Św. Paweł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Maków Podhalański
Miejscowość
Maków Podhalański
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Parafia Przemienienia Pańskiego (Sanktuarium Matki Bożej Opiekunki i Królowej Rodzin)
Tagi
rzeźba XVIII wieku św. Paweł Wiktor Zin
Miejsce przechowywania
nawa główna
Identyfikator
DZIELO/03863
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Rzeźba powstała w drugiej połowie XVIII wieku. W 1966 roku została przeniesiona z ołtarza bocznego Najświętszego Serca Pana Jezusa i umieszczona przy filarze na konsoli zaprojektowanej przez Wiktora Zina. W tym samym czasie Roman Skowron przemalował szaty figury.

Opis

Figura drążona, ścięta z tyłu, przedstawiająca św. Pawła. Święty ustawiony frontalnie, w kontrapoście, z lewą nogą ugiętą w kolanie, o esowato wygiętej sylwetce, z głową zwróconą z prawo. W prawej dłoni trzyma otwartą księgę, a lewą wspiera się na mieczu. Twarz ascetyczna, niewielkie półprzymknięte oczy, delikatnie rozchylone usta, okolona długą brodą opadającą w postaci skręconych pasm. Włosy średniej długości, mocno kręcone, jasnobrązowe. Święty ubrany jest w niebieską suknię, przepasaną w talii, ze złoconą lamówką u spodu oraz czerwony płaszcz podbity złotem, zawinięty na prawym ramieniu, opadający przez plecy na prawą nogę. Tkanina silnie drapowana w głęboko rzeźbione fałdy, ekspresyjnie kształtowana, miejscami przylegająca do ciała. Polichromia ciała naturalistyczna, detale złocone, miecz srebrzony i złocony.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźba powstała w drugiej połowie XVIII wieku wraz z drugą rzeźbą, przedstawiającą św. Piotra. Obie o charakterystycznie esowato wygiętej sylwetce, silnie skręconych włosach i obfitej draperii szat, posiadają cechy typowe dla sztuki rokokowej. Święty Paweł został ukazany z księgą w ręku, symbolizującą jego udział w misji apostolskiej. Atrybut ten pojawił się w ikonografii świętego już w sztuce wczesnochrześcijańskiej. W drugiej ręce św. Paweł trzyma miecz, nawiązujący do jego męczeńskiej śmierci. Miecz był przypisywany apostołowi dopiero po XIII wieku, znacznie później niż klucze u św. Piotra.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, rzeźba po konserwacji.

Streszczenie

Rzeźba powstała w drugiej połowie XVIII wieku wraz z drugą rzeźbą, przedstawiającą św. Piotra. Obie o charakterystycznie esowato wygiętej sylwetce, silnie skręconych włosach i obfitej draperii szat noszą cechy typowe dla sztuki rokokowej. Święty Paweł został ukazany z księgą w ręku, symbolizującą jego udział w misji apostolskiej. W drugiej ręce św. Paweł trzyma miecz, nawiązujący do jego męczeńskiej śmierci.

Bibliografia

Rèau Louis, "Iconographie de l’art chrètien", Paryż 1959
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Paweł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-pawel-11

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności