Św. Piotr

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Siepraw
Miejscowość
Zakliczyn
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Myślenice
Parafia
Wszystkich Świętych
Tagi
Boos Georg Franciszek Kamski Monachium św. Piotr witraż
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/17599
Kategoria
witraż
Ilość
1
Czas powstania
1891– 1900 (?)
Fundator
ks. Franciszek Kamski
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Monachium
Technika i materiał
szkło barwione, ramki ołowiane
Wymiary podstawowe
szerokość – 110 cm
wysokość – 230 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Kościół w Zakliczynie ozdobiony jest przez zespół czterech witraży, pochodzących z dziewiętnastowiecznych, monachijskich pracowni. Dwa z nich (Matkę Boską z Dzieciątkiem oraz św. Franciszka Salezego) wykonał Friedrich Dorn, który prowadził firmę w latach 1879-1891. Kolejne dwa witraże (św. Piotra i św. Pawła) zostały wykonane w pracowni Georga Boosa, która była konkurencyjnym zakładem dla firmy Franciszka Dorna. Przypuszcza się, że witraże Boosa zostały zamówione do kościoła w Zakliczynie po zamknięciu zakładu Dorna w 1891 roku, co miałoby świadczyć o wyborze dwóch odrębnych pracowni do wykonania przeszkleń w jednym kościele. Witraże zostały ufundowane przez księdza Franciszka Kamskiego, proboszcza parafii w Zakliczynie w latach 1883-1900.

Opis

Witraż w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem odcinkowym. W centrum kompozycji ukazany jest św. Piotr wewnątrz dekoracyjnej aediculi. Święty przedstawiony jest frontalnie, w lewej dłoni trzyma opartą o biodro księgę, a w prawej dwa klucze, przyciśnięte do piersi, głowa uniesiona lekko do góry. Twarz szeroka z wysokim czołem z zaznaczoną łysiną na głowie, okolona bujną, krótką brodą. Święty ubrany jest w białą suknię, przewiązaną w pasie; niebieski płaszcz ze złotą podszewką, spięty na lewym ramieniu zieloną fibulą oraz sandały na stopach; wokół głowy ma kolisty nimb, wypełniony świetlistymi promieniami i złotymi zdobieniami. Aedicula wsparta jest na parach kolumn oraz stojących za nimi filarów, ustawionych na dwustopniowych cokołach. Podpory podtrzymują zwieńczenie z łukiem odcinkowym z przodu. W tle na prostym drążku, zawieszona jest drapowana, złota kotara ze złotymi frędzlami; podłoga ułożona z brązowym płytek. Cokoły kolumn dekorowane są płycinami, wypełnionymi rozetami i wolutami. Kolumny w połowie przedzielone są opaską, u dołu zdobione stylizowanymi liśćmi akantu, a u góry zielonym festonem. W dolnej części kolumny są koloru czerwonego, w górnej niebieskiego; kapitele kompozytowe. Trzony filarów zdobione prostokątnymi płycinami, wypełnionymi roślinną dekoracją. Łuk zdobiony jest złoconą wicią roślinną i astragalem, w kluczu znajduje się uskrzydlona główka aniołka z czerwonymi skrzydłami. Zwieńczenie dwustopniowe, bogato dekorowane wolutkami i liśćmi akantu, na szczycie przerwany przyczółek, a po środku wazon. W dolnej partii witrażu, pomiędzy cokołami aediculi ozdobny kartusz zdobiony stylizowanym ornamentem okuciowym z prostokątną płyciną w polu z napisem: „S[ANC]T[US] PETRUS” oraz sygnatura artysty Georga Boosa z Monachium.


Zarys problematyki artystycznej

Autor omawianego witrażu, Georg Boos urodził się w 1859 roku, a zmarł w 1937 roku. Pochodził z Monachium, gdzie rozpoczął pracę w firmie Mayer & Co., a następnie założył własny zakład w 1880 roku. Do jego firmy dołączył wkrótce jego angielski bratanek, Leo Thomas. Jedna z największych prac Thomasa, zaprojektowanych w firmie Georga Boosa znajduje się kościele St. Paul w Butler w Stanach Zjednoczonych (około 58 okien). Obecnie witraże w stylu monachijskim z XIX wieku przechodzą swoisty renesans. Dziewięć witraży Georga Boosa zostało ostatnio zakupionych do kościoła St. Jospeph w Downington z kościoła Most Blessed Sacrament w Filadelfii. Do wystroju wnętrza świątyni w Downington potrzebowano 16 przeszkleń. Pozostałe wykonała firma Beyer Studio trudniąca się w produkcji witraży nawiązujących stylem do dzieł z witrażownictwa monachijskiego XIX wieku, m.in. dzieł Georga Boosa.

Na witrażu został przedstawiony św. Piotr, który urodził się w Betsaidzie nad jeziorem Genezaret, a zmarł około 64/67 roku na Wzgórzu Watykańskim. Jego życiorys opisany jest w Ewangeliach oraz Dziejach Apostolskich. Przed powołaniem przez Chrystusa pracował jako rybak. Był jednym z jego najwierniejszych uczniów, towarzyszył Chrystusowi podczas przemienienia na górze Tabor, a także w momencie uzdrowienia córki Jaira. Był pierwszym papieżem kościoła katolickiego w latach około 33-64. Zmarł, ponosząc śmierć męczeńską na krzyżu głową w dół, ponieważ mówił, że nie jest godzien umrzeć tak jak Chrystus. Zgodnie z tradycją uznaje się, że został pochowany pod ołtarzem w bazylice św. Piotra w Watykanie. W ikonografii przedstawiany jest jako siwy, brodaty starzec, trzymający w dłoni dwa klucze lub księgę. Do jego atrybutów należą również: anioł, kajdany, kogut, łódź, odwrócony krzyż, pastorał, ryba, sieci, skała oraz zwój. Najwcześniejszym i najbardziej rozpowszechnionym atrybutem św. Piotra są klucze, które po raz pierwszy pojawiły się w jego ikonografii w połowie V wieku, a następnie stały się wręcz jego znakiem rozpoznawczym. Zwykle przedstawia się go z dwoma kluczami złotym i srebrnym (tak jak na witrażu w Zakliczynie). Klucze te symbolizują jego władzę w sprawach życia wiecznego i doczesnego, moc rozwiązywania i wiązania wszystkiego, zgodnie ze słowami, jakie wypowiedział do niego Jezus: „I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 19).

Streszczenie

Kościół w Zakliczynie ozdobiony jest przez zespół czterech witraży, pochodzących z dziewiętnastowiecznych, monachijskich pracowni. Dwa z nich (Matkę Boską z Dzieciątkiem oraz św. Franciszka Salezego) wykonał Friedrich Dorn, który prowadził firmę w latach 1879-1891. Kolejne dwa witraże (św. Piotra i św. Pawła) zostały wykonane w pracowni Georga Boosa, która była konkurencyjnym zakładem dla firmy Franciszka Dorna. Przypuszcza się, że witraże Boosa zostały zamówione do kościoła w Zakliczynie po zamknięciu zakładu Dorna w 1891 roku, co miałoby świadczyć o wyborze dwóch odrębnych pracowni do wykonania przeszkleń w jednym kościele.

Bibliografia

Mysiński Aleksander, "Dzieje parafii pw. Wszystkich Świętych w Zakliczynie k. Myślenic", Zakliczyn 2001
"Korpus witraży z lat 1800-1945 w kościołach rzymskokatolickich metropolii krakowskiej i przemyskiej, t. 2: Archidiecezja Krakowska, dekanaty pozakrakowskie", Kraków 2015
Rèau Louis, "Iconographie de l’art chrètien", Paryż 1959
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum parafialne w Zakliczynie, Inwentarz parafii Wszystkich Świętych w Zakliczynie, oprac. ks. Józef Stopka, 2018, s. 45

Architectural Glass in Pittsburgh, Series 1: Eight Glass Artists in Nine Pittsburgh-area Buildings 1883-1962, Leo Thomas (1876-1950) for George Boos (1859-1937), Munich, Germany: https://phlf.org/2008/03/21/leo-thomas-1876-1950-for-george-boos-1859-1937-munich-germany/ [dostęp z dn. 27.04.2020]

Individual Property Historic Nomination, Attachment to Form: Tue Es Petrus & St. George Windows of the former St. George Church in Pittsburh from 1911-1912: https://static1.squarespace.com/static/5544da4fe4b0528c14b3a224/t/5703267a3c44d887e7a06e8b/1459824290231/St.+George+Windows_v2.pdf [dostęp z dn. 27.04.2020]

https://www.ncregister.com/daily-news/light-show-renaissance-of-stained-glass-underway-in-sacred-spaces [dostęp z dn. 27.04.2020]

https://www.beyerstudio.com/portfolio.php?jawn=JDTP [dostęp z dn. 27.04.2020]

Inne dzieła tego autora

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-61

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności