Ołtarz boczny Najświętszej Marii Panny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Harklowa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
ołtarz boczny styl rokokowy sztuka XVIII wieku
Miejsce przechowywania
północna ściana kaplicy bocznej
Identyfikator
DZIELO/01723
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XVIII wieku
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie i rzeźbiarskie, polichromia, złocenie, srebrzenie, laserowanie
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Ołtarz został zakupiony w 1886 roku w słowackich Maciejowcach.

Opis

Nastawa ołtarzowa drewniana, architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Mensa w typie sarkofagowym, wklęsło-wypukła, zwężająca się ku dołowi, zamknięta gzymsem; naroża ujęte fragmentami rocaille'u, na froncie rocaille’owy kartusz; portatyl z marmuru dębnickiego. Na mensie ustawiono tabernakulum w formie prostopadłościennej skrzynki, o wypukłej ściance frontowej, która jest ujęta w narożach ustawionymi pod kątem pilastrami na cokołach, których trzony przyjmują formę spływów wolutowych. Podpory dźwigają gzyms, opasujący całą skrzynkę, wyłamany na ich osi. Drzwiczki w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem nadwieszonym, w polu nisza z płaskorzeźbionym przedstawieniem kielicha z hostią w glorii. Drzwiczki zostały ujęte płyciną w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem kotarowym dwudzielnym. Na tabernakulum tron wystawienia w postaci cokołu. Nastawa ołtarzowa została posadowiona na wysokim cokole, przyjmującym po bokach formę wolut stanowiących podstawę dla figur św. Piotra z prawej i św. Pawła z lewej strony. Jest ujęta parą pilastrów ustawionych pod katem względem lica, których trzony u góry przechodzą w woluty. Podpory dźwigają imposty. W polu środkowym płycina w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym nadwieszonym z uskokiem, w której znajduje się mniejsza nisza o tej samej formie, ujęta ramą, wypełniona obrazem Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Zwieńczenie w formie zbliżonej do trapezu, ujętego podwójnymi spływami wolutowymi, zamkniętego falistym gzymsem. Całość wieńczy rzeźbiona gołębica Ducha Świętego w glorii promienistej. Trzony pilastrów nastawy dekorowane zwisami z różanych gałązek. Płycina pola środkowego ujęta rocaille'em, który ponad łukiem, w polu zwieńczenia, tworzy medalion z uskrzydloną główką anielską, otoczony dużymi różanymi gałązkami; w polu środkowym cztery uskrzydlone główki anielskie. Kondygnacja flankowana uszami utworzonymi z płomienistego rocaille'u i różanych gałązek. Na belkowaniu dwa rokokowe wazony z różami. Zwieńczenie ujęte falbanką, rocaille'em i różanymi gałązkami. Struktura w całości marmoryzowana w kolorze szaroniebieskim, ornamentyki i profile złocone i srebrzone, ukwiecone gałązki laserunkowe.

Zarys problematyki artystycznej

Spiski ołtarz jest przykładem sztuki okresu rokoka, które było nurtem dominującym w drugiej połowie XVIII wieku. Struktura nastawy jest stosunkowo prosta i płaska, ustawione skośnie fragmenty cokołu oraz pilastry otwierają ołtarz w stronę widza. Dopiero na te elementy nałożono szereg dekoracji złożonych z najpopularniejszego ornamentu tego okresu – rocaille’u. Przybiera on różne rozmiary i kształty – od płaskich, wydłużonych form ujmujących niczym falbana ramę obrazu, po grubsze, zakończone strzępiastymi grzebieniami pełniące rolę uszaków. Z nich utworzono również asymetryczne wazony ustawione na impostach podtrzymywanych przez pilastry. Strukturę ożywiają różane gałązki ujmujące i uzupełniające złocenia o drobne, ciemnozielone liście i intensywnie czerwone rozwinięte kwiaty. Struktura sprawia wrażenie jednocześnie delikatnej i bogatej.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, po konserwacji.

Streszczenie

Spiski ołtarz jest przykładem sztuki okresu rokoka, które dominowało w drugiej połowie XVIII wieku. Został zakupiony w 1886 roku w słowackich Maciejowcach i wstawiony do nowo budowanej kaplicy kościoła Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Harklowej.

Bibliografia

Michniewski Artur, Michniewska Magdalena, Duda Marta, Wypych Sebastian, "Kościoły drewniane Karpat. Polska i Słowacja", Pruszków 2006
Janicka-Krzywda Urszula, "Zabytkowe kościoły Orawy, Spisza, Podhala, Gorców i Pienin", Kraków 1987
Kornecki Marian, "Gotyckie kościoły drewniane na Podhalu", Kraków 1987
Muzyk Zbigniew, "Drewniane kościoły od Tatr po Gorce", Nowy Sącz 2003
Pagaczewski Stanisław, "Zabytkowe budowle Podhala", Warszawa 1953
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Cisowski Bartłomiej, Duda Marta, "Szlak architektury drewnianej. Małopolska", Kraków 2005

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Ołtarz boczny Najświętszej Marii Panny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-najswietszej-marii-panny

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności