Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Sułkowice
Miejscowość
Harbutowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sułkowice
Parafia
Parafia Najświętszego Imienia Marii
Miejsce przechowywania
prawa bramka ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/13634
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1828 rok
Technika i materiał
drewno, cięte, rzeźbione, polichromowane, złocone
Wymiary podstawowe
wysokość – 165 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Rzeźba została wykonana w 1828 roku wraz z ołtarzem głównym i odnowiona w 1955 oraz w 1985 roku.

Opis

Rzeźba pełna, ustawiona na niewielkim cokole. Figura ukazana w całej postaci, zwrócona frontalnie, w delikatnym kontrapoście. Głowa skierowana lekko w lewo, uniesiona; twarz owalna, szczupła, okolona gęstym zarostem, wzrok zwrócony w górę. Włosy półdługie, kręcone, opadające na plecy. W prawej, opuszczonej wzdłuż ciała ręce święty trzyma klucze, lewą przytrzymuje zamkniętą księgę. Apostoł jest ubrany w suknię sięgającą ziemi, przewiązaną w talii; obficie drapowana w miękkie, drobne fałdki tkanina podkreśla układ ciała. Płaszcz przerzucony przez prawe przedramię opada na plecy. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty i atrybuty złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna w długiej sukni trzymający w ręce dwa symboliczne klucze do Królestwa Niebieskiego. Święty w młodości był rybakiem i nosił imię Szymon. Został uczniem Jana Chrzciciela, apostołem, pierwszym następcą Chrystusa oraz pierwszym papieżem. W czasie prześladowań Nerona został ukrzyżowany, na własną prośbę głową w dół, ponieważ uważał, że nie jest godny umierać jak Chrystus.

Literatura

Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. I, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 465
Marecki Józef, Rotter Lucyna, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2013, s. 497- 498.
Urszula Janicka-Krzywda, Patron-atrybut-symbol, Poznań 1993, s. 75.

Streszczenie

Nie jest znany autor rzeźby św. Piotra, która została wykonana w 1828 roku do ołtarza głównego i umieszczona na jego bramkach. Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna, w długiej sukni trzymający w ręce symboliczne klucze do Królestwa Niebieskiego.

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Marecki Józef, Rotter Lucyna, "Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych", Kraków 2013
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Liber Memorabilium Ecclesiae Harbutowice, s. 101, 131.

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-7

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności