Chrystus Zmartwychwstały

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
myślenicki
Gmina
Siepraw
Miejscowość
Zakliczyn
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Myślenice
Parafia
Parafia Wszystkich Świętych
Tagi
Chrystus Zmartwychwstały rzeźba XVI wieku
Miejsce przechowywania
nawa główna
Identyfikator
DZIELO/17596
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVI wiek
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Figurę odnaleziono na strychu plebanii w 2009 roku.

Opis

Rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego pełnoplastyczna, wolnostojąca, ustawiona na niskim, półkolistym cokole. Chrystus ukazany w całej postaci, ustawiony frontalnie, prawą ręką czyni gest błogosławieństwa, lewa niezachowana. Twarz podłużna, z długim nosem i małymi oczami, wysokim czołem, okolona krótką i brązową brodą, rozdzieloną na końcu w dwa małe pukle. Włosy długie, brązowe opadające na ramiona i plecy równolegle ułożonymi lokami skręconymi na końcu. Chrystus ubrany jest w czerwony płaszcz z zieloną podszewką, spięty na dekolcie złotą broszką, odsłaniający klatkę piersiową i nogi, otaczający figurę, z prawą połą przerzuconą przez lewe przedramię. Na dłoniach, stopach i boku ma delikatnie zaznaczone ślady męki. Polichromia ciała jest naturalistyczna, lamówka płaszcza złocona.

Zarys problematyki artystycznej

Figura powstała w szesnastowiecznym warsztacie rzeźbiarskim. Nosi znamiona późnogotyckie, o czym świadczą sposób rzeźbienia twarzy z wysokim czołem, skręcone w regularne loki włosy, draperia szat i pewna sztywność sylwetki. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora i miejsca wykonania dzieła. Rzeźba reprezentuje typowe ujęcie Chrystusa Zmartwychwstałego, wykształcone jeszcze w średniowieczu: Chrystus jest półnagi, ma czerwony płaszcz, jedną ręką błogosławi, a w drugiej (niezachowanej) prawdopodobnie trzymał chorągiew z krzyżem na znak triumfu nad grzechem i śmiercią. Ważnym elementem tego przedstawienia jest purpurowy płaszcz, który jest znakiem godności królewskiej, ale oznacza również krew, przez co symbolizuje męczeństwo i śmierć Zbawiciela. Nie zachowały się przekazy o tym, czy figura Chrystusa Zmartwychwstałego z Zakliczyna pełniła jakąś rolę w liturgii. Prawdopodobnie jednak była używana w procesji podczas rezurekcji, po której była stawiana na ołtarzu po lewej stronie.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Zły, drewno spróchniałe, pokryte śladami po drewnojadach, ubytki mechaniczne (brak lewej ręki), rozszczelnienie w miejscu łączenia elementów rzeźby, ubytki warstwy malarskiej, zabrudzenie powierzchni.

Streszczenie

Figura Chrystusa Zmartwychwstałego powstała w szesnastowiecznym warsztacie rzeźbiarskim. Nosi znamiona późnogotyckie, o czym świadczą sposób rzeźbienia twarzy z wysokim czołem, skręcone w regularne loki włosy, draperia szat i pewna sztywność sylwetki. Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora i miejsca wykonania dzieła. Rzeźba reprezentuje typowe ujęcie Chrystusa Zmartwychwstałego, wykształcone jeszcze w średniowieczu: Chrystus jest półnagi, ma czerwony płaszcz, jedną ręką błogosławi, a w drugiej (niezachowanej) prawdopodobnie trzymał chorągiew z krzyżem na znak triumfu nad grzechem i śmiercią.

Bibliografia

Walanus Wojciech, "Późnogotycka rzeźba drewniana w Małopolsce 1490-1540", Kraków 2006

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum parafialne kościoła w Zakliczynie, Inwentarz parafii Zakliczyn, oprac. ks. Józef Stopka, 2018, s. 16, 55.

Jak cytować?

Maria Działo, "Chrystus Zmartwychwstały", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2021, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-zmartwychwstaly-11

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności