Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Myślenice
Miejscowość
Krzyszkowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Mogilany
Parafia
Św. Anny
Tagi
rzeźba XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/21510
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Według źródeł ołtarze zostały wykonane przez nieznanego rzeźbiarza, Pachomia w drugiej połowie XVIII wieku. Prawdopodobnie jest on również autorem figur w ołtarzu głównym. Nastawa razem z figurami pierwotnie stanowiły część wyposażenia kaplicy dworskiej w Krzyszkowicach. Zostały uratowane z jej pożaru i przeniesione do wybudowanego w latach 1856-1860 drewnianego kościoła wzniesionego na miejscu kaplicy. Świątynię tę wraz z wyposażeniem przeniesiono w 1874 roku w miejsce, w którym znajduje się obecnie. Figury były najpewniej odnawiane razem z ołtarzem głównym w latach 1900 i 1948.

Opis

Rzeźba pełnoplastyczna, ustawiona na niskiej podstawie. Figura ukazana frontalnie, w lekkim odchyleniu, z uniesioną głową skierowaną w lewo. W lewej, wyciągniętej do przodu ręce trzyma skrzyżowane dwa klucze, w prawej, ugiętej ręce trzyma zamkniętą księgę, opartą na ugiętej nodze, ustawionej na stopniu. Twarz ma szeroką, o wysokim czole, niewielkich migdałowatych oczach, małych nosie i ustach. Włosy lekko kręcone, krótkie, silnie przylegające do głowy, z zaznaczoną łysiną i puklem nad czołem. Twarz okolona krótką, kręconą brodą z wąsami. Postać ubrana w długą, srebrzoną tunikę z kołnierzykiem, przepasaną w pasie oraz złocony płaszcz przerzucony przez prawe ramię i opadający na plecy. Na stopach ma złocone sandały. Polichromią ciała naturalistyczna.






Zarys problematyki artystycznej

Wszystkie figury z ołtarza posiadają cechy formalne pozwalające przypisać ich wykonanie temu samemu rzeźbiarzowi, najpewniej wspomnianemu Pachomiowi. Wszystkie posiadają zbliżone rysy twarzy i rzeźbienie włosów. Figury modelowane są w sposób nieco uproszczony i ukazane w sztywnych pozach. Ich szaty ściśle przylegają do ciała, odzwierciedlając układ postaci, są silnie marszczone i drapowane, ale kształtowanie nieco topornie. Poziom ich wykonania świadczy o mniej wprawnym twórcy, zapewne z warsztatowym wykształceniem, działającym lokalnie.

Piotr był bratem św. Andrzeja, rybakiem, przyłączył się do Chrystusa i został jego apostołem. Jezus zmienił jego pierwotne imię Szymon, co później wyjaśnił: „Ty jesteś Piotr (czyli Skała), i Ja na tej Skale zbuduje Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze do królestwa niebieskiego [...]” (Mt 16, 18-19), dlatego w ikonografii jednym z atrybutów świętego są właśnie klucze. Święci Piotr i Paweł często przedstawiani są razem. W Kościele uroczystość obu apostołów obchodzona jest wspólnie, gdyż w tradycji uznaje się, że zginęli w tym samym dniu.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Rzeźby mogły zostać odnowione wraz z ołtarzem w latach 1900 i 1948.

Streszczenie

Rzeźba św. Piotra została wykonana wraz z ołtarzem w drugiej połowie XVIII wieku, być może przez rzeźbiarza Pachomia. Pochodzi z dawnego wyposażenia kaplicy dworskiej i razem z ołtarzem została przeniesiona do nowego kościoła.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-62

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności