Rzeźba została wykonana w 1828 roku wraz z ołtarzem głównym i odnowiona w 1955 oraz w 1985 roku.
Rzeźba pełna, ustawiona na niewielkim cokole. Figura ukazana w całej postaci, zwrócona frontalnie, w delikatnym kontrapoście. Głowa skierowana lekko w lewo, uniesiona; twarz owalna, szczupła, okolona gęstym zarostem, wzrok zwrócony w górę. Włosy półdługie, kręcone, opadające na plecy. W prawej, opuszczonej wzdłuż ciała ręce święty trzyma klucze, lewą przytrzymuje zamkniętą księgę. Apostoł jest ubrany w suknię sięgającą ziemi, przewiązaną w talii; obficie drapowana w miękkie, drobne fałdki tkanina podkreśla układ ciała. Płaszcz przerzucony przez prawe przedramię opada na plecy. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała, szaty i atrybuty złocone.
Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna w długiej sukni trzymający w ręce dwa symboliczne klucze do Królestwa Niebieskiego. Święty w młodości był rybakiem i nosił imię Szymon. Został uczniem Jana Chrzciciela, apostołem, pierwszym następcą Chrystusa oraz pierwszym papieżem. W czasie prześladowań Nerona został ukrzyżowany, na własną prośbę głową w dół, ponieważ uważał, że nie jest godny umierać jak Chrystus.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. I, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 465
Marecki Józef, Rotter Lucyna, Jak czytać wizerunki świętych. Leksykon atrybutów i symboli hagiograficznych, Kraków 2013, s. 497- 498.
Urszula Janicka-Krzywda, Patron-atrybut-symbol, Poznań 1993, s. 75.
Nie jest znany autor rzeźby św. Piotra, która została wykonana w 1828 roku do ołtarza głównego i umieszczona na jego bramkach. Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna, w długiej sukni trzymający w ręce symboliczne klucze do Królestwa Niebieskiego.
Agata Felczyńska, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-7