Św. Juda Tadeusz

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Gdów
Miejscowość
Gdów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Kościół
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
malarstwo XVIII wieku
Miejsce przechowywania
zwieńczenie ołtarza bocznego Pana Jezusa Miłosiernego
Identyfikator
DZIELO/01349
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
przed 1748 rokiem
Technika i materiał
olej na płótnie
Wymiary podstawowe
szerokość – 60 cm
wysokość – 80 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz św. Judy Tadeusza powstał z przeznaczeniem do zwieńczenia ołtarza, który pierwotnie nosił wezwanie św. Antoniego Padewskiego i powstał przed 1748 rokiem. Wykonany został najpewniej przez Piotra Korneckiego, malarza i rzeźbiarza, którego warsztatowi przypisuje się wykonanie wyposażenia kościoła. Obraz był prawdopodobnie odnawiany i konserwowany razem z całym retabulum w latach 1905, 1976-1979 i 1998.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta o wklęsłych górnych narożach. Święty ukazany w półpostaci, zwrócony w trzech czwartych w lewo, z głową uniesioną delikatnie w górę. W lewej ręce trzyma pałkę, a w prawej owalny medalion z wizerunkiem Chrystusa. Twarz ma o starczych rysach, z oczami patrzącymi w górę, garbatym nosem i pełnymi ustami, okoloną gęstą, krótką brodą, odwijającą się do góry oraz jasnymi, krótkimi włosami. Juda Tadeusz ubrany jest w zieloną tunikę o dużym dekolcie przepasaną w talii żółtą szarfą oraz w czerwony płaszcz przerzucony przez ramiona i spięty na piersi rzemykiem. Tło jednolite, czarne. W górnej części obrazu napis „S(anctus) Tadeus”.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz św. Judy Tadeusza można przypisać Piotrowi Korneckiemu na podstawie analizy porównawczej z jego potwierdzonymi archiwalnie dziełami. Typ twarzy św. Judy jest analogiczny do tego z obrazu św. Wojciecha w bazylice w Bochni (wykonanego przez Korneckiego), o tak samo malowanych rysach, łukowato kształtowanych oczach patrzących w górę oraz z charakterystyczną gęstą brodą. Na gdowskim obrazie szaty modelowane są światłocieniem w lekkie zgięcia i załamania, tak samo jak na wszystkich obrazach tego malarza w Bochni czy Zakliczynie.
Święty Juda miał przydomek Tadeusz, był apostołem, bratem św. Jakuba Młodszego. Jednym z jego atrybutów był wizerunek Chrystusa. Wiąże się to z legendą, według której miał on spotkać się w Edessie z królem Abgarem i uzdrowić go za pomocą mandylionu, czyli chusty z odbitą na niej w cudowny sposób twarzą Chrystusa. Drugim atrybutem świętego jest pałka, narzędzie jego męczeńskiej śmierci.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Obraz był odnawiany i konserwowany razem z całym retabulum w latach 1905, 1976-1979 i 1998.

Streszczenie

Obraz św. Judy Tadeusza namalowano z przeznaczeniem do zwieńczenia ołtarza, który pierwotnie nosił wezwanie św. Antoniego Padewskiego i powstał przed 1748 rokiem. Wykonany został najpewniej przez Piotra Korneckiego, malarza i rzeźbiarza, którego warsztatowi przypisuje się wykonanie wyposażenia kościoła. Święty Juda Tadeusz w ikonografii przedstawiany jest z wizerunkiem Chrystusa. Wiąże się to z legendą, według której miał on spotkać się w Edessie z królem Abgarem i uzdrowić go za pomocą mandylionu, czyli chusty z odbitą na niej w cudowny sposób twarzą Chrystusa. Drugim atrybutem świętego jest pałka, narzędzie jego męczeńskiej śmierci.

Bibliografia

Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989
Kulig Tadeusz, Spiechowicz-Jędrys Agnieszka, "Sanktuarium Matki Bożej Gdowskiej", Kraków 2007

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Juda Tadeusz", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-juda-tadeusz

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności