Św. Barbara

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Budzów
Miejscowość
Bieńkówka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sułkowice
Parafia
Parafia Przenajświętszej Trójcy
Tagi
malarstwo XIX wieku św. Barbara
Miejsce przechowywania
zwieńczenie ołtarza Matki Boskiej z Lourdes
Identyfikator
DZIELO/13780
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
1895 rok
Fundator
Baltazar Biedrawa z Jachówki, Błażej Rymarczyk z Bieńkówki
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Oświęcim
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz św. Barbary zamówiono w 1895 roku u nieznanego malarza w Oświęcimiu. Jego fundatorami byli Baltazar Biedrawa z Jachówki oraz Błażej Rymarczyk z Bieńkówki. Obraz wprawiono do ołtarza zakupionego w 1796 roku w kościele św. Norberta w Krakowie, który obecnie nosi wezwanie Matki Boskiej z Lourdes. W kronice parafialnej pod datą 1895 roku zanotowano: „dano wymalować 2 obrazy do małych ołtarzy w górze za cenę 50 zł, św. Józefa i św. Barbarę, na który to cel złożył Baltazar Biedrawa z Jachówki 10 zł, a Błażej Rymarczyk z Bieńkówki 6 zł 80 ct”.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta o wklęsło-wypukłych bokach z przedstawieniem św. Barbary. Święta ukazana w centrum kompozycji, w półpostaci, frontalnie, z kielichem z hostią w prawej dłoni, z mieczem skierowanym ku dołowi w lewej i z głową delikatnie zwróconą w lewo. Ubrana w białą suknię spodnią z długimi rękawami, obwiedzioną złotą lamówką; w zieloną suknię wierzchnią, z długimi rękawami i z jasnoróżową podszewką oraz bordowy płaszcz, spięty na lewym ramieniu złotą broszą i spływający pod lewą ręką na prawe ramię. Na głowie korona w typie otwartym, a wokół głowy złoty, kolisty nimb. Twarz okrągła, z długim i szerokim nosem, drobnymi ustami, wzrokiem skierowanym ku górze; włosy długie, ciemnobrązowe, z przedziałkiem pośrodku, spływające na plecy; dłonie smukłe, o długich i subtelnych palcach. Tło jednolite i brązowe.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz z przedstawieniem św. Barbary to drugie obok wizerunku św. Józefa z Dzieciątkiem dzieło zamówione w 1895 roku u nieznanego malarza w Oświęcimiu przez parafian z Bieńkówki. Niewątpliwe, oba obrazy zostały namalowane ręką tego samego artysty i trafiły do zwieńczeń barokowych ołtarzy zakupionych u sióstr norbertanek na Zwierzyńcu w Krakowie w 1796 roku. Święta Barbara została ukazana w klasycznej konwencji ikonograficznej, frontalnie z tradycyjnymi atrybutami w dłoniach — kielichem z hostią, który przed straceniem miał jej przynieść anioł do więzienia oraz mieczem, którym została ścięta.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dostateczny; znaczne pofalowanie płótna, ogólne zabrudzenie powierzchni, liczne przetarcia warstwy malarskiej.

Streszczenie

Obraz z przedstawieniem św. Barbary to drugie obok wizerunku św. Józefa z Dzieciątkiem dzieło zamówione w 1895 roku u nieznanego malarza w Oświęcimiu przez parafian z Bieńkówki. Niewątpliwe, oba dzieła zostały namalowane ręką tego samego artysty. Obrazy trafiły do zwieńczeń barokowych ołtarzy zakupionych u sióstr norbertanek na Zwierzyńcu w Krakowie w 1796 roku.

Bibliografia

"Bieńkówka przez siedem wieków", Kraków 2003
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Barbara", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-barbara-3

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności