzwiczki o tym samym kształcie, osadzone na zawiasach, dekorowane aplikowanym krzyżem o zakończeniach ramion w kształcie rombu. Na gzymsie, w osi kolumn dwa wazony płomieniste. Całość w naturalnym odcieniu drewna, kolumny i detale złocone.
tabernakulum

Tabernakulum

Zdjęcie nr 1: Tabernakulum na rzucie półkoła, na profilowanej podstawie, na której drewniane toskańskie kolumny podtrzymujące belkowanie z wydatnym gzymsem ozdobionym gładkimi arkadkami wypełnionymi rozetkami. Między kolumnami półkoliście zakończone drewniane arkady wypełnione ściankami. W środkowej, drewnianej, imitującej marmur, pełniącej funkcję drzwiczek, intarsjowany krzyż z jasnego drewna, otoczony symetryczną dekoracją z gładką wicią roślinną i palmetą w podłuczu.Ścianki boczne marmurowe z dekoracją groteskową (wicie arabeski przechodzące w abstrakcyjne głowy ptaków) i stylizowaną muszlą palmetową w podłuczu. Kopuła pokryta gładkimi żebrami prowadzonymi dośrodkowo, między którymi dekoracja roślinno-geometryczna.
tabernakulum

Tabernakulum

Zdjęcie nr 1: Kościół orientowany, pierwotnie na rzucie krzyża łacińskiego, jednonawowy, z kaplicami bocznymi od północy i południa, z prezbiterium prostokątnym zamkniętym wielobocznie. Obecnie w miejscu drewnianej kaplicy północnej murowana kaplica grobowa, a przy prezbiterium murowana prostokątna zakrystia i skarbczyk (1622 r.); nawa przedłużona ku zachodowi (1878-1879). Przy zachodniej części nawy, od południa, prostokątna drewniana kruchta. Wewnątrz stropy, w kaplicy północnej sklepienie krzyżowe z lunetami, w zakrystii i skarbczyku kolebkowe z lunetami. Zewnątrz zaszalowany. Dach nad nawą i prezbiterium jednokalenicowy, dwuspadowy o załamanych połaciach. Na kalenicy baniasta wieżyczka na sygnaturkę. Odrzwia zachodnie z nadprożem ozdobionym trójliściem z łukiem w ośli grzbiet oraz fryzem arkadkowym; odrzwia z prezbiterium do zakrystii z nadprożem ozdobionym łukiem w ośli grzbiet.
kościół

Kościół parafialny pw. św. Wojciecha i Matki Boskiej

Zdjęcie nr 1: Prezbiterium. Strop pokryty dekoracją malarską imitującą kasetony wypełnione rozetami oraz umieszczonymi pomiędzy nimi krzyżami wypełnionymi liśćmi na ramionach i rozetami na skrzyżowaniu. Na ścianach bocznych prezbiterium, w arkadach podtrzymywanych przez kolumny popiersia apostołów oraz popiersia mężczyzn w strojach szlacheckich ukazane na tle zielonych obić (genealogia Chrystusa). Pod nimi fryz z łacińskimi napisami od dołu zdobiony girlandami z uskrzydlonymi główkami anielskimi oraz puklowanymi wazami. Na ścianach również herby: m.in. Łabędź, Jastrzębiec.  Nawa główna. Strop pokryty dekoracją malarską imitującą kasetony z rozetami. Na ścianach bocznych nawy głównej: na ścianie północnej cykl pasyjny w kwadratowych obramieniach z przedstawieniami: Modlitwa w Ogrojcu, Biczowanie Chrystusa, Chrystus Umęczony, Ecce Homo, Upadek pod krzyżem oraz słabo czytelny cykl maryjny z przedstawieniami: Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Hołd Trzech Króli oraz Ucieczka do Egiptu i Rzeź niewiniątek, Jezus nauczający w świątyni. Na ścianie południowej nawy w arkadach umieszczono przedstawienia św. Wojciecha z wiosłem i św. Stanisława z Piotrowinem. Na balustradzie chóru muzycznego zachowały się częściowo trzy sceny ilustrujące przypowieść o bogaczu i Łazarzu oraz data: 1562. Kolorystyka pastelowa z przewagą zieleni, beżu i czerwieni z mocno zaznaczonymi konturami.
polichromia ścienna

Polichromia ścian i stropów

Zdjęcie nr 1: Epitafium w oprawie architektonicznej w formie aedikuli z płaskorzeźbioną półpostacią zmarłego oraz tablicą z inskrypcją; ujęte zdwojonymi pilastrami o kapitelach korynckich; trzony do połowy wysokości dekorowane płycinami, powyżej festonami i chwostami. Podpory dźwigają imposty zakończone cokołami z kulami. Zewnętrzne pilastry z wolutą w połowie wysokości. U spodu dwie woluty dekorowane perełkowaniem i kwiatami z szyszką w formie cokołu z kulą. Ponad niszą płyta ujęta wolutami. Całość zwieńczona kartuszem z herbem Odrowąż (?) flankowanym wolutami z labrami w postaci bujnej dekoracji roślinnej oraz płaskorzeźbiona figurą Chrystusa Zmartwychwstałego. O MORS CIELDELLIS? NVLLUM EST LIBIDIMINE DIGNA / NAM NVLLI PARCIT NVLLAQ(VE) DONA IVVANT.
płyta nagrobna

Epitafium Stanisława Kucharskiego

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta o narożach wyciętych w kwadrat, z przedstawieniem Trójcy Świętej na tle obłoków. Po prawej stronie kompozycji siedzi na obłoku Bóg Ojciec, zwrócony en troi quarts w prawo, z lewą ręką wspartą na globie ziemskim, prawą uniesiona ku górze. Ubrany w długą niebieską suknię i złoty płaszcz otulający całą postać. Twarz okala siwa, bujna broda i siwe włosy; nos długi i wąski, wzrok skierowany w dół. Po lewej stronie obrazu Chrystus zwrócony en trois quarts w lewo, w pozycji siedzącej, z obnażonym torsem i zarzuconym na lewe ramię, plecy oraz nogi purpurowym płaszczem. Włosy ciemnobrązowe, krótkie; twarz o jasnej karnacji. Nad nimi, w zwieńczeniu, unosi się Gołębica Ducha Świętego.
obraz

Trójca Święta

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie prostokąta stojącego, kompozycja z centralnie ukazanym Chrystusem na krzyżu i stojącymi pod nim Matką Boską, Marią Magdaleną i św. Janem Ewangelistą. Chrystus zawieszony na krzyżu na silnie wyprężonych ramionach, ze stopami przebitymi jednym gwoździem. Głowa przechylona na prawe ramię i zwrócona w dół, twarz podłużna, z długim prostym nosem, okolona długimi brązowymi włosami spływającymi na plecy oraz ciemnobrązową krótką brodą. Na głowie korona cierniowa. Chrystus przewiązany białym perizonium. Na dłoniach, prawym boku i stopach ślady krwi. Krzyż drewniany, prosty, jasnobrązowy, z titulusem na pionowej belce z literami INRI. W lewej części obrazu Matka Boska zwrócona en trois quarts w lewo, w postawie stojącej, z dłońmi złożonymi w geście modlitwy. Głowa delikatnie pochylona w dół. Ubrana w długą, jasnoróżową suknię z długimi rękawami oraz niebieski płaszcz okrywający całą postać. W prawej części obrazu św. Jan Ewangelista, w postawie stojącej, ukazany z lewego półprofilu, z prawą dłonią złożoną na piersi, lewa ręka opuszczona wzdłuż ciała. Święty ubrany w długą, zieloną szatę z długimi rękawami oraz czerwony płaszcz przewieszony przez prawe ramię. Włosy długie, jasnobrązowe, falowane, spływające na plecy. Po lewej stronie, pod krzyżem św. Maria Magdalena w pozycji klęczącej, zwrócona en trois quarts w lewo, obejmuje rękami belkę krzyża, z głową uniesioną ku górze, ze wzrokiem skierowanym na Chrystusa. Święta ubrana w długą, niebieską suknię oraz jasnobrązowy płaszcz. Włosy długie, falowane, opadające na plecy i ramiona. Wokół głów postaci złote, okrągłe nimby. W tle widok miasta Jerozolimy. W górnej części obrazu skłębione ciemnoniebieskie chmury.
obraz

Ukrzyżowanie

Zdjęcie nr 1: Rzeźba św. Jana Ewangelisty, pełnoplastyczna, z tyłu opracowana, ustawiona na niskim, prostopadłościennym postumencie.  Święty ukazany frontalnie, w nieznacznym kontrapoście, z prawą nogą ugiętą w kolanie, z dłońmi skrzyżowanymi na piersi, z głową przechyloną na prawy bark. Ubrany w długą zieloną suknię z długimi rękawami, ze złotą lamówką na brzegach, oraz czerwony płaszcz z białą podszewką zarzucony na prawe ramię, okrywający plecy i przełożony przez przód figury. Twarz szeroka; lekko rozchylone, wąskie usta; duże i migdałowate oczy. Włosy sięgające do ramion, delikatnie falowane. Szaty silnie drapowane.
rzeźba

Św. Jan Ewangelista

Zdjęcie nr 1: Główka aniołka ukazana frontalnie z szeroko rozpostartymi skrzydłami. Główka o owalnej twarzy, z pucułowatymi policzkami, małymi i wąskimi ustami, długim i szerokim nosem oraz wzrokiem skierowanym na wprost. Głowę okalają włosy z lokami zaczesanymi do tyłu i dużym loczkiem pośrodku nad czołem. Karnacja twarzy jasna, skrzydła złocone i srebrzone.
rzeźba

Uskrzydlona główka anioła

Zdjęcie nr 1: Tabernakulum w formie prostopadłościennej szafki o ściętych od przodu narożach, na niskim, profilowanym cokole, zamknięte od góry profilowanym gzymsem.  Drzwiczki w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem nadwieszonym, osadzone na zawiasach, zamykane na zamek, ozdobione płaskorzeźbionym kielichem z hostią, stojącym na obłokach. Tło drzwiczek czerwone. Szyld zamka w kształcie wydłużonego rombu. Struktura marmoryzowana na kolor zielony, profilowania oraz detale złocone i srebrzone.
tabernakulum

Tabernakulum

Zdjęcie nr 1: Rzeźba pełnoplastyczna z przedstawieniem Jana Chrzciciela. Święty ukazany frontalnie, w delikatnym kontrapoście, z prawą nogą ugiętą w kolanie, ręce ugięte w łokciach, lewą dłonią podtrzymuje przed sobą księgę, prawa ułożona w geście trzymania niezachowanego atrybutu. Ubrany w krótką szatę (zapewne ze skóry wielbłąda), sięgającą do kolan i odsłaniającą prawe ramię, oraz złoty płaszcz z niebieską podszewką, zarzucony na lewe ramię. Twarz podłużna, okolona ciemną brodą i silnie falowanymi włosami, sięgającymi do ramion i opadającymi na plecy. Karnacja jasna, policzki silnie zarumienione.
rzeźba

Św. Jan Chrzciciel

Zdjęcie nr 1: Strukturę architektoniczną kaplicy, wzniesionej na rzucie kwadratu ze ściętymi od północy narożami i sklepionej krzyżowo z lunetami spływającymi na wsporniki w kształcie kapiteli jońskich, podkreśla ornament złożony z motywów roślinnych. Szwy sklepienne pokrywa wić z liści i owoców wawrzynu miejscami przewiązana skrzyżowaną wstęgą. Pola sklepienia wypełniają medaliony z przedstawieniami czterech ewangelistów w ramach zdobionych ornamentem okuciowym, dzbany z kwiatami lilii, z uszami o motywach antropomorficznych oraz wici roślinne m. in. z motywami kwiatów lilii, falującymi wstęgami, zwisami z owoców oraz z tkaninami. Na ścianach sceny: Św. Stanisław wskrzeszający Piotrowina, Św. Wojciech, Przemienienie Pańskie na górze Tabor oraz kartusze herbowe. Kolorystyka pastelowa z przewagą zieleni, czerwieni i beżu.
polichromia ścienna

Polichromia sklepienia i ścian kaplicy pw. św. Anny, Kucharskich

Zdjęcie nr 1: W centrum krzyż z figurą Chrystusa umarłego. Postać w lekkim zwisie o szeroko rozłożonych ramionach, głowa opada na prawe ramie. Twarz szczupła, wyraźnie rzeźbiona, okolona krótką brodą; oczy zamknięte, długi nos, usta delikatnie rozchylone. Włosy w postaci delikatnych loków opadają na ramię i plecy. Ciało szczupłe, ascetyczne, o plastycznie kształtowanej anatomii, z zaznaczonymi śladami męki. Nogi ugięte w kolanach, stopy przebite jednym gwoździem, założone prawa na lewą. Perizonium przewiązane podwójnym sznurem, odsłaniające prawe biodro, ze zwisem na prawym boku. Po prawej stronie krzyża figura Matki Boskiej, zwrócona en face, w kontrapoście; dłonie splecione, wyciągnięte przed siebie. Twarz okrągła o wyraźnych liniach łuków brwiowych i nosa, półprzymkniętych oczach. Ubrana w różową suknię przewiązaną w talii oraz granatowy płaszcz podbity czerwoną podszewką, zarzucony diagonalnie na lewe ramię i opadający na prawą nogę. Na głowie biały welon. Po lewej stronie krzyża figura św. Jana, zwrócona en face, w kontrapoście, o esowato wygiętej sylwetce; prawą rękę trzyma na piersi, lewa pozostaje opuszczona wzdłuż ciała. Twarz pełna, młodzieńcza, podkreślone linie łuków brwiowych i nosa. Włosy długie, falowane, opadają na ramiona. Ubrany w zieloną tunikę oraz czerwony płaszcz przerzucony diagonalnie przez prawy bok, przewiązane w talii. Polichromia naturalistyczna, perizonium złocone.Grupa na tle malowanego miasta oraz skłębionego szaroróżowego nieba.
rzeźba

Grupa Ukrzyżowania

Zdjęcie nr 1: Ołtarz architektoniczny, jednokondygnacyjny. Mensa drewniana na murowanej prostopadłościennej skrzyni. Antepedium w kształcie prostokąta, w profilowanej ramie, z płaskorzeźbionymi splecionymi literami imienia Maria pośrodku i dwiema uskrzydlonymi główkami aniołków w górnych narożach. Retabulum z wydzieloną predellą ujętą po bokach konsolkami, flankowane parą kolumn. Kolumny o kapitelach korynckich i trzonach dekorowanych wicią roślinną, w jednej trzeciej wysokości przedzielone opaską. Kolumny wspierają wyłamane belkowanie zwieńczone profilowanym gzymsem. W polu środkowym prostokątna nisza zamknięta łukiem półkolistym, ujęta szeroką, złoconą ramą zdobioną uskrzydlonymi główkami aniołków. W polu niszy obraz z przedstawieniem św. Wojciecha. Predella dekorowana płyciną z malowaną sceną z przedstawieniem Zwiastowania NMP. Konsole kolumn i flankujące nastawę dekorowane na krawędziach wolutowo skręconą wicią roślinną. Belkowanie zdobione rozetami, w partii fryzu pośrodku aplikowana rzeźbiona uskrzydlona główka anielska. Całość struktury polichromowana w dwóch odcieniach: jasnobłękitnym oraz brązowym, detal architektoniczny i profilowania złocone i srebrzone.
ołtarz

Ołtarz Św. Wojciecha

Zdjęcie nr 1: Ołtarz przyścienny, architektoniczny, jednokondygnacyjny, jednoosiowy, z niewielkim zwieńczeniem. Mensa drewniana na murowanej prostopadłościennej skrzyni. Retabulum z wydzieloną predellą ujętą po bokach konsolkami. Boki nastawy w wycięte w formie uproszczonych wolut. Nastawa ujęta parą ustawionych na tle pilastrów kolumn o kompozytowych kapitelach i trzonach dekorowanych w 3/4 wysokości ornamentem okuciowym, powyżej wicią roślinną. Kolumny, ustawione na konsolach zdobionych na krawędziach ornamentem cekinowym, wspierają występujące nad nimi belkowanie i gzyms. Zwieńczenie o fantazyjnym wykroju. W polu środkowym prostokątna nisza ujęta podwójną ramą: zewnętrzna srebrzona, formowana z motywów liści akantu, wewnętrzna profilowana z aplikowanym ornamentem rocaille'owym. W niszy obraz z przedstawieniem Najświętszego Serca Jezusa. Predella dekorowana trzema płycinami, z których boczne wypełnione malowanymi obrazami: Zwiastowanie NMP po lewej i Boże Narodzenie po prawej stronie. W zwieńczeniu owalny obraz z przedstawieniem Matki Boskiej Bolesnej. Konsole kolumn i flankujące nastawę dekorowane na krawędziach ornamentem cekinowym i wolutowo skręconą wicią roślinną. Belkowanie zdobione rozetami w partii fryzu, pośrodku aplikowana rzeźbiona uskrzydlona główka anielska. Całość struktury polichromowana w dwóch odcieniach: jasnobłękitnym oraz brązowym, detal architektoniczny i profilowania złocone i srebrzone.
ołtarz

Ołtarz boczny północny, lewy

Zdjęcie nr 1: Rzeźby pełnoplastyczne, z tyłu drążone. Figury całopostaciowe, zwrócone antytetycznie, stojące w kontrapoście, z pochylonymi głowami, z obiema rękoma skierowanymi ku środkowi ołtarza, przytrzymują latarnie. Twarze owalne, o indywidualnych rysach, delikatnie zarysowanych oczach i ustach oraz płaskim nosie. Włosy w postaci krótkich, gęstych loków. Ubrane w przewiązaną diagonalnie przez tors, obficie drapowaną szatę, opadającą na tył postaci. Skrzydła złożone. Polichromia naturalistyczna w partiach ciała, szaty i skrzydła złocone.
rzeźba

Figury aniołów

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta o wyciętych prostokątnie narożach. Pośrodku Matka Boska zwrócona en trois quarts w lewo, z dłońmi złożonymi w geście modlitwy. Maria stoi na półksiężycu, u jej stóp dwa putta. Ubrana w czerwoną suknię przepasaną w talii oraz przerzucony przez ramiona niebieski płaszcz. Po bokach Marii nieco w głębi siedzą Bóg Ojciec i Chrystus, którzy podtrzymują nad jej głową koronę otwartą. Po prawej stronie Bóg Ojciec ukazany jako starzec w białej tunice oraz czerwonym płaszczu. Po lewej Chrystus przepasany czerwonym płaszczem, podtrzymujący prawą ręką krzyż. Na głową Marii Gołębica Ducha Świętego.  Scena na tle szarobłękitnego nieba. Kolorystyka przytłumiona, ściemniała, postacie podkreślone intensywnymi plamami barwnymi.
obraz

Koronacja Matki Boskiej

Zdjęcie nr 1: Podstawa utworzona z cylindrycznej dolnej i prostopadłościennej górnej części, z trzonem w typie gruszkowatym podtrzymującym czarę w formie spłaszczonej kuli z puklami. Pokrywa drewniana, w kształcie korony z czterema kabłąkami, zwieńczona kulą z gołębicą Ducha Świętego.
chrzcielnica

Chrzcielnica

Zdjęcie nr 1: Tablica w kształcie stojącego prostokąta, w ozdobnej, uszatej ramie, podtrzymywana po bokach przez dwie, płaskorzeźbione postacie, zwieńczona kartuszem z herbami: Dołęga, Śreniawa i Radwan. W polu marmurowa prostokątna płyta z majuskułową inskrypcją w języku polskim, częściowo nieczytelną: BÓG W TRÓJCY JEDYNEMU NASWIETSZY PANNIE / MIESZKANCZOM WSZYSTKIM NIEBA TAKŻE S. ANNIE / NA CZESC I CHWALE (...) ZBUDOWAĆ KAZAŁ  / KATARZINA KUCHARsKA CHCĄC BY SIĘ TU CHWAŁA / PAŃSKA SZERZEŁA ZAWSZE PÓKI LUDZKIE PLEMIĘ  / OSIADAĆ BĘDZIE (...) WSZYSTKO RODNĄ ZIEMIĘ  / A TY CZO WLADASZ WSZYSTKIMMNIE SPOTOMSTWEM MOIM / WRODZONA KATARZINA SPRZIBYSŁAWIC / KUCHARZSKA VRODZONEGO STANISŁAWA KUCHARSKIEGO SKUCHAR ZWOIEWODZTWA / PŁOCKIEGO POZOSTAWIŁA MAŁŻONKA SKTÓRYM / SPŁODZIEŁA SYNOW WRODZONYCH JANA PIOTRA JACKA / NA CZEŚĆ I NA CHWAŁE PANU BOGU WSZECHMOGĄCEMU / NAJWIĘTSZEJ PANNIE MARYIEI I S. ANNIE PATRONCE TEJ (...) Z GRUNTU ZMUROWACZ DAŁA / FUNDOWAŁA CHCĄC ABY JEJ CIAŁO NAMILSZEGO / MAŁŻONKA IJ POTOMKÓW (...) DNIA OSTATNIEGO OCZEKIWAŁO / ROKU PAŃSKIEGO 1622.
tablica pamiątkowa

Tablica fundacyjna kaplicy grobowej Kucharskich

Zdjęcie nr 1: Chrystus rozpięty na krzyżu w silnym zwisie ciała, z szeroko rozłożonymi rękami, z głową opuszczoną na prawy bark, z nogami ugiętymi w kolanach; stopy założone lewa na prawą i przybite jednym gwoździem. Ciało esowato wygięte, muskularne, z podkreśloną budową anatomiczną. W prawym boku rana. Twarz trójkątna, z wydatnym nosem i kośćmi policzkowymi, okolona krótką brodą i włosami spływającymi na plecy, odsłaniającymi szyję i lewy bark, z kosmykiem włosów na prawym barku. Na włosy nałożona korona cierniowa upleciona z trzech grubych gałązek. Wokół bioder sznur podtrzymujący perizonium, które nie osłania prawego biodra, z końcem zwisającym wzdłuż prawego uda. Na górnej belce krzyża ułożony pionowo titulus o kształcie lekko pofałdowanej wstęgi z końcem wyciętym w jaskółczy ogon, z literami : J. N. / R. J. Karnacja ciała w jasnym odcieniu, z czerwonymi plamami krwi, włosy i broda brązowe, perizonium i titulus białe, krzyż w kolorze naturalnego drewna.
rzeźba

Krzyż procesyjny

Zdjęcie nr 1: Rzeźba pełnoplastyczna, przyścienna, z tyłu ścięta, nieopracowana. Przedstawienie Chrystusa oczekującego na mękę, zwane Chrystus Frasobliwy lub Chrystus na zimnym głazie. Chrystus ukazany frontalnie, siedzi na niskiej skale, z rozsuniętymi kolanami, tułowiem przegiętym w prawą stronę i głową podpartą prawą ręką z łokciem wspartym na prawym kolanie Twarz okolona długimi, spływającymi na plecy włosami i zarostem. Na głowie korona cierniowa. Karnacja ciała z zaznaczonymi śladami męki. Na biodrach perizonium. U stóp Chrystusa leży krzyż. Rzeźba ustawiona na profilowanym postumencie.
rzeźba

rzeźba

Zdjęcie nr 1: Ambona zawieszona na północnej ścianie prezbiterium. Kosz na rzucie owalu, z wydzielonym profilowanym cokołem i gzymsem, opięty wolutami umieszczonymi na tle pilastrów; wsparty na nadwieszonej podstawie o formie odwróconego spłaszczonego stożka, ujętego pięcioma wolutowo wygiętymi kabłąkami. Zaplecek prostokątny, łączący się z owalnym baldachimem zwieńczonym krzyżem ustawionym na czterech kabłąkach. Baldachim od dołu dekorowany lambrekinem. Od strony wschodniej schody z balustradą zdobioną romboidalnymi płycinami z aplikowanym ornamentem roślinnym. Płyciny kosza oraz boki zaplecka dekorowane wicią akantu. Pośrodku zaplecka płaskorzeźbiona figura Chrystusa Dobrego Pasterza, w podniebiu rzeźbiona Gołębica Ducha Świętego otoczona promieniami. Całość struktury ambony polichromowana na kolor ciemnobrązowy oraz ciemnozielony w partii płycin, detal i profilowania pozłacane.
ambona

Ambona

Zdjęcie nr 1: Obrazy w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem Stacji Drogi Krzyżowej w profilowanych ramach, ujęte od góry i dołu uszami o fantazyjnym wykroju, zwieńczone krzyżykiem łacińskim. Sceny wielofiguralne, na większości kompozycji pośrodku ukazany Chrystus ubrany w długą, jasnobłękitną suknię oraz czerwony płaszcz, na głowie korona cierniowa. Twarz owalna, okolona krótkim zarostem i włosami opadającymi na ramiona. W tle sumaryczny, skalisty pejzaż z elementami architektury.
obraz

Stacje Drogi krzyżowej

Zdjęcie nr 1: Konfesjonał do słuchania spowiedzi usznej, prostopadłościenny, na podstawie wklęsło-wypukłej, od przodu z drzwiczkami osadzonymi na zawiasach. Ścianki boczne ujęte od frontu pilastrami z podwieszonymi konsolkami, podtrzymującymi wydatny gzyms wyłamany kątowo ponad nimi. Otwór wejściowy poprzedzony wybrzuszającymi się drzwiczkami, zwieńczony lambrekinem. Drzwiczki oraz zaplecek dekorowane płycinami. Całość struktury marmoryzowana w odcieniu granatowym, płyciny czerwone, detal architektoniczny pozłacany.
konfesjonał

Konfesjonał

Zdjęcie nr 1: Ława kolatorska, jednorzędowa, ustawiona na niskim prostokątnym podeście, z czterema siedziskami oddzielonymi ściankami o fantazyjnym wykroju. Zaplecek zdobiony nad każdym siedziskiem prostą, prostokątną płyciną w profilowanej ramie. Ława malowana w całości na kolor ciemnobrązowy.
ławka

Ława kolatorska

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie prostokąta stojącego z przedstawieniem Piety. W centrum kompozycji Matka Boska ze zmarłym Chrystusem złożonym na jej kolanach. Maria ukazana en face, w pozycji siedzącej, z rozłożonymi szeroko rękoma, z mieczem wbitym w pierś. Głowa lekko skierowana w prawo i ku górze. Ubrana w długą, jasnoróżową suknię z długimi rękawami, granatowy płaszcz przewieszony przez lewe ramię i otulający jej nogi oraz brązowy welon na głowie. Twarz owalna z szerokim, długim nosem, małymi i drobnymi ustami oraz dużymi oczami skierowanym ku górze. Na jej kolanach złożone martwe ciało Chrystusa. Chrystus zwrócony en trois quarts w lewo, z prawą ręką przełożoną przez kolano Marii, a lewą ułożoną na lewym udzie. Głowę ma przechyloną na prawe ramię, z zastygłym wyrazem bólu, oczy zamknięte, usta lekko rozchylone, długi i szeroki nos. Twarz okala krótko przystrzyżona, ciemnobrązowa broda. Chrystus przewiązany w pasie szarym perizonium, którego końce w obfitych fałdach spływają na ziemię. Po obu stronach Chrystusa dwa aniołki trzymają w rękach gwoździe. Aniołek po prawej stronie obrazu, ukazany z lewego profilu, w pozycji klęczącej, prawą ręką ociera łzy, a w lewej trzyma gwóźdź. Aniołek po lewej stronie zwrócony jest en trois quarts w lewo, ukazany w pozycji półleżącej, z gwoździem unoszonym w lewym ręku, głową skierowaną w prawo. W dolnej partii obrazu rozrzucone Narzędzia Męki Pańskiej: korona cierniowa, titulus z literami I.N.R.I., gwoździe, młotek i obcęgi. Całość ukazana na tle dużego, prostego krzyża w kolorze brązowym. W górnej części obrazu ukazane zostały aniołki z Arma Christii oraz główki anielskie pośród obłoków.
obraz

Pieta

Zdjęcie nr 1: Na tle promienistej, złoconej glorii, złożonej z promieni o różnej długości, ukazane Oko Opatrzności Bożej w otoku z ciemnoniebieskich obłoków.
rzeźba

Oko Opatrzności

Zdjęcie nr 1: Ołtarz architektoniczny, jednoosiowy, jednokondygnacyjny, ze zwieńczeniem. Mensa drewniana z marmurowym portatylem, na prostopadłościennej skrzyni. Antepedium ujęte profilowaną ramą z malowanym obramieniem w polu oraz literami IHS. Retabulum ujęte parą kolumn o kapitelach kompozytowych, na cokołach, dźwigających występujące nad podporami pełne belkowanie i wydatny gzyms oraz przerwany półkolisty przyczółek. W polu środkowym rzeźbiona Grupa Ukrzyżowania na malowanym tle. W zwieńczeniu serce gorejące w glorii promienistej. Zwieńczenie ujęte spływami wolutowymi i cęgami, zamknięte gzymsem wygiętym łukiem odcinkowym. Cokoły kolumn zdobione płycinami z dekoracją roślinną. Nastawa flankowana uszami utworzonymi z motywów mięsistego akantu. Fryz dekorowany uskrzydlonymi główkami anielskimi. Nastawa i antepedium marmoryzowane w odcieniach seledynowych i beżoworóżowych, detale architektoniczne i ornamentyka złocone.
ołtarz

ołtarz w kaplicy Św. Anny, grobowej Kucharskich

Zdjęcie nr 1: Rzeźba pełnoplastyczna, z tyłu drążona. Figura całopostaciowa, zwrócona en trois quarts w lewo, z głową skierowana w prawo, stojąca w kontrapoście i ekspresyjnym zwrocie ciała. Prawą ręką, wysuniętą w bok, podtrzymuje krzyż arcybiskupi, lewą ugiętą w łokciu trzyma połę kapy. Twarz szczupła, pociągła, o głęboko osadzonych oczach, dużym nosie i rozchylonych ustach, okolona długą, siwą brodą opadająca na pierś. Włosy krótkie, siwe, opadają na tył głowy. Święty ubrany w złoconą albę, srebrzoną komżę obficie drapowaną i skręconą wraz z postacią oraz ekspresyjnie rozwianą kapę, spiętą na piersi oraz zawiniętą na lewej nodze.
rzeźba

Św. Wojciech

Zdjęcie nr 1: Rzeźba pełnoplastyczna, z tyłu drążona. Figura całopostaciowa, zwrócona en face do widza, stojąca w silnym kontrapoście, przechylona do tyłu. Prawą rękę wyciąga w geście błogosławieństwa, lewą odchyloną w bok, przytrzymuje pastorał. Twarz szczupła o wyraźnych rysach, głęboko osadzonych oczach, dużym nosie i niewielkich ustach. Na głowie infuła. Święty ubrany w złoconą albę, srebrzoną komżę, obficie drapowane, odpowiadające skrętowi sylwetki, oraz złoconą kapę spiętą na piersi, z ekspresyjnie rozwianym końcem przy prawym boku. Na dużych dłoniach rękawiczki. Przy prawej nodze świętego Piotrowin, ukazany w półpostaci, patrzący w górę, z rękami złożonymi w geście modlitwy.
rzeźba

Św. Stanisław

Zdjęcie nr 1:  Nastawa ołtarzowa architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna, na cokole, ze zwieńczeniem, z bramkami po bokach. Mensa drewniana z portatylem z marmuru dębnickiego, osadzona na murowanej, prostopadłościennej skrzyni. Antepedium w kształcie leżącego prostokąta, w profilowanej ramie z współczesnym obrazem Ostatnia Wieczerza, wzorowanym na fresku Leonarda da Vinci. Retabulum ujęte parą wklęsłych pilastrów oraz parą kolumn o kapitelach jońskich i gładkich trzonach, umieszczonych na ustawionych ukośnie cokołach. Podpory dźwigają pełne belkowanie o wklęsło-wypukłej linii, występujące ukośnie w osi kolumn. W polu środkowym profilowana rama w kształcie stojącego prostokąta. Zwieńczenie w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem odcinkowym nadwieszonym i ujętego okazałymi spływami wolutowymi. W polu rama obrazu w formie stojącego prostokąta o wciętych narożach. Bramki z drzwiczkami, z przejściami w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym nadwieszonym, zwieńczone gzymsem, na którym w osi bramek cokoły ujęte spływami wolutowymi. Cokoły dekorowane płycinami z akantem w formie karbowanej wstęgi. Kolumny z dwóch stron flankują płyciny z festonami zwieńczone pasem z dekoracją geometryczną. W polu środkowym nastawy obraz Matka Boska z Dzieciątkiem otoczony wotami, w ramie dekorowanej ornamentem roślinnym, flankowany stojącymi przy kolumnach figurami aniołów. We fryzie wota, ponad polem środkowym gloria promienista ze splecionymi literami imienia MARIA. Nastawa ujęta uszami utworzonymi z motywów suchego akantu. Na belkowaniu dwie figury zwrócone do wnętrza ołtarza oraz cokoły z wazonami z płaskorzeźbionymi bukietami kwiatów. W zwieńczeniu rama dekorowana ornamentem roślinnym, w niej obraz Koronacja Marii , wyżej Oko Opatrzności w glorii. Spływy zdobione karbowaną wstęgą, akantem i kwiatami. Bramki w przyłuczach dekorowane akantem, cokół z płyciną i akantem, na nim figury św. Wojciecha i św. Stanisława. Nastawa polichromowana na czerwono, płyciny i detale architektoniczne marmoryzowane w odcieniach zieleni, ornamenty złocone.
ołtarz

Ołtarz główny

Zdjęcie nr 1: Chrystus rozpięty na krzyżu z głową opuszczoną na pierś, z wyprostowanymi poziomo rękami i wyprostowanymi nogami, ze stopami założonymi prawa na lewą i przybitymi jednym gwoździem. Ciało wychudzone, z podkreśloną budową anatomiczną i naprężoną muskulaturą, z rozdętą klatką piersiową i wklęsłym brzuchem. Twarz pociągła, z długim nosem i zapadniętymi policzkami, okolona krótką brodą i włosami opadającymi na barki, z pasmem włosów spływającym na prawy obojczyk. Na włosy nałożona korona cierniowa upleciona z dwóch cienkich gałązek. Wokół bioder perizonium przewiązane z przodu, po lewej stronie brzucha, z dwoma dekoracyjnie udrapowanymi i rozwianymi końcami. Na górnej belce krzyża ułożony poziomo titulus o kształcie lekko pofałdowanej wstęgi z końcami wyciętymi w jaskółczy ogon, z literami : J. N. R. J. Karnacja ciała w jasnym odcieniu, włosy i broda brązowe, perizonium i titulus białe, krzyż w kolorze naturalnego drewna.
rzeźba

Chrystus ukrzyżowany

Zdjęcie nr 1: Tablica pamiątkowa, kamienna, kwadratowa, z inskrypcją po polsku, ozdobnymi złoconymi literami: Za duszę s. p. / JAKÓBA Poraj PODLESKIEGO / drogiego Wuja / proszą krewni o Zdrowaś / Marya. Pośrodku, ponad inskrypcją, aplikowana tarcza pod koroną otwartą, z herbem Poraj.
tablica pamiątkowa

Epitafium Jakuba Podelskiego

Zdjęcie nr 1: Kropielnica na rzucie owalu, w kształcie głębokiej, półkulistej misy o ściankach zdobionych wgłębnymi puklami.
kropielnica

Kropielnica

Zdjęcie nr 1: Kropielnica na rzucie owalu, w kształcie głębokiej misy o puklowanych ściankach.
kropielnica

Kropielnica

Zdjęcie nr 1: Metalowa sukienka na obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem w ołtarzu głównym, w kształcie obrysu sylwetek Marii i Dzieciątka, z otworami na twarze, dłonie i stopy Jezusa, zdobiona dekoracją roślinną i sześcioramienną złotą gwiazdą umieszczoną na prawym ramieniu Marii. W prawym dolnym narożu fragment sukienki o odmiennej dekoracji (być może pozostałość ze starszej sukienki). Korony w typie zamkniętym, zwieńczone krzyżykami, złocone, kameryzowane. Wokół głowy Matki Boskiej wieniec z gwiazd, w ręku złocone berło. Tło z nowego czerwonego aksamitu.
obraz

Sukienka na obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta. W centrum kompozycji św. Izydor Oracz modlący się przed krzyżem. Święty ukazany w pozycji klęczącej, z lewego profilu, z głową lekko uniesioną, z rękoma złożonymi w geście modlitewnym. Święty ubrany w niebieską sukmanę, sięgającą do połowy uda oraz jasnoszare spodnie i ciemnobrązowe buty z wysokimi cholewami. W tle pejzaż wiejski.
obraz

Św. Izydor Oracz

Zdjęcie nr 1: Wielofigurowa dynamiczna scena o kompozycji przekątniowej ukazująca zdjęcie ciała martwego Chrystusa z krzyża. Jest to odtworzenie obrazu środkowego tryptyku przechowywanego w kaplicy arkenbuzerów w katedrze w Antwerpii, namalowanego przez P.P. Rubensa w roku 1614.
obraz

Zdjęcie z Krzyża (według Rubensa)

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem Matki Boskiej z La Salette. Kompozycja wieloplanowa, wielopostaciowa. Centrum kompozycji zajmuje całopostaciowe przedstawienie Matki Boskiej ukazanej en face, ze skrzyżowanymi na piersi rękoma, stojącej na kamiennym, szerokim postumencie. Maria ubrana w białą suknię z długimi rękawami; złoty fartuszek zdobiony motywem rybiej łuski; białą chustę na piersiach; białe trzewiki i welon zdobiony wzorem roślinnym. Na głowie korona w typie zamkniętym, wokół głowy złoty, okrągły nimb z promieniami w kształcie ząbków. Draperia sukni sztywna, fałdy proste, pionowe. Twarz podłużna; długi, wąski nos; duże oczy; małe usta. W głębi, po lewej stronie obrazu scena objawienia się Matki Boskiej dwójce pastuszków. Matka Boska ukazana w owalnej, żółto-czerwonej glorii umieszczonej na szarym obłoku, poniżej dwójka klęczących pastuszków. Pastuszkowie przedstawieni ze złożonymi w geście modlitwy rękoma, z głowami skierowanymi w stronę Matki Boskiej. Przed nimi ukazane pasące się bydło.Po prawej stronie obrazu scena zaśnięcia pastuszków i siedzącej na kamiennym postumencie Matki Boskiej. W górnej partii obrazu, po prawej stronie trzy uskrzydlone główki aniołków w obłokach. W tle widoczna miejscowość La Salette, pojedyncze drzewa i góry.
obraz

Matka Boska z La Salette (Saletyńska)

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym. W centrum kompozycji ukazany św. Wojciech zwrócony en trois quarts w lewo, z pastorałem w prawym ręku i lewą ręką wysuniętą przed siebie, z głową zwróconą w lewo. Święty ubrany w szaty pontyfikalne: długą sutannę, białą komżę oraz białą kapę z czerwoną podszewką; na szyi przewieszona biała stuła ze złotym haftem oraz palisz; na głowie infuła. Twarz ukazana z lewego profilu, okolona długą, gęstą i siwą brodą. W dolnej partii obrazu leżące na ziemi wiosło oraz szabla. W tle ukazana scenka nauczania przez św. Wojciecha. W górnej partii obrazu błękitne niebo i wyłaniające się z obłoków uskrzydlone główki anielskie.
obraz

Św. Wojciech

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie leżącego prostokąta. Po lewej stronie, wewnątrz komnaty ukazana Maria siedząca na tle ciemnozielonej kotary. Matka Boska zwrócona w prawą stronę, z lekko pochylona głową, z lewą ręką złożoną na piersi, prawą opuszczoną, odchyloną od tułowia. Ubrana w jasnofioletową suknię i błękitny płaszcz okrywający ramiona i nogi, na głowie biały welon. Po prawej stronie unoszący się uskrzydlony anioł zwrócony w lewą stronę. Ręce ugięte, uniesione, w lewej trzyma gałązkę lilii. Anioł ubrany w jasnoszarą tunikę. Za nim, w lewym górnym narożu obrazu Gołębica Ducha Świętego, od której rozchodzą się promienie. Rysy twarzy postaci potraktowane syntetycznie.
obraz

Zwiastowanie w predell ołtarza Najświętszego Serca Jezusa

Zdjęcie nr 1: Wmurowany w ścianę kościoła nagrobek, na wysokim postumencie, z tablicą w kształcie leżącego prostokąta z czterema metalowymi ćwiekami w kształcie rozet, w szerokiej ramie z stiukowymi herbami Nowina i Bogoria na bokach i profilowanym gzymsem z czterema stiukowymi rozetami. Ponad gzymsem ukazana z prawego profilu klęcząca i wsparta na urnie kobieta, ubrana w togę i płaszcz zarzucony na głowę, plecy i częściowo zakrywający urnę, na której kobieta wspiera ręce i głowę. Twarz pełna, o delikatnych rysach i zamkniętych oczach. Włosy sięgające ramion, o gęstych, kręconych puklach. Urna w typie amfory greckiej zdobiona dołem szerokimi liśćmi i pięciopłatkowymi kwiatami, górą fryzem z liśćmi akantu. Na tablicy inskrypcja: "D(eo) O(ptimo) M(aximo) / Józefowi i Teressie Skotnickich / KONOPKOM. / Łowczym Sanockim / Rodzicom Dobrodziejom Naszym. / Teressie w dniu 15. Grudnia 1801. a Józefowi / d(nia) 27. Września 1811. R(oku) zmarłym / Pomnik kładziemy".
nagrobek

Nagrobek Teresy ze Skotnickich i Józefa Konopków

Zdjęcie nr 1: Prospekt organowy prostopadłościenny, z wydzielonym cokołem, jednoosiowy, jednokondygnacyjny. Część cokołowa podzielona prostokątnymi płycinami. Cześć górna z piszczałkami od czoła lekko wypukła, zwieńczona trójkątnie, ujęta rzeźbioną kotarą zakończoną frędzlami, podwiązaną pośrodku i po bokach złotymi sznurami. Poniżej, pośrodku aplikowana dekoracja z motywem liry przeplecionej gałązką oliwną. Na bokach prospektu ramy wypełnione ukośną kratką. Całość struktury polichromowana na jasnozielony kolor, profilowania ciemnobrązowe, detal architektoniczny pozłacany
prospekt organowy

Prospekt organowy

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta. Pośrodku, na tle sumarycznie oddanego pejzażu, konający św. Sebastian przywiązany do drzewa. Święty ukazany frontalnie, lekko zwrócony w lewo, z prawą ręką przywiązaną wysoko do gałęzi, lewą schowaną z tyłu. Głowa przechylona w lewo, skierowana w dół. Twarz młodzieńcza, z wysokim czołem i prostym, długim nosem, oczy i usta zamknięte. Włosy jasnobrązowe odsłaniające prawe ucho i opadające na lewe ramię. Biodra przepasane białą, długą tkaniną. W ciele utkwione strzały. W tle czerwony, rozłożysty płaszcz opadający na skałę i konar drzewa. W prawym dolnym rogu tarcza, hełm i łuk legionisty rzymskiego. Tło nieokreślone, z nisko zarysowanym horyzontem, niebo szaroniebieskie. Pośrodku w dolnej części obrazu sygnatura: m Wojciech Eliasz / w Krakowie 1856.
obraz

Św. Sebastian

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego pięcioma bokami z ośmioboku. W centrum postać Chrystusa zwróconego en face, prawą ręką dotyka rany na piersi, lewą unosi w geście błogosławieństwa. Ubrany w białą szatę o szerokich rękawach, przepasaną w talii. Z boku wydobywają się wiązki promieni. Postać stoi na podłodze. Tło abstrakcyjne. U spodu obrazu aplikowana banderola z napisem: JEZU UFAM TOBIE.
obraz

Jezu Ufam Tobie

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Maria ukazana frontalnie, w półpostaci, z głową lekko przechyloną na prawe ramię, obiema rękami obejmuje Dzieciątko ukazane przy jej lewym boku. Ubrana w zieloną suknię z długimi rękawami, czerwony płaszcz spięty pod szyją oraz jasnobrązowy welon odsłaniający ciemnobrązowe włosy spięte z tyłu głowy. Twarz o delikatnych rysach, ze wzrokiem skierowanym na widza, z długim i wąskim nosem, małymi ustami, delikatnie zarumienionymi policzkami. Dzieciątko zwrócone en trois quarts w prawo, z różańcem w lewej rączce. Twarz Dzieciątka owalna, z małymi ustami, krótkim i szerokim nosem. Włosy jasne, kręcone. Całość ukazana na jednolitym, ciemnobrązowym tle. Rama złocona, profilowana.
obraz

Matka Boska z Dzieciątkiem

Zdjęcie nr 1: Epitafium w kształcie leżącego prostokąta z kutą, pozłoconą inskrypcją majuskułową, w języku polskim, na początku z łacińską inwokacją: DEO OPTIMO MAXIMO.
płyta nagrobna

Epitafium Jana Karcza i Jerzego Feliksa Karcza

Zdjęcie nr 1: Obraz w kształcie stojącego prostokąta przedstawiający Chrystusa na tle jasnoszarych obłoków. Chrystus przedstawiony w ujęciu do kolan, stojący frontalnie, z prawą ręką opuszczoną, lekko odwiedzioną od tułowia i wyciągniętą do przodu. Lewą dłonią, spoczywającą na piersi, wskazuje na gorejące serce. Twarz Chrystusa pociągła, o jasnej karnacji, okolona krótkim zarostem i długimi włosami opadającymi na ramiona. Rysy twarzy wyraziste, oczy lekko przymknięte, nos szeroki, długi, usta niewielkie. Ubrany w białą suknię z długimi, szerokimi rękawami oraz czerwony płaszcz spięty na prawym ramieniu, z połami założonymi za szarfę wokół pasa. Z tyłu głowy świetlisty nimb krzyżowy.
obraz

Najświętsze Serce Jezusa

Opis topograficzny

Modlnica położona jest przy drodze prowadzącej do Olkusza, w odległości 2 km od północnych granic Krakowa. Swoim zasięgiem obejmuje południowo-wschodnie stoki Wyżyny Olkuskiej, która na tym terenie wznosi się od 290 do 320 m n.p.m. Wieś graniczy od północy z Szycami, od południa z Modlniczką (kiedyś Modlnica Mała), Bronowicami Wielkimi (dzielnica Krakowa) i Rząską, od wschodu z Toniami i Giebułtowem, a od zachodu z Tomaszowicami. Z jej pięknych wzgórz można podziwiać panoramę dawnej stolicy wraz z doliną Wisły, a w pogodne dni nawet Beskid Średni i Wyspowy.

Streszczenie dziejów

W połowie XIII wieku osada należała do klasztoru Norbertanek ze Zwierzyńca. W następnych stulecia zgromadzenie zatrzymało część Modlnicy, aczkolwiek większość jej areału przeszła na ręce różnych rodzin rycerskich. Około 1550 roku właściciel folwarku Mikołaj wzniósł we wsi piętrowy dwór otoczony parkanem. W inwentarzu dworskim z 1582 roku odnotowano dziewięciu kmieci, siedmiu zagrodników, trzech chałupników i 11 komorników. W 1610 roku Modlnicę sprzedano rodzinie Kucharskich, która dzierżyła włości do początku XVIII wieku. Nieco wcześniej, bo podczas „potopu" w 1655 roku wojska nieprzyjaciela oblegając Kraków złupiły okoliczne miejscowości, w tym też Modlnicę. W pierwszym dziesięcioleciu XVIII stulecia doszło do kolejnego najazdu Szwedów, co doprowadziło do klęski głodu i epidemii dżumy w latach 1707-1710. W 1782 roku Modlnica stała się własnością rodziny Konopków, którzy zlecili mistrzowi murarskiemu Karolowi Kriszkierowi wybudowanie klasycystycznego zespołu dworskiego oraz zakomponowanie parku. Po powołaniu Wolnego Miasta Krakowa w 1815 roku w miejscowości ulokowano siedzibę granicznej III Gminy Okręgowej. Niestety likwidację Rzeczypospolitej Krakowskiej i jej wcielenie do Cesarstwa Austriackiego przyspieszył upadek powstania dowodzonego przez Edwarda Dembowskiego (1846). Podczas powstania styczniowego (1863-1864) tereny leżące bezpośrednio przy granicy z Królestwem Polskim stały się ważnym punktem przerzucania broni i zaopatrzenia dla formujących się oddziałów powstańczych. W 1880 roku Modlnicę zamieszkiwało ponad 530 osób, a w przysiółku Modlniczka żyło około 350 ludzi. Na początku XX stulecia we wsi otwarto urząd pocztowy i bibliotekę z czytelnią. Powołano też Kółko Rolnicze, Kasę Stefczyka i Włościańską Orkiestrę i Kapelę Szkolną. W okresie międzywojennym majątek Konopków był w rozkwicie, w znacznym stopniu wpływając na byt tutejszych chłopów i życie kulturalne w okolicy. Po 1945 roku kompleks upaństwowiono, przekazując go w latach sześćdziesiątych XX wieku pod zarząd Uniwersytetu Jagiellońskiego jako „Dom Pracy Twórczej”.

Dzieje miejscowości

Według legendy w miejscu zwanym Zagórze kazania głosił św. Wojciech, zmierzający w 997 roku z misją chrystianizacyjną do Prus. Co ciekawe, od pozostawionej przez niego drewnianej laski miało cudownie wyrosnąć drzewo lipowe! Z czasem na wzgórzu powstała przedlokacyjna osada, którą od modłów zanoszonych do Boga nazwano Modlnicą. Ciężko stwierdzić, czy wieś stanowiła pierwotnie własność kościelną czy książęcą. W dokumencie z 1254 roku Bolesław Wstydliwy potwierdził, że Modlnica należała do norbertanek ze Zwierzyńca. Sto lat później osada była już w rękach rodziny Czaderów, a w „Księdze uposażeń diecezji krakowskiej” Jana Długosza (1470-1480), kronikarz odnotował, iż prawo patronatu nad świątynią pw. św. Wojciecha sprawowali rycerze Jan i Stanisław herbu Prus. Wieś liczyła pięć łanów kmiecych, dwa folwarki, cztery ogrody i karczmę, znajdujące się pod zarządem dziedziców włości (pleban posiadał również ogrody i karczmę, a dziesięciny snopowe i konopne czerpał z tutejszych gospodarstw szlacheckich). W 1511 roku Modlnica należała do rodziny Minockich, lecz już w 1527 roku przeszła na ręce Salomonów, zacnych przedstawicieli krakowskiego patrycjatu. W połowie XVI stulecia dziedzic Mikołaj wzniósł w osadzie piętrowy dwór otoczony parkanem. Po 1574 roku dobra zakupił Stanisław Zawadzki zwany „Picusem” (Dzięciołem), udziałowiec kilku kopalni srebra w Olkuszu i rektor uniwersytetu. Szybko jednak pozbył się majątku na rzecz Stanisława Fogelwedera z Bobolic, sekretarza Zygmunta Augusta oraz kanonika płockiego i wileńskiego, męża „bystrego rozumu, głębokiej wiedzy, wielkiej cnoty”. Nowy właściciel nigdy nie zobaczył swojego nabytku, gdyż stale przebywał za granicą Rzeczypospolitej, zajęty sprawami dyplomatycznymi. W inwentarzu z 1582 roku zapisano, że dziewięciu kmieci płaciło 29 złotych czynszu, siedmiu zagrodników uiszczało 6 złotych, a trzech chałupników aż 9 złotych (11 komorników było na tyle mobilnych, że stwierdzono, iż „jedne odchodzą, drugie przychodzą”). Danina naturalna wynosiła po dwa kapłony i 20 jaj dla kmieci oraz cztery dni pańszczyzny. W 1610 roku Modlnicę sprzedano rodzinie Kucharskich, która dzierżyła włości do początku XVIII wieku. W rejestrze poborowym województwa krakowskiego z 1629 roku odnotowano, że większy folwark liczył pięć łanów i pięć zagród z rolą oraz trzech komorników bez bydła i trzech rzemieślników. Zarządca Sebastian Salinski odprowadził z powyższych pól i gospodarstw 74 złote podatku. W mniejszej części majątku znajdował się jeden łan i młyn, oszacowane na 5 złotych czynszu. Co więcej, klasztor Norbertanek na Zwierzyńcu nadal posiadał część ziemi we wsi, bowiem dzierżawca i plenipotent zgromadzenia Tomasz Sliwowski oddał 20 złotych od czterech i pół łanu, trzech zagród z rolą i dwóch komorników bez bydła. Apogeum nieszczęść Rzeczypospolitej przypadło na okres potopu szwedzkiego. Po wkroczeniu armii Karola Gustawa Wazy w 1655 roku, w obozie pod Krakowem doszło do buntu z powodu zaległego żołdu. Duża część najemnych żołnierzy rozpierzchła się po okolicy, szukając żywności i łupów. Trudna sytuacja zmusiła Jana Kazimierza do ucieczki na Śląsk, a kasztelan kijowski Stefan Czarniecki otrzymał beznadziejne zadanie obrony Krakowa z kilkutysięczną załogą. Już pod koniec września mieszkańcy Modlnicy mogli obserwować przemarsz armii szwedzkiej, która dopuszczała się bezwzględnych grabieży w regionie, plądrując liczne miejscowości. Jesienią 1656 roku podjęto próbę odbicia zajętego rok wcześniej Krakowa, co nie poprawiło dramatycznej sytuacji sąsiednich wsi. Tym razem polskie oddziały rekwirowały chłopom płody rolne, wyławiały ryby ze stawów czy nawet pozyskiwały drewno ze spalonych chałup i zabudowań gospodarczych! Kiedy w pierwszym dziesięcioleciu XVIII stulecia doszło do kolejnego najazdu Szwedów (a także wojsk saskich i rosyjskich), mieszkańców znów dotknęła fala rabunków. Szybko wywołało to klęskę głodu, w konsekwencji prowadzącą do epidemii dżumy w latach 1707-1710. Po zakończonej wojnie w 1727 roku Modlnicę nabył wojewoda bracławski i starosta dobczycki Michał Jordan. Jego córka Konstancja wniosła dobra w charakterze wiana w związek małżeński ze Stanisławem Łętowskim, pisarzem grodzkim i chorążym chorągwi pancernej księcia Janusza Wiśniowieckiego, kasztelana i wojewody krakowskiego. Następnie Stanisław służył w oddziałach husarii w randze pułkownika i piastował urząd regimentarza wojsk koronnych. Pod koniec lat sześćdziesiątych XVIII wieku został podkomorzym krakowskim oraz żupnikiem bocheńskim i wielickim. W 1764 roku demonstracyjnie opuścił posiedzenie sejmu, protestując tym samym przeciwko obecności wojsk rosyjskich podczas elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego. Niestety w 1773 roku podpisał się pod dokumentem akceptującym pierwszy rozbiór Rzeczypospolitej, co do śmierci wypominała mu okoliczna szlachta. W 1782 roku Modlnica stała się własnością rodziny Konopków, którzy zlecili mistrzowi murarskiemu Karolowi Kriszkierowi wybudowanie klasycystycznego zespołu dworskiego oraz zakomponowanie parku o powierzchni 3 i pół hektara (zachowały się w nim resztki renesansowej rezydencji Salomonów). W trakcie wojny Napoleona Bonapartego z Austrią, w 1807 roku wieś wcielono do Księstwa Warszawskiego (przetrwało do 1815 roku). Po erygowaniu Wolnego Miasta Krakowa w miejscowości ulokowano siedzibę granicznej III Gminy Okręgowej (należały do niej m.in. Giebułtów, Ujazd i Zielonki). W 1820 roku Tadeusz Konopka ufundował szkołę – jej pierwszym nauczycielem mianowano Jana Dębińskiego, weterana wojsk kościuszkowskich. Następnie tę funkcję pełnił przez 40 lat Antoni Bocheński, „człowiek światły, biegły w łacinie i literaturze polskiej”. Około 1830 roku dziedzic dokupił do majątku Tomaszowice oraz dobudował neogotycki aneks gospodarczy z charakterystyczną wieżyczką. Niestety upadek powstania dowodzonego przez Edwarda Dembowskiego przyspieszył likwidację Rzeczypospolitej Krakowskiej. Na szczęście w momencie wybuchu rabacji w 1846 roku tutejsza ludność nie wystąpiła przeciwko szlachcie, lecz odwrotnie – stanęła w opozycji do buntowników. Dużą rolę w rozbudzeniu postaw patriotycznych wśród chłopów odegrali uczestnicy zrywu listopadowego: Aleksander i Napoleon Ekielscy, Józef Patelski czy Kazimierz Kalinowski. W 1848 roku w całym zaborze austriackim zniesiono pańszczyznę w dobrach ziemiańskich i kościelnych, co w obliczu nagłej utraty darmowej siły roboczej i niewypłacalności państwa w kwestii planowanych odszkodowań, doprowadziło do chwilowego kryzysu ekonomicznego. Podczas kolejnego czynu niepodległościowego w styczniu 1863 roku tereny leżące bezpośrednio przy granicy z Królestwem Polskim stały się ważnym punktem przerzucania broni i zaopatrzenia dla formujących się oddziałów powstańczych. W latach 1871-1884 na zaproszenie Józefa Konopki we wsi przebywał twórca polskiej etnografii Oskar Kolberg, pracując nad swoim słynnym dziełem „Lud”. Dwór przerodził się w miejsce spotkań wielu znakomitych osobistości z ówczesnego świata artystycznego, gdyż gościli tu m.in. Artur Grottger, Walery Eliasz-Radzikowski czy Antoni Kozakiewicz. Majątek liczył 536 morgów gruntów ornych i 263 morgów pastwisk i 87 morgów łąk. Mniejsza część zwana Modlniczką (z 591 morgami pól, 107 morgami łąk i 44 morgami pastwisk) nadal była w posiadaniu sióstr norbertanek ze Zwierzyńca. W 1880 roku osadę zamieszkiwało ponad 530 osób (w przysiółku żyło około 350 ludzi). Kiedy w 1892 roku grupka mieszkańców wraz z proboszczem Antonim Konopińskim pospieszyła na pomoc w gaszeniu pożaru w sąsiednim Zabierzowie (spłonęło 21 domów i 11 stodół), postanowiono o założeniu Ochotniczej Straży Pożarnej. Jej pierwszą akcją była rozbiórka starego budynku szkoły w 1901 roku, z myślą o wzniesieniu tam w przyszłości własnej remizy. Na początku XX stulecia w Modlnicy otwarto urząd pocztowy i bibliotekę z czytelnią. Powołano też Kółko Rolnicze, Kasę Stefczyka, Włościańską Orkiestrę i Kapelę Szkolną. Po wybuchu pierwszej wojny światowej w 1914 roku przez wieś przechodziły oddziały austriackie, rekwirując ludziom zboże i zwierzęta gospodarskie. Jesienią Rosjanie rozpoczęli zmasowaną ofensywę, szybko podchodząc pod Kraków. Doszło do walk w rejonie Skały, po których wyparto wojska carskie z regionu (później pobite pod Limanową i Gorlicami), dzięki czemu Modlnica i pobliskie wsie do końca wojny pozostały poza zasięgiem działań zbrojnych. W 1918 roku usunięto zaborczą administrację, a władzę w gminach objęła Polska Komisja Likwidacyjna. W okresie międzywojennym majątek Konopków był w rozkwicie, w znacznym stopniu wpływając na położenie tutejszych chłopów i życie kulturalne w okolicy. Dobrami władał wówczas Adam Nowina Konopka, który wspierał kulturalną i artystyczną działalność miejscowego nauczyciela Józefa Lachnera czy malarza Stanisława Kamockiego. Do 1929 roku funkcjonowała stara szkoła wzniesiona przez Tadeusza Konopkę. Budynek z czasem okazał się niewystarczalny dla coraz liczniejszej grupy dzieci, wobec czego staraniem kierownika Józefa Nogi i przewodniczącego społecznego komitetu Tomasza Mazura powstał dwupiętrowy, murowany obiekt. Razem z rozwojem szkoły i grona pedagogicznego zakładano różne grupy i stowarzyszenia kulturalne, jak np. „Krakusy i Krakowianki", towarzyszące metropolicie Adamowi Stefanowi Sapiesze w wyjeździe do Pragi. Niestety po kryzysie ekonomicznym i śmierci dziedzica, młode pokolenie rodziny nie miało w planach utrzymywania nierentownych włości. Po wybuchu drugiej wojny światowej, 5 września 1939 wojska niemieckie zajęły Modlnicę, zapoczątkowując ponad pięcioletni okres okupacji. Wieś znalazła się na terenie nowo utworzonego Generalnego Gubernatorstwa, pozostając w granicach administracyjnych dystryktu krakowskiego (Kreis Krakau Land). Wyznaczono obowiązkowe kontyngenty żywności, które od 1941 roku przyjmowała spółdzielnia rolnicza „Leiwerei" w Zabierzowie. Z kolei Służba Pracy Rzeszy (Baudienst) nieustannie poszukiwała sprawnych mężczyzn do wywózki na prace przymusowe w głąb Niemiec. W lasach Jury operowały oddziały partyzanckie – Batalion „Skała" Armii Krajowej oraz oddział Batalionów Chłopskich. W styczniu 1945 roku ruszyła wielka ofensywa wojsk rosyjskich, które bez większych problemów opanowały Kraków i okolicę. Po wojnie majątek Konopków został wywłaszczony, a dwór modlnicki popadł w ruinę. Budynek odrestaurowano dopiero w latach sześćdziesiątych XX wieku (przeszedł wówczas pod zarząd Uniwersytetu Jagiellońskiego jako „Dom Pracy Twórczej”). Obecnie mieści się w nim Ośrodek Recepcyjno-Konferencyjny Rektora UJ. W 1965 roku Józef Lachner doprowadził do wzniesienia mniejszego budynku szkolnego, przeznaczonego na pracownię zajęć praktycznych. W 2004 roku władze Gminy Wielka Wieś zmodernizowały ten obiekt i utworzyły w nim Przedszkole Samorządowe. 8 czerwca 2008 uroczyście przywrócono szkole imię św. Stanisława Kostki, a gimnazjum w Modlnicy nadano imię Oskara Kolberga.

Ciekawostki

W historii Modlnicy specjalne miejsce zajmuje Józef Lachner, wykształcony w Seminarium Nauczycielskim w Nowym Sączu. Po pracy w Prądniku Czerwonym koło Krakowa, w 1929 roku Lachner trafił do Modlnicy. Dla swych muzycznych i artystycznych pasji otrzymał wsparcie od właściciela majątku Adama Nowiny Konopki i kierownika szkoły Józefa Nogi. W latach 1932-1934 przeszedł specjalistyczne przygotowanie w krakowskim Konserwatorium Muzycznym, po czym objął kierownictwo nad placówką edukacyjną w Modlnicy. Podczas drugiej wojny światowej Lachner pracował w Łapanowie oraz w Klęczanach koło Bochni. Od 1942 roku był dowódcą konspiracyjnego plutonu Armii Krajowej. Jego głównym zainteresowaniem było nadal muzykowanie, słuchanie ludowych śpiewów i komponowania melodii. Kultywował obrzędy ludowe, takie jak: pucheroki, szopki, korowody kolędników, czy dożynki. Zebrał wiele informacji, tekstów, zapisów muzycznych lokalnego folkloru. Był animatorem regionalnej aktywności artystycznej. Działał w związku teatrów ludowych oraz kierował Teatrem Regionalnym w Krakowie. W 1961 roku założył zespół, znany w latach 1991-2000 jako Sąsiadecki, a obecnie występujący pod nazwą Modlnicanie.

Kalendarium

1
1254

pierwsza wzmianka źródłowa o miejscowości w dokumencie wystawionym przez Bolesława Wstydliwego

2
od 1325 do 1327

pierwsze wzmianki o parafii w aktach Kamery Apostolskiej

3
14 wiek

osada w rękach Cza rodziny Czaderów

4
od 1470 do 1480

wzmianka Jana Długosza o funkcjonowaniu kościoła św. Wojciecha

5
1511

wieś w posiadaniu rodziny Minockich

6
1527

wieś w posiadaniu rodziny Salomonów

7
1553

koniec budowy drewnianego kościoła z dwoma kaplicami

8
16 wiek

wybudowanie piętrowego dworu otoczonego parkanem

9
16 wiek

zakup miejscowości przez Stanisława Zawadzkiego

10
1610

sprzedanie miejscowości rodzinie Kucharskich, która była w posiadaniu dóbr do początku wieku XVIII

11
17 wiek

remont kościoła po najeździe Szwedów przez księdza Grzybowskiego

12
1707

epidemia dżumy

13
1727

nabycie miejscowości przez Michała Jordana, wojewodę bracławskiego i starostę dobczyckiego

14
1782

miejscowość w posiadaniu rodziny Konopków, budowa klasycystycznego zespołu dworskiego

15
1754

odnotowanie działalności Bractwa Różańca Świętego

16
od 1807 do 1815

Modlnica znalazła się w granicach Księstwa Warszawskiego

17
1820

fundacja szkoły przez Tadeusza Konopkę

18
1945

wywłaszczenie majątku Konopków

19
1965

wzniesienia mniejszego budynku szkolnego, przeznaczonego na pracownię zajęć praktycznych

Jak cytować?

Artur Karpacz, "Modlnica", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/miejscowosci/modlnica

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności