Św. Piotr Apostoł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
oświęcimski
Gmina
Przeciszów
Miejscowość
Przeciszów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Zator
Parafia
Narodzenia św. Jana Chrzciciela
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/23249
Kategoria
rzeźba
Dookreślenie zabytku
rzeźba ołtarzowa
Ilość
1
Czas powstania
1816-1818
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno polichromowane, złocone, techniki snycerskie
Autor noty katalogowej
ks. Szymon Tracz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

Rzeźba św. Piotra Apostoła przynależy do neoklasycystycznego ołtarza głównego powstałego tuż po wybudowaniu nowego kościoła w latach 1816-1818 według projektu architekta Józefa Heintzego.

Opis

Pełnoplastyczna rzeźba św. Piotra ukazuje stojącego apostoła frontalnie w nieznacznym kontrapoście. Święty prawą ręką przyciska do piersi dwa klucze – srebrny i złoty, a w lewej opuszczonej wzdłuż tułowia trzyma zamkniętą księgę. Piotr ma pociągłą twarz o ostrych rysach dojrzałego mężczyzny okoloną siwiejącą brodą i kędzierzawymi włosami. Charakteryzują ją wydatny nos i usta oraz spojrzenie szeroko otwartych oczu skierowane na widza. Apostoł ubrany jest w zieloną tunikę podbitą pomarańczem, lamowaną pod szyją złotą tasiemką oraz w złoty płaszcz narzucony na lewe ramię, z połą owinięta wokół pasa. Spod tuniki widać końcówki bosych stóp.

Zarys problematyki artystycznej

Klasycyzująca w swej figura rzeźba św. Piotra wyraźnie zdradza jeszcze wpływ rzeźby późnego baroku. Apostoł został tutaj przedstawiony w charakterystyczny dla siebie sposób, co podkreślają nie tylko trzymane przez niego atrybuty, ale także sposób kształtowania twarzy zgodnie z zasadami tradycyjnej ikonografii tego świętego. Od epoki nowożytnej powszechnym zwyczajem było umieszczanie w nastawach architektonicznych przedstawień św. Piotra i św. Pawła jako filarów Kościoła powszechnego.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry. Ostatnią konserwację rzeźby przeprowadzono na przełomie XX i XXI wieku.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 492;
T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 535;
B. Braunfels, Petrus Apostel, Bischof von Rom, [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie, Bd. 8, Ikonographie der Helligen. Melitius bis Zweiundvierzig Martyrer. Register, Hrgs. W. Braunfels, Rom-Freiburg-Basel-Vien 1994, kol. 158-174;
Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska, red. S. Brzezicki, J. Wolańska, Warszawa 2016, s. 1094.

Streszczenie

Rzeźba św. Piotra Apostoła przynależy do neoklasycystycznego ołtarza głównego powstałego tuż po wybudowaniu nowego kościoła w latach 1816-1818 według projektu architekta Józefa Heintzego.

Jak cytować?

ks. Szymon Tracz, "Św. Piotr Apostoł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-apostol-3

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności