Pietà

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Stryszawa
Miejscowość
Stryszawa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Sucha Beskidzka
Parafia
Św. Anny
Tagi
feretron Pietà
Miejsce przechowywania
kaplica południowa
Identyfikator
DZIELO/08222
Kategoria
feretron
Ilość
1
Czas powstania
XX wiek
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromia, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 70 cm
Inne wymiary – podstawa: 40 cm x 50 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska

Dzieje zabytku

Dzieje zabytku nie są znane.

Opis

Rzeźba Matki Boskiej trzymającej na kolanach ciało zmarłego Jezusa. Maria siedzi, prawe kolano ma wyżej lewego, prawą rękę trzyma pod torsem Jezusa, głowę, osadzoną na długiej szyi trzyma prosto, wzrok kieruje przed siebie. Ma pociągłą twarz, niebieskie oczy, prosty nos i niewielkie usta. Jest ubrana w niebieską, bardzo obszerną suknię i płaszcz, który ma zarzucony na głowę. Suknia grubymi, miękkimi fałdami opada ku ziemi. Bezwładne ciało Jezusa opiera się skośnie na kolanach Matki, głowa opada do tyłu, prawa ręka zwisa w kierunki ziemi. Nogi są zgięte w kolanach, lewa dotyka sukni Marii, prawa wisi w powietrzu. Na kończynach i w boku widać ślady ran, wokół bioder owinięte złote perizonium złożone z wąskiej, ciasno przylegającej do ciała taśmy. Polichromia w partiach ciała naturalistyczna.

Zarys problematyki artystycznej

Pietà, zwana również figurą Matki Boskiej Bolesnej, to jeden z popularniejszych tematów ikonograficznych spotykanych w kościołach od średniowiecza. Matka opłakująca zmarłego Syna ma wzbudzać w wiernych współczucie, pobudzać do pobożności, do zastanowienia nad sensem jego śmierci.
Feretron nosi cechy sztuki ludowej – pozy i gesty postaci są usztywnione, proporcje nie do końca prawidłowo uchwycone, a ekspresja przeważa nad realizmem.


Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, niewielkie ubytki w warstwie polichromii.

Streszczenie

Feretron z figurą Matki Boskiej trzymającej martwe ciało Jezusa zwaną popularnie Pietą, pochodzi XX wieku. Nosi cechy sztuki ludowej – pozy i gesty postaci są usztywnione, proporcje nie do końca prawidłowo uchwycone, a ekspresja przeważa nad realizmem.

Bibliografia

Kalinowski Lech, "Geneza Piety średniowiecznej" , „Prace Komisji Historii Sztuki PAU” , s. 153-260

Jak cytować?

Agata Felczyńska , "Pietà", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/pieta-24

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności