Neoklasycystyczny ołtarz boczny pw. Matki Boskiej Różańcowej powstał tuż po wybudowaniu nowego kościół, który powstał w latach 1816-1818 wg. projektu architekta Józefa Heintzego.
Wczesnoklasycystyczny, przyścienny ołtarz boczny, uzyskał kształt płaskiej nastawy jednokondygnacyjnej ze zwieńczeniem. Sarkofagowy stipes podtrzymuj drewnianą mensę przylegającą do wysokiego cokołu, na którym wzniesiono retabulum ujęte w boczne kanelowane pilastry o kompozytowych głowicach, podtrzymujących wyłamane po zewnętrznych belkowanie, dodatkowo wsparte w narożach na dwóch wolutowych konsolach dekorowanych motywem stylizowanej muszli. Na belkowaniu widoczny jest przerwany przyczółek, na którym usytuowano dwa siedzące, uskrzydlone aniołki. W polu między pilastrami usytuowano ornamentalną, czworoboczną ramę stanowiącą obramienie dla obrazu Matki Boskiej Różańcowej oraz umieszczonego na zasuwie obrazu Świętej Rodziny. Poniżej ramy zamontowano obraz Matki Boskiej Nieustającej Pomocy ujęty dwiema gablotami z wotami. Na tle pilastrów ustawiono dwie rzeźby niezidentyfikowanych świętych niewiast. Całoś dolnej kondygnacji flankują girlandy roślinno-kwiatowe pełniące rolę zredukowanych uszaków. Zwieńczenie nastawy uzyskało kształt leżącego prostokąta o wklęsłych bokach, zwieńczonego profilowanym gzymsem ujętym w nadwieszony łuk odcinkowy. Powyżej w promienistej glorii na tle obłoków wyobrażono trójkąt Bożej Opatrzności flankowany dwoma stojącymi aniołami. W polu zwieńczenia znalazła się prostokątna, płaskorzeźbiona płycina z monogramem maryjnym na tle słońca. Ponad nią widoczna jest para płaskorzeźbionych, uskrzydlonych główek anielskich. Struktura całości pomalowane jest na zielono, ornamenty i profile wyzłocono, a rzeźby otrzymały naturalistyczną polichromię.
Ołtarz boczny w Przeciszowie stanowi przykład przejścia w artykułowaniu nastaw ołtarzowych z późnego rokoka z wyraźnymi wpływami projektów Francesco Placidiego, we wczesny klasycyzm, stanowiąc popularne rozwiązanie w tzw. kościołach józefińskich.
Nastawa wymaga konserwacji, drewno zaatakowane przez drewnojada, widoczne są ubytki warstwy malarskiej i jej przetarcia.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 492;
T. Chrzanowski, M. Kornecki, Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982, s. 535;
Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska, red. S. Brzezicki, J. Wolańska, Warszawa 2016, s. 1094.
Neoklasycystyczny ołtarz boczny pw. Matki Boskiej Różańcowej powstał tuż po wybudowaniu nowego kościół, który powstał w latach 1816-1818 wg. projektu architekta Józefa Heintzego.
ks. Szymon Tracz, "Matki Boskiej Różańcowej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matki-boskiej-rozancowej